ויקינגים, היסטוריה ותרבות ויקינגית

כשחושבים על ויקינגים, שירה, גילוף בעץ וסיפור סיפורים הם לא הדברים הראשונים שעולים לנו בראש, אלא תמונות צבעוניות של קסדות מקורננות, ספינות ארוכות, אולמות אבירים, אל בעל עין אחת, אנשים ששותים מגולגלות ואחרים שנרצחים בחרבות.


נכון, הויקינגים היו פיראטים שבאו להרוג ולבזוז והם הנהיגו טרור לאורך חופי אירופה. אבל המוניטין שלהם לא הוגן: הם לא היו רק לוחמים חסרי מצפון אלא גם סוחרים, מנהלים ואומני מתכת ועץ מיומנים, שייצרו תכשיטים ויצירות אמנות ששרדו עד ימינו. הויקינגים היו גם מספרי הסיפורים הטובים באירופה והסאגות הנורווגיות ממשיכות לרתק קהלים מודרניים. ודרך אגב, לא היו להם קסדות מקורננות כי אף וויקינג שמכבד את עצמו לא רצה להיראות כמו פרה.

מסכה של ויקינג

לחיות כמו ויקינג

אנו יודעים רבות איך התנהלו חייהם של הויקינגים לפני אלפי שנים ואתם יכולים לחוות קצת מחיי הויקינגים גם כן. במוזיאון הויקינגים Lofotr נבנה בית ויקינגי מסורתי והמוזיאון מארח פסטיבלים ויקינגים ואירועים שבהם ניתן לטעום מחייהם. באוסלו תוכלו לראות חפצים מקוריים של ויקינגים.


תכנון טיולים באנר

חשיבותה של הפגנת האומץ בקרב

איך קבוצה קטנה ומפוזרת של אנשים השתלטה על טריטוריה כה גדולה? הויקינגים הנורווגים היו אמיצים וערמומיים והייתה להם ראיית עולם פטליסטית שהפכה אותם ללוקחי סיכון טבעיים. השיטות שבהם נקטו הויקינגים כללו יכולת מדהימה למזעור נזקים, אם במסעות ימיים מסוכנים או בקרבות יבשתיים.

airalo ad

חיים רבים אבדו בקרבות ביבשת אירופה ובשנת 876 הויקינגים איבדו 4000 אנשים ו-120 ספינות בפשיטה גדולה על חופי דרום אנגליה. כמו כן היו קרבות בין ויקינגים מנורבגיה לויקינגים מדנמרק במיוחד באיזור אירלנד. שם האבידות היו גדולות במיוחד יחסית למספר הויקינגים. ולמרות כל זה, התאבון של הויקינגים לכיבוש ולגילוי נותר גבוה.

פסטיבל ויקינגים

האומץ הויקינגי כנראה קשור גם להומור השחור שלהם שבא לידי ביטוי בסאגות שהם כתבו. היכולת לצחוק בפני המוות ובפני הסכנה מסבירה לעיתים את העמידות שלהם בקרב ובמסעות ימיים חלוציים הרחק מאדמה יציבה. אחת המאפיינים הידועים בשירה, באגדות ובסאגות הנורווגיות העתיקות הוא הומור עגמומי. כשמישהו מספר בדיחה בסאגה ויקינגית זהו לרוב סימן רע והסיפורים כוללים הרבה יותר בדיחות ממה שאתם חושבים.

ספנים ונווטים מומחים

הויקינגים היו מומחים בתחבורה ימית כי המגרש הביתי שלהם היו הפיורדים הרבים והארוכים של נורבגיה. הספינות הארוכות שלהם היו צרות, קלות ובנויות מעץ עם גוף רדוד שתוכנן לניווט מהיר וקל במים רדודים. הספינות היו קלות במשקלן וכללו ירכתיים כפולים שאפשרו שינוי של כיוון ההפלגה ללא סיבוב של הספינה. זה היווה יתרון גדול בים שכולל קרחונים רבים.

הספינות הארוכות כללו משוטים כמעט לכל אורך הספינה וגרסאות מאוחרות של הספינות שילבו את כוח המשוטים עם כוח הספינה. בתנאים טובים הספינה יכולה הייתה להגיע למהירות של 15 קשר.

כוחן של הספינות בא לידי בטוי במסעות של חקר, מסחר ופשיטות על ערים, עיירות ויישובים לאורך החופים באירופה. מסעות אלו התחילו בסוף המאה ה-18 והתרחשו בכל אירופה:  מגרינלנד שבמערב ועד הים הכספי במזרח. הויקינגים התחילו עם מסעות מעטים אבל עם הזמן היו מאות של מסעות כאלה באנגליה, סקוטלנד ואירלנד.

ערים ומושבות ויקינגיות

הויקינגים ייסדו מושבות וערים רבות, כולל דבלין ונורמנדי. דבלין למשל נחשבה להתיישבות חשובה במשך כשלוש מאות שנה. בין השנים 879 ל-920 הויקינגים כבשו את איסלנד, שבהמשך שימשה קרש קפיצה לכיבוש גרינלנד. הויקינגים הגיעו גם לצפון אמריקה וממצאים של התיישבות ויקינגית ב-L'Anse aux Meadows שבניו-פאונלנד תוארכו לשנת 1000 לספירה.

בשנת 1100 לספירה הויקינגים נחלשו מבית. באותו זמן מדינות אירופאיות רבות התחזקו והיוו יעדים קשים לכיבוש עבורם. העידן הויקינגי הסתיים עם נפילתו של Harald Hardråde שניסה לשווא לכבוש את אנגליה ב-1066 אך הובס ונהרג בקרב על גשר סטמפורד.

חוויות ואטרקציות ויקינגיות בנורבגיה

מוזיאון הספינה הויקינגית

מוזיאון זה מציג ספינות ויקינגיות שהתגלו במים הנורווגים. המוזיאון מציג את שתי הספינות הויקינגיות השמורות ביותר בעולם שנבנו במאה ה-9 לספירה וכן סירות קטנות, מזחלות, עגלות מעוטרות, כלים, רתמות, בדים וכלי בית.  הכניסה למוזיאון הזה כוללת כניסה למוזיאון נוסף – המוזיאון ההיסטורי שבאוסלו בתנאי שמבקרים בשניהם תוך 48 שעות.

חווה ויקינגית ב-Avaldsnes

תחושה של חזרה לתקופת הויקינגים – החווה ממוקמת בסביבה טבעית יפה באי Bukkøy והיא נמצאת במרחק של 10 דקות הליכה מכנסיית St. Olav. כאן אפשר לראות ולחוות את חיי הויקינגים. כל האספקטים של חיי הויקינגיים מוצגים כאן, מחיי יומיום ועד חגים כולל חקלאות, דיג, אומנות, מסחר, אמנות ותרבות. בניינים רבים טיפוסיים לתקופת הויקינגים נבנו מחדש באמצעות טכניקות הבנייה המקוריות, בעיקר האסם מהתקופה הפרה-נוצרית. בניינים אחרים הם שחזורים של בתים משנת 900 לספירה. סמוך להתיישבות נמצא מזח גדול שיכול לקלוט ספינות רבות וכן בתים כולל מתקני שירותים מודרניים. הכניסה לחווה חופשית וסיורים מאורגנים יוצאים כל יום בשעה 14:00 החל מ-24.6 ועד 18.8 ועולים 100 קרונות נורווגיות למבוגר ו-50 קרונות לילדים ולפנסיונרים.

מרכז התרבות הלאומי Stiklestad

הקרב על Stiklestad בשנת 1030 – זהו הקרב הנורווגי המפורסם  ביותר שבו נפל המלך הויקינגי Olav Haraldsson ואחריו הוא הועלה לדרגת קדוש. הקרב נחשב כאירוע החשוב ביותר שהביא לאיחוד נורבגיה כממלכה וכמדינה נוצרית.

הפסטיבל של Olav – החוויות ההיסטוריות ב-Stiklestad  כיום הן רבות. התאטרון הפתוח הוותיק והגדול בנורבגיה "The St. Olav Drama" הוא המפורסם מכולם והוא מציג את האירועים לפני ואחרי הקרב.

המחזה מוצג כל שנה במהלך ימי St. Olav בסוף יולי. במהלך ימי הפסטיבל העיר מתעוררת לחיים ואתם יכולים ליהנות מקונצרטים, מחזות, סיורים מאורגנים, הרצאות, טיולים ופעילויות לכל המשפחה.

בנוסף, תוכלו לבקר בשוק ימי הביניים וליהנות ממוזיקה, תאטרון ומופעי גאג'לינג בסגנון ימי הביניים. אומנים מכל נורבגיה שוכרים אוהלים ודוכנים, לובשים בגדים בסגנון עתיק ומציגים את כישוריהם האומנותיים.

קיץ ב-Stiklestad – במהלך הקיץ ב- Stiklestad יש הרפתקאות יומיומיות לילדים ולמבוגרים. בחוות ימי הביניים תוכלו לחזור 1000 שנה אחורה ובמוזיאון העממי תחוו את החיים שהיו לפני 100 שנה באמצעות התאטרון לילדים. אידאלי לסיים את הביקור בבית הקפה של המוזיאון או לבקר במסעדה שבמרכז התרבותי.

המרכז התרבותי – המרכז פתוח כל השנה עם תצוגות, חנות מוזיאון, מסעדה. בית קפה ושירותי אירוח שונים לועידות. המלון ממוקם באותו בניין כמו המרכז התרבותי וכולל 52 חדרים גדולים ו-4 סויטות

עוד באזור – הכנסייה של Stiklestad שנבנתה ב-1180, אמפיתאטרון, קפלה קתולית, מוזיאון עממי  וכן כ-30 בניינים היסטוריים נוספים שנבנו בשנים 1600-1800.

חתירה בספינה ויקינגית במוזיאון הויקינגים ב-Lofotr

מוזיאון הויקינגים Lofotr
מוזיאון הויקינגים Lofotr

חתירה בסירה היא חוויה ייחודית ועליכם ללמוד לחזור אחורה בזמן כדי להתקדם. ושאלת השאלות שכדאי שתשאלו את עצמכם – מי יהיה הקפטן של הספינה?

הספינה הויקינגית היא העתק של ספינה אמיתית. החתירה מתרחשת כל יום בעונת התיירות שבין 15.6 ל-15.8. הספינה יוצאת כל שעה עגולה החל מ-13:00 עד 17:00. הספינה יוצאת מבית הסירות שמרוחק כ-20 דקות הליכה מבית המושל שבמוזיאון הויקיניגי, 14 ק"מ צפונה מ-Leknes.

לחזור בזמן לתקופת הויקינגים – אטרקציות ויקינגיות נוספות בנורבגיה

  • סיור בעקבות הויקינגים – סיור משולב אוטובוס והליכה שמתקיים בעונת הקיץ (25.5-31.8) בשעות 11:00-13:30 בסטוונגר וכולל אתרים ויקינגיים עיקריים.
  • הליכה בעקבות הויקינגים – סיור רגלי של שלוש שעות באתרים ויקינגיים שונים בעיר סטוונגר.
  • במולדת הויקינגים – סיור מודרך של 4 שעות במרכז ההיסטורי של Avaldsnes.
  • GILDEHALLEN –  האולם הויקינגי – אולם ויקינגי שנבנה מחדש בהורטן.
  • BRONSEPLASSEN – התיישבות ויקינגית משוחזרת ב-Høvåg שכוללת מבוך, והתנסות בפעילויות ויקינגיות כמו קדרות, סיפור סיפורים ושימוש בקשתות.
  • שלושה ימים כויקינג – פעילות של שלושה ימים בסטוונגר שבהם מתנסים בכל התחומי החיים הויקינגיים.
  • 9 וחצי שעות של ויקינגיות – פעילות לאורך יום שלם בעקבות המלך הויקינגי Harald Fairhair.
  • הממלכה של המושל הויקינגי Tore Hund– מסע של 5-7 שעות בעקבות המושל הויקינגי Tore Hund בארכיפלג הרשטאד.
  • מרכז התיעוד הויקינגי ב-Averøy – תצוגה של ספינות ויקינגיות וכן סרטים והרצאות על המסע של Ragner Thorseth.
  • פעילויות ויקינגיות ב- Karmøy – ארוחות ויקינגיות, סיפור סאגות ויקינגיות, קונצרטים וסמינרים בנושא הויקינגים.
  • תל קבורה ויקינגי ב-Averøy  – הקבר הויקינגי הגדול ביותר שמשויך לאחד המושלים הויקינגים שנהרגו בקרב.
  • הגן הויקינגי – בית הארחה ב-Nannestad שמציע אוכל ועיצוב בסגנון ויקינגי.
  • מסע בממלכתו של ST. OLAV – מסע בין 4 ימים בין אופדאל – Nidaros – Stiklestad – בעקבות המלך אולב, הויקינג שהפך לקדוש.
  • המרכז הנורווגי ההיסטורי –  לימוד חייהם של השליטים הנורווגים ב-Karmøy.
  • הפסל של Olav Tryggvason – פסל במרכז העיר טרונדהיים לזכר הויקינג שיסד את העיר  בשנת 997.
  • חרבות בסלע – פסל בסטוונגר לציון הקרב שאיחד את נורבגיה לממלכה בשנת 872.
  • פארק ויקינגי לכל המשפחה – פארק הרפתקאות בנושא הויקינגים בגול בהאלינגדאל.
  • החויה הויקינגית – טיולים בעקבות הויקינגים, התחפשות לויקינגים וטעימה מאוכל ויקינגי בסטוונגר.
  • רכיבה ויקינגית – סיור אופניים ברחובות אוסלו, מודרך או עצמאי.

שאלות ותשובות

מי היו הויקינגים?

הויקינגים היו לא היו רק לוחמים חסרי מצפון כמו שהרבה חושבים בטעות אלא גם סוחרים, מנהלים ואומני מתכת ועץ מיומנים, שייצרו תכשיטים ויצירות אמנות ששרדו עד ימינו. הויקינגים היו גם מספרי הסיפורים הטובים באירופה והסאגות הנורווגיות ממשיכות לרתק קהלים מודרניים. וכמובן – הויקינגים היו מומחים בתחבורה ימית כי המגרש הביתי שלהם היו הפיורדים הרבים והארוכים של נורבגיה.

איך נראו הספינות הויקינגיות?

הספינות הויקינגיות היו ארוכות, צרות, קלות ובנויות מעץ עם גוף רדוד שתוכנן לניווט מהיר וקל במים רדודים. הספינות היו קלות במשקלן וכללו ירכתיים כפולים שאפשרו שינוי של כיוון ההפלגה ללא סיבוב של הספינה – מה שהיווה יתרון גדול בים שכולל קרחונים רבים. הספינות הארוכות כללו משוטים כמעט לכל אורך הספינה וגרסאות מאוחרות של הספינות שילבו את כוח המשוטים עם כוח הספינה. בתנאים טובים הספינה הויקינגית הייתה יכולה הייתה להגיע למהירות של 15 קשר. במוזיאון הספינה הויקינגית באוסלו מוצגות ספינות ויקינגיות עתיקות שנשלו ממעמקי הים.

מה היתה החשיבות של הספינות הויקינגיות לויקינגים?

הספינות הויקיניגיות הן אלו שאפשרו לויקינגים לבצע מסעות של חקר, מסחר ופשיטות על ערים, עיירות ויישובים לאורך החופים באירופה. מסעות אלו התחילו בסוף המאה ה-18 והתרחשו בכל אירופה: מגרינלנד שבמערב ועד הים הכספי במזרח. הויקינגים התחילו עם מסעות מעטים אבל עם הזמן היו מאות של מסעות כאלה באנגליה, סקוטלנד ואירלנד. הויקינגים ייסדו מושבות וערים רבות, כולל דבלין ונורמנדי, כבשו את איסלנד, שבהמשך שימשה קרש קפיצה לכיבוש גרינלנד ואפילו הגיעו לצפון אמריקה. במוזיאון הספינה הויקינגית באוסלו מוצגות ספינות ויקינגיות עתיקות שנשלו ממעמקי הים.

יש לכם דוגמה לשמות נפוצים של ויקינגים?

Arne: נשר.
Birger: שומר.
Bjørn: דוב.
Bo: התושב.
Erik: שליט.
Frode: חכם.
Gorm: הסוגד (לאל).
Halfdan: חצי דני.
בשמות כגון אלה נקראים לא מעט נורבגים, בעיקר ויקינגים מודרניים.

האם קיימים היום ויקינגים?

כן. הם נקראים הויקינגים המודרניים.