המוזיאון הנורבגי העממי באוסלו – Norsk Folkemuseum

המוזיאון הנורבגי העממי באוסלו - Norsk Folkemuseum
המוזיאון הנורבגי העממי באוסלו – Norsk Folkemuseum
מוזיאון הפולקלור הנורבגי נמצא בבירת נורבגיה אוסלו והוא מוזיאון פתוח יחודי מסוגו. המוזיאון נוסד ב-1882 במיקום ששימש כמעון הקיץ של המלך אוסקר ה-2 ובכך עשה היסטוריה: זה היה המוזיאון הפתוח הראשון בעולם. בהמשך נוספו למוזיאון כ-150 מבני עץ נוספים מכל רחבי נורבגיה שמייצגים אזורים שונים במדינה. רוב מבני העץ סגורים לקהל בחורף והם מחולקים ל-3 אגפים שונים :
  • באגף החיים החקלאיים יש חוות ובניינים משטחים חקלאיים שונים כולל אתר סאמי מסורתי, חווה קיצית ליצור גבינה, בית לאסיפות קהילתיות, בית ספר, טחנת מים ועוד.
  • באגף הערים העתיקות יש בניינים מאוסלו ומסביבתה וכן מערים נוספות בנורבגיה.
  • באגף טרונדלוג מודגמים החיים בחווה חקלאית בטרנדלוג בשנת ה-50 של המאה ה-20.

המוזיאון כיום נחשב למוזיאון האתני הגדול במדינה והוא כולל מבני מגורים (למשל חוות ודירות עירוניות מתקופות שונות), כנסיות, אסמים, סדנאות של בעלי מקצוע, חנויות כמו חנות טבק וטחנות קמח. וכן, יש גם נקודה ישראלית : במבנה שמשחזר כיתת בית ספר מלפני 100 שנה תמצאו על הקיר מפה שמוכרת לכולנו, הלא היא מפת א"י או בנורבגית – פלשתינה.


בבניין המרכזי של המוזיאון שפתוח כל השנה יש תערוכות מתחלפות שונות שפתוחות כל הזמן ובהן תצוגה של חפצים מסורתיים כמו תלבושות, חפצי אומנות נורבגית, כלי נשק, צעצועים ותרופות וכן מוצגים שונים בתחום התרבות הסאמית. כמו כן, במהלך כל השנה המוזיאון מארח אירועים תרבותיים שונים, למשל : מופעים של ריקודי עם נורבגיים בקיץ, בכריסמס ובאירועים מיוחדים

במקום נערכים סיורים מודרכים על ידי מדריכים לבושים בבגדים מסורתיים ויש גם הפעלות לילדים, למשל : אפיית מאפים נורבגים מסורתיים, התנסות באומנויות מסורתיות, נסיעה בעגלה רתומה לסוס ועוד.  בקיץ אף מובאות למקום חיות משק (למשל : סוסים, כבשים, תרנגולות, עגלים, חזירים) כדי לרעות וניתן להצטרף להאכלתן


תכנון טיולים באנר

שעות פתיחת המוזיאון משתנות בהתאם לעונות השנה : בקיץ (15.5.-15.9) המוזיאון פתוח כל יום מ-10:00 עד 18:00. בשאר השנה המוזיאון פתוח בימי חול בשעות 11:00-15:00 ובסופי שבוע (ימי שבת וראשון) עד 16:00. המעוניינים בכך יכולים לעשות פיקניק בחצר המוזיאון ויש במקום שולחנות שהוצבו במיוחד למטרה זו, אז תרגישו בנוח למרות שבמקום יש שני בתי קפה :

airalo ad

מלונות מומלצים בקרבת המוזיאון

 

כתובת, אתר ודרכי הגעה

אתר המוזיאון

Museumsveien 10, ביגדוי, 0287 אוסלו.

בתי הקפה שבמוזיאון

קפה ארקדיה

הקפה פתוח כל השנה ומגיש ארוחות צהריים כולל ארוחות חמות, מאפים וחטיפים. המקום פתוח כל השנה מ-10:30-17:00 (ממאי עד ספטמבר עד 18:00), אך קבוצות יכולות להתארח במקום בשעות הערב בתיאום מראש.

Café at the Square

המקום פתוח בקיץ בלבד ומגיש ארוחות קלות, מאפים וחטיפים. המקום פתוח מאמצע אפריל עד אמצע ספטמבר בשעות 10:30—16:00 (מיוני עד אוגוסט עד 17:00 ומאוגוסט עד ספטמבר עד 16:00)

שעות פעילות המוזיאון הנורבגי העממי

המוזיאון פתוח בחודשי החורף (ינואר-מאי) בימי חול 11:00-15:00 ובסופי שבוע עד 16:00. בחודשי הקיץ (מאי-ספטמבר) המוזיאון פתוח כל יום בשעות 10:00-118:00

רוכשי כרטיס אוסלו (Oslo pass) נכנסים חינם למוזיאון וגם מגיעים אליו חינם במעבורת. פשוט כי הכרטיס מקנה נסיעה חינם בתחבורה ציבורית (למשל: אוטובוסים, קרוניות ומעבורות) וכניסה חינם למוזיאונים. בכל מקרה, ילדים עד גיל 6 אינם נדרשים לשלם כלל ויש הנחה לקבוצות, לסטודנטים ולגמלאים.

שימו לב – לא כל המוזיאון נגיש לנכים למרות שחלקיו העיקריים (מרכז המבקרים, בתי הקפה, השירותים ובניין התצוגה הראשי) מאפשרים גישה בכסאות גלגלים. כמו כן, ולהבדיל אלפי הבדלות, ניתן להכניס כלבים למוזיאון (יוצא דופן אחד הוא הבניין המרכזי) בתנאי שהם קשורים ברצועה. מצד שני, עקב סכנת שריפות (להזכירכם בתי המוזיאון עשויים כולם מעץ) אסור לעשן בו.