המפלים של פיורד גרונגר

מערב נורבגיה וחבל הפיורדים נחשבים לאתרי חובה למי שמתכנן טיול בנורבגיה. בתוך האיזור הזה אל תחמיצו את הדובדבן שבקצפת – פיורד גרונגר שנחשב ליפה ולדרמטי מבין כל הפיורדים בנורבגיה. פיורד זה כולל מספר מפלים וזה המקום להכיר את החשובים בהם. את המפלים סידרנו לנוחיותכם לפי סדר הופעתם בשייט מפיורד גרונגר ל-Hellesylt.


מפל זה מתנשא לגובה 400 מטר למרות שרוב יופיו מוסתר מהעין. המפל מוזן ממי הפשרת שלגים ולכן ייתכן מאוד שבקיץ זרימתו תהיה דלילה אם בכלל. זו הסיבה שרבים כלל לא מחשיבים את המפל הזה ברשימת מפלי הפיורד וחבל.

מפל Bringefossen

מפל Bringefossen - המפלים של פיורד גרונגר
מפל Bringefossen

מפל זה שנקרא גם Gomsdalsfossen מתנשא לגובה 575 מטר ונחשב לעוצמתי ולרחב שבמפלי הפיורד. המפל מוזן ממי הפשרת השלגים של נהר Bringeelva שמנקז שלגים משלושה הרים, הר Eidshornet בגובה 1629 מטר מעל פני הים, הר Storrvassniba בגובה 1393 מטר והר Geitfjellet – גובה של 1615 מטרים.


תכנון טיולים באנר

מפל שבע האחיות

מפל שהע האחיות מתפצל ל-7 מפלי משנה כשהגבוה בהם מתנשא לגובה 250 מטר. מפל זה נחשב לאחד מקומות הנוף והצילום הטובים בנורבגיה ושמו מבוסס על אגדה עתיקה לפיה 7 אחיות רקדו על צלע הפיורד שמולן ועל צלע ההר שבגדה ממול צפה בהן המחזר שלהן. לא פלא איפה שהמפל שממול נקרא המחזר או בנורבגית Friaren.

airalo ad

מפל המחזר (Friaren)

מפל המחזר (Friaren)
מפל המחזר (Friaren)

לפי האגדה, המחזר הציע נישואין לכל אחת מהאחיות אך כולן השיבו לו בשלילה. בצר לו הוא חזר לביתו והתמכר לטיפה המרה. זו הסיבה שלמפל "המחזר" יש צורה של בקבוק, כלומר זרם אחד שמתפצל לשניים. מפל זה מתנשא לגובה 440 מטר ונחשב לדומיננטי מבין מפלי הפיורד.

מפל הינומת הכלה

מפל זה נקרא כך כי השתקפות מימיו בקרני השמש גורמת להם להיראות כמו הינומה. אמנם זרימת המים במפל פחותה מאשר בשניים האחרים אך הוא לא טומן את ידו בצלחת – הוא מתנשא לגובה 300 מטרים. הוא למעשה יותר גבוה מהמפל הגבוה ביותר מבין מפלי "שבע האחיות".

מפל Ljøsurfossen

מפל זה מתנשא לגובה 240 מטר והוא נמצא ממול למפל "הינומת הכלה". המפל מוזן במי הפשרת השלגים של הנהר Ljosura ולצערנו לא קשורה לשמו שום אגדה. המפל יפיפה והנאתכם תהיה שלמה גם בלי קשר לאגדה כזו או אחרת.

מפל Storfossen

מפל זה הוא הגבוה במפלי הפיורד (כ-600 מטר) והוא מוזן ממי הפשרת השלגים בהר Kvitegga שמתנשא לגובה של 1489 מטר מעל פני הים. למרות העובדה שלעיתים המפל יבש בקיץ אל תוותרו עליו מסיבה אחת – כשהוא זורם זהו אקורד סיום מוצלח לשיט בפיורד.

כמובן שבפיורד זה יש עוד מפלים רבים אבל לצערנו הם טרם זכו לשמות. בכל מקרה חווית השיט בפיורד היא אטרקציה שאסור לכם לוותר עליה בטיולכם בנורבגיה. ותאמינו לנו – אם אונסק"ו הגדיר את המקום כאתר מורשת עולמית כנראה יש לו סיבה טובה לכך.