עיירת החוף ריזר – Risør

עיירת החוף ריזר מאפשרת לבאים בשעריה ליהנות מאווירה של נופש. היא ציורית, אידילית ופשוט מקסימה. שייט הוא חלק גדול מחיי העיר והיא משמשת כאחת הנמלים המובחרים לסירות מפרש בנורבגיה בכלל ובדרום נורבגיה בפרט. העיר מארחת פסטיבלים רבים וכוללת ארכיפלג גדול והיסטוריה ארוכה של בניית סירות עץ.


ריזר היא ביתם של המכתשים הגדולים בצפון אירופה ובמהלך הקיץ ניתן לשחות בהם. מכתשים אלו נוצרו לפני 10,000 שנה כאשר קרח מתקופת הקרח נמס בם. המכתשים שונים בגודלם: עומקם של המכתשים הגדולים מגיע ל-5 מטר וקוטרם הוא 6 מטר. ההגעה למכתשים היא קלה הודות לשבילים מסומנים ושלטי הכוונה.

עיירת החוף ריזר - Risør
עיירת החוף ריזר – Risør

למעשה, כל סירות העץ נבנות ומשופצות באזור שנקרא Moen, למשל הסירה Den Sorte Dame (הגברת השחורה) שנבנתה במקום ב-1994 ומשמשת למופעים ופעילויות בגן החיות של קריסטיאנסנד. זהו גם מקום משכנו של מרכז התרבות הימי שאוסף, משמר ומציג את ההיסטוריה של בניית סירות העץ.


תכנון טיולים באנר

הפסטיבל העירוני Trebåtfestivalen, פסטיבל סירות העץ שנערך בתחילת אוגוסט, חוגג את ההיסטוריה הארוכה והגאה של בניית סירות עץ באזור. הפסטיבל נחשב לגדול מסוגו בנורבגיה והוא כולל קונצרטים, מופעי בידור, פעילויות לילדים, תצוגה של סירות עץ ותחרות ביניהן.

airalo ad

עריכת קניות בריזר היא פעולה נוחה ואינטימית מסיבה אחת. היא מתבצעת בחנויות נישה שנמצאות ברחובות קטנים ובבתי עץ עתיקים. למעשה, הרשתות בריזר הן כה מעטות שהן נחשבות ליוצאות מן הכלל.

בתי העץ שמאכלסים חנויות אלו נחשבים לנכס מורשת נורבגי מוגן. בשנת 1861 עלו באש 250 בתי עץ בעיר והודות לחשיבותה של העיר, אדריכלים ואומנים מכל אירופה עזרו בבנייתה מחדש. למעשה,  הם המקור לשמה השני של העיר – Trehusbyen שמשמעו בנורבגית "עיר בתי העץ".

כיום ניתן לטייל בעיר באמצעות האפליקציה של האתר Trehusbyen ובחירה באפשרות "סיורים מודרכים בעיר". האפליקציה מאפשרת סריקת קוד מ-11 מקומות שונים בעיר והורדת מדריך קולי לנייד.  מדריך זה מאפשר לסייר בעיר גם ללא קישור לאינטרנט.

מלונות מומלצים בריזר

אטרקציות בריזר

האקווריום של ריזר

האקווריום של ריזר הוא האקווריום היחיד בין אוסלו לסטוונגר שמבוסס על מים מלוחים. האקווריום כולל יותר מ-100 סוגים של דגים ויצורים ימיים וניתן לצפות בהאכלתם כל יום ב-14:00.  המקום פתוח בחודשים ינואר-יולי כל יום מ-12:00 ועד 16:00 וביולי-אוגוסט מ-11:00 עד 17:00.

דייג

באתר הקמפינג Sørlandet Feriesenter יש תנאים טובים לדיג של דגים שונים כמו מקרל, בקלה, טרוטה ועוד. המקום מוגן מפני הרוח ואיתני הטבע ויש בו פינות עישון מקורות ומקפיאים לאחסון הדגה. במקום ניתן גם לשכור מנגל וסירות באורכים משתנים. מ-2 מטר ועד 7.5 מטר שיכולות להכיל 2-8 דייגים. בכל השכרת סירה תקבלו כלול במחיר גם חליפות הצלה ומפות דיג.

גן החיות הקטן – Den Lille Dyrehage

פנדה אדומה בגן החיות הקטן - ריזר
פנדה אדומה בגן החיות הקטן – ריזר

בגן החיות הזה תפגשו כ-60 מינים שונים של בעלי חיים כולל קופים, זוחלים, סוריקטות ועוד. גן החיות הזה מכיל את יער הגשם המקורה הגדול ביותר והוא כולל צמחים ובעלי חיים. בנוסף, במקום יש חווה עם חזירים, תרנגולות וארנבים וכן פינת משחקים עם פינות מנגל ואזורי ישיבה. גן החיות כולל קפיטריה, חנות מזכרות ומשתלה. גן החיות מאפשר לקבוצות ליהנות מפעילויות מיוחדות וניתן לקיים בו מסיבות יום הולדת.

מרכז האמנות Kunstpark

מרכז זה כולל גלריה שמציגה תערוכות אמנות ועיצוב וכן 12 סדנאות לאמנים. בנוסף, במקום יש 2 סדנאות לאמנים אורחים ובית קפה בקומה הראשונה שמארח מופעי תרבות. הכניסה חופשית.

מוזיאון Vegårtun

מוזיאון זהו כולל 8 בניינים שהעתיק מכולם הוא מ-1840. בניינים אלו מציגים אוסף של פריטים ישנים: ציוד רכיבה, סדנת נגרות וסנדלרות ועוד. במקום גם תצוגה אודות הקמת מסילת הרכבת באזור. המוזיאון פתוח בקיץ בלבד (29.6-10.8) בימים ראשון ורביעי מתבצעת במקום פעילות מיוחדת.

האי Stangholmen

האי הוא ביתו של המגדלור המקומי וי שבו מסעדות, ברים, במה פתוחה ושפע של אפשרויות רחצה. הבמה הפתוחה מארחת פסטיבלים וקונצרטים כמו הפסטיבל הבינלאומי של ריזר למוזיקה קאמרית ופסטיבל FyrJam. המקום נגיש באמצעות מעבורת שיוצאת מהנמל הראשי של ריזר כל חצי שעה במהלך הקיץ. במקום רציף לאלו שמגיעים עם סירתם האישית שכולל גם שירותים ומקלחות. בנוסף, האי מרוצף במספר של שבילים  לטיולים רגליים.

טיולים רגליים

שלושת הטיולים הבאים נחשבים לפופולריים במיוחד בקרב משפחות :

  1. טיול עירוני בהדרכת פקח – סיור זה יוצא בשעה 08:00 בכל יום מימות הקיץ ונעשה בהדרכת פקח בבגדים מסורתיים. הסיור כולל הסברים על ההיסטוריה העירונית, על הסירות שנבנות בה, על השריפה הגדולה ב-1861 ועל רובעי העיר העתיקים.
  2. סיור אל הנקודה הלבנה Risørflekken – נקודה זו היא תצורת סלע לבנה שצופה על הים. בעבר שימש המקום כנקודת ניווט לספנים בדרכם אל הנמל העירוני. הגעה למקום מהשוק העירוני אורכת רק רבע שעה וכיום זוהי נקודת צילום פופולרית. המיתוס המקומי טוען שאם תנשקו את פסגתו של הסלע תזכו למזל ולברכה.
  3. סיור אל גבעת הפקחים Vakthusheia  – הסיור יוצא מ-Barmen ומצריך הליכה בגבעות וטיפוס לפסגה עם נוף מרהיב. הסיור אורך כשעה.

מלונות מומלצים בריזר

אוכל ושתייה בריזר

מסעדת המגדלור Stangholmen

מרק פירות ים - ריזר
מרק פירות ים – ריזר

המסעדה פתוחה בקיץ בלבד וניתן ליהנות גם ממשקה קר בבר שנמצא במגדל עצמו. המנה המומלצת שכדאי להזמין במקום היא Stang Holmen Bouillabaisse, מרק פירות ים שמוגש בסיר ברזל עם בגטים וחמאת שום. במקום מוגשות גם ארוחות צהריים והודות לתקרתו הגבוהה נערכים בו ערבי מוזיקה ספונטניים. למגדלור רציף משלו עם מקלחות ושירותים וניתן להגיע אליו באמצעות מעבורת מריזר. מעבורת זו פועלת כל חצי שעה בקיץ בשעות 12:00-14:00.

מסעדת Stranden

במסעדה מוגשות מנות ביתיות שמבוססות על חומרי גלם איכותיים. המסעדה פתוחה בקיץ בלבד לארוחות בוקר, צהריים וערב וניתן ליהנות מהן גם במרפסת הצמודה שצופה לאוקיינוס.

בר Peterhead

בר זה הוא מאיר פנים ונוח ובלילות מאורגנות בו תחרויות קליעה למטרה וחידונים.

מסעדה ופיצריה Brygga

המסעדה כוללת בית קפה והיא מגישה מנות גורמה וכן פיצות וחטיפים. למסעדה מקומות ישיבה בחוץ שצופים על הנמל ועל הרחוב.

בראסרי Krag

הבראסרי כולל מסעדה ובית קפה שמעוצבים בסגנון מודרני. המקום מגיש ארוחות צהריים וערב וכן מנות גורמה וניתן להינות גם ממקומות ישיבה בחוץ.

מסעדת China Palace

זוהי מסעדה ביתית שמגישה מאכלים סיניים ונורבגים לארוחות צהריים וערב.

מסעדת Kast Loss

המסעדה מעוצבת בסגנון ימי והיא מגישה אוכל שמבוסס על חומרי גלם של יצרנים מקומיים: מתאבנים, מנות ראשונות וקינוחים. באזור הישיבה החיצוני של המסעדה ניתן להינות מחטיפים ומפיצה.

קפה Seilet

המקום נמצא בדלפק הקבלה של מלון Little Hotel והוא פתוח בקיץ בלבד לארוחות בוקר, צהריים וערב. במקום מקומות ישיבה ואכילה בחוץ.

מסעדת מלון ריזר

המסעדה נמצאת לאורך שביל הגורמה (Gourmetrouten) ומשתתפת בפרויקט האוכל Costal taste שמתמקד בתרבות ובאוכל מקומיים. המסעדה עושה שימוש בחומרי גלם טריים ומקומיים אך לא במתכונים כתובים. התוצאה היא תפריט מלהיב ומנות טעימות שמבוססות על דגים ובשר.

מאפיית Kortreist Lykke

המאפיה מתמחה במאפים munker ו-lefse ומגישה גם קפה, גלידות ואוכל שמתאים לנסיעות. במקום ניתן לרכוש גם מוצרי אמנות נורבגית וליהנות מהמטעמים גם בישיבה בחוץ.

מסעדת FISKEMOTTAK

מסעדה זו מגישה בעיקר דגים טריים ומנות שמבוססות על פירות ים. כל מנותיה של המסעדה מוגשות בחוץ והיא כוללת גם חנות דגים ושירות קייטרינג.

חוות Hjembu

החווה מגישה מנות גורמה שמבוססות על התוצרת האורגנית שגדלה בה: בשר של חזירים, בקר, כבשים, תרנגולות, עיזים וארנבים וכן פירות יער, תבלינים וירקות. המקום מפעיל גם שירות קייטרינג, מעביר שיעורים וקורסים בבישול ופתוח לארועים משפחתיים שונים.

בית הקפה והקונדיטוריה STAVELIN

בגט טרי

במקום מוגשים מאפים טריים, ארוחות בוקר, חטיפים ועוגות. בקיץ המסעדה מאפשרת להינות ממנותיה גם באמצעות ישיבה בחוץ.

ההגעה אל ריזר

במטוס

ריזר נמצאת באמצע הדרך בין שני נמלי תעופה: שדה התעופה של קריסטיאנסנד ושדה התעופה של סנדפיורד.

ברכב או ברכב שכור

ריזר נמצאת במרחק של כ-3 שעות נסיעה מאוסלו וכשעה וחצי נסיעה מקריסטיאנסנד.

באוטובוס

קוי אוטובוס יומיים מגיעים לריזר מאוסלו, כריסטיאנסנד וסטוואנגר. כל הקוים האלו עוצרים בתחנת האוטובוס Vinterkjær שנמצאת על כביש E18. משם ניתן להגיע לריזר בנסיעה באוטובוס מקומי או מונית שאורכת 10 דקות.

ברכבת

תחנת הרכבת הקרובה ביותר לריזר היא Gjerstad stasjon