מסלול טיול מומלץ לפעם הראשונה בנורבגיה

נורבגיה היא מבחינתי יעד חלומי. רק המחשבה על שיטוט בין הפיורדים והנופים הדרמטיים עוררה בי צמרמורת של התרגשות. החלום שלי הפך למציאות הודות לחברתי שטסה לשם בשנה שעברה ושעזרה לי לתכנן מסלול נסיעה מדהים. אחרי הכל, טיול ברכב שכור בנורבגיה היה חלק מהחלום.

נוף טיפוסי מעל אחד הפיורדים של נורבגיה

הטיול שאותו עשיתי עם חבר נמשך 12 יום בכבישים היפים ביותר במדינה. אמנם לא ראיתי את כל מה שיש לנורבגיה להציע, אבל זה היה בהחלט מספק בהתייחס לזמן הקצוב שעמד לרשותנו. בתור אחד שזו הייתה נסיעתו הראשונה לנורבגיה – הטיול היה הצלחה מסחררת ואני כבר מתכנן את הטיול הבא.

בסך הכל היה לנו כה מדהים שאני עדיין זוכר את הטיול לפרטי פרטים. כדי שגם אתם תיהנו לפחות מאותה תחושה החלטתי אתכם לשתף את המסלול שלי. אתם כמובן מוזמנים לשנות אותו בהתאם למשך השהות שלכם בנורבגיה ולסגנון הנסיעה שלכם.

מדריך טרום טיול

מתי הזמן הכי טוב לטייל בנורבגיה?

האמת היא שזה תלוי לחלוטין בכם כי לכל עונה בנורבגיה קסם משלה. למשל, אם אתם רוצים לחוות חורף אמיתי ולצפות באורות הצפון – כדאי שתגיעו בחודשים ספטמבר עד פברואר ובעיקר בחודשים דצמבר-פברואר אם מטרתכם היא הזוהר הצפוני.

אם אתם רוצים ליהנות מימי טיול ארוכים, מטמפרטורות אידיאליות ומשמש חצות – כדאי שתגיעו בחודשים יוני עד אוגוסט. הטיול שאותו אני ערכתי התקיים בחודש יולי והיה לא פחות ממופלא.

אם אתם רוצים להבטיח שנורבגיה כולה תעמוד לרשותכם וליהנות מטמפרטורות מתונות – כדאי שתגיעו בחודשים מאי וספטמבר. חודש מאי מומלץ במיוחד לחובבי הטבע שביניכם כי חודש זה נחשב לחודש הפריחה בנורבגיה.

איך להגיע לנורבגיה?

דרך האוויר. בנורבגיה יש כ-50 שדות תעופה והגדול מכולם הוא שדה התעופה Gardermoen באוסלו. שדה תעופה זה נמצא רק 60 ק"מ מצפון לאוסלו, אבל לרשותכם עומדים גם שדות תעופה נוספים בברגן, טרומסו, טרונדהיים, אלסונד ועוד.

דרך הים. יש מספר קווי תעבורה ימיים מבלגיה, גרמניה, דנמרק, אנגליה איסלנד ואיי פארו. בנוסף, בחודשי הקיץ פועלים גם קווי קרוזים וגם קווי מעבורות ממגוון יעדים באירופה, כך שאתם צריכים רק לבחור את זה שמתאים לכם יותר מכל.

מעבורת נורבגית

מעבורת נורבגית

איפה ללון בנורבגיה?

מכיוון שנורבגיה מדינה ענקית ואתם מתכננים טיול ברכב שכור – רוב הסיכויים שתאלצו להחליף מקום לינה כל לילה. המשמעות היא שטיולי כוכב בנורבגיה הם פחות מתאימים במקרה הזה אלא במקרה אחד – במידה והתאהבתם במקום מסוים והחלטתם להישאר בו עוד כמה לילות. ותאמינו לי – יש סיכוי גדול שזה יקרה לכם שוב ושוב ושוב.

איך להתנייד ברחבי נורבגיה?

מרחקים ארוכים דרך האוויר. טיסות פנימיות בנורבגיה נחשבת לאופציה נוחה הודות לעובדה שכאמור במדינה כ-50 שדות תעופה. המשמעות היא שאתם יכולים להגיע אפילו למקומות מרוחקים בתוך זמן קצר. שימו לב – טיסות פנימיות בדרום נורבגיה נחשבות זולות יותר מאשר בצפון המדינה והן מהירות יותר מהחלופות (רכבת, אוטובוס וכו').

דרך היבשה היא אפשרות נוספת. נהיגה בנורבגיה היא חוויה שלווה ונעימה – מה שהופך אותה לדרך המועדפת עבור תיירים רבים ואני ביניהם. עם זאת, עלויות הדלק והשכרת הרכב יכולות להיות גבוהות ויש לקחת זאת בחשבון. טיפ למשכירי הקרוואנים – חניית לילה שאינה בשטחי קמפינג מורשים היא בניגוד לחוק.

אפשרות נוספת היא לעשות שימוש באוטובוסים. בנורבגיה יש רשת ענפה של אוטובוסים ישירים שמקשרים בין ערים שונות במדינה. עם זאת, מומלץ לתכנן ולהזמין מקומות כמה שיותר זמן מראש.

ניתן גם לעשות שימוש ברכבת וליהנות מהטבות שונות מסיבה אחת- בנורבגיה יש רשות אחת בלבד (NSB) שמפעילה את כל קווי הרכבת במדינה. מומלץ לרכוש רייל פאס (Rail Pass) במידה ואתם מתכננים לבקר ביעדים רבים באמצעות הרכבת, אבל אם לא כדאי שתקנו כרטיסים באינטרנט. ואזהרה שלי – אל תתפתו לנסיעה ברכבות הנופיות ומיד אסביר למה.

לספורטיביים שביניכם מומלץ לעשות שימוש באופניים ולהכיר את הנופים של נורבגיה מקרוב. עם זאת, מומלץ לתכנן מראש את המסלול הודות למרחקי הנסיעה הארוכים ולדרכים המפותלות. שימו לב – עליית אופניים למעבורות היא לרוב חינמית (או בתשלום סמלי), ברכבות נדרש תשלום ולאוטובוסים אסור להעלות אותם אם אין מקום פנוי.

דרך הים. בנורבגיה פועלות מעבורות (הן מעבורות נוסעים והן מעבורות רכב) רבות והגישה למקומות רבים אפשרית עדיין רק בדרך הים. למעבורות תדירות רבות ואין צורך להזמין מקום מראש, אך צריך לזכור שרוב קווי המעבורות מפסיקים לעבוד בחצות.

רכבת בנורבגיה

רכבת בנורבגיה

האם צריך ויזה לנורבגיה?

נורבגיה אינה חברה באיחוד האירופי אבל חתומה על אמנת שנגן. המשמעות היא שאין צורך בוויזה כדי להגיע מישראל לנורבגיה ויותר מכך – ניתן לעבור אליה ממדינות אחרות שחתומות על אמנת שנגן מבלי לעבור ביקורת.

כמה מילים שימושיות בנורבגית

  • שלום (רשמי) – God dag (מבוטא כמו Goo dag)
  • שלום (לא רשמי) – Hei שמבוטא כמו Hay
  • תודה – Tusen takk
  • כן – Ja
  • לא – Nei שמבוטא כמו Naye
  • להתראות (רשמי) – Ha det bra (מבוטא כמו Ha de bra)
  • להתראות (לא רשמי) – Hade
  • סליחה – Unnskyld (מבוטא כמו Unn-shill mei)
  • אני מצטער – Jeg beklager שמבוטא כמו Jei be-klag-er
  • יש כאן מישהו דובר אנגלית? Er det noen/nokon som kan snakke engelsk her?.
  • הצילו – Hjelp (מבוטא כמו Yelp)
  • לחיים – Skål שמבוטא כמו Skawl

והמלצה קטנה לפני שאני משתף את המסלול שלי – הציצו בסרטון וצפו במה שמחכה לכם בנורבגיה. הצפייה מומלצת במיוחד לאלו שחושבים באופן חזותי ולא באופן טקסטואלי, אבל אני בטוח שכולם יוכלו ליהנות באותה המידה.

יום 1 – נהנים באוסלו

נחיתה באוסלו בירת נורבגיה הייתה נקודת המוצא שלי למסלול כולו. זו גם הנקודה שבה סיימתי את הטיול שלי אחרי 12 יום. כמו כל יעד אחר בסקנדינביה, גם כאן העלויות גבוהות אבל לא לדאוג – יש המון אטרקציות חינמיות באוסלו ואפשר גם לרכוש אוסלו פס ולחסוך הרבה כסף.

יום 2 – מתחילים לנסוע

עזבתי את אוסלו ברכבת לכיוון Åndalsnes ומשם שכרתי רכב. רציתי לחוות נסיעה ברכבת הזו אחרי ששמעתי שמחלונותיה משתקפים נופים מרהיבים במיוחד. קו הרכבת Dovre פועל מאוסלו לטרונדהיים ועובר דרך עמקים יפיפיים ורכסי הרים. קו הרכבת Rauma מצד שני נחשב לאחד מקווי הרכבת עם הנופים הפראיים והיפים במדינה. אמנם הבחירה הייתה קשה, אבל החלטתי לטובת האפשרות השנייה.

יצאתי מוקדם בבוקר ואני התאהבתי לגמרי. הרכבת מאטה במקומות היפים ביותר לאורך הדרך כמו צוק Trollveggen וגשר Kylling. במהלך החודשים מאי-אוגוסט לרכבת פועל קו נופי מיוחד עם הסברים בנורבגית, אנגלית וגרמנית.

Åndalsnes היא אמנם עיירה קטנה, אבל היא קרובה למקומות מדהימים כמו Romsdalseggen, טרולסטיגן ועוד. מומלץ לבקר ב- Norsk Tindesenter (המרכז הנורבגי להרים) לפני שאתם יורדים על ארוחת צהריים דשנה.

במרכז יש תערוכות מודרניות בתחום טיפוס ההרים מבחינה היסטורית וספורטיבית כאחד. במקום גם קיר טיפוס מקורה שנחשב לגבוה במדינה ושכולל 60 מסלולים עם 20 עוגנים – כל אחד יכול לנסות. מומלץ גם לצפות בסרט תלת מימדי בשם Trollfolk שמוקרן במקום ושמציג את האזור שמסביב ב-15 דקות.

אחרי שהכרנו את Åndalsnes אספנו את המכונית השכורה שלנו ויצאנו לדרך. הסתבר שהכביש הראשון שלנו הוא אחד הפופולריים מתוך 18 נתיבי התיירות הלאומיים של נורבגיה – דרך הטרולים.

טרולטונגה – Trolltunga

טרולטונגה – Trolltunga

לאחר זמן מה על כביש זה עלינו על מעבורת אל Linge-Eidsdal עם המכונית. המעבורות יוצאות כל חצי שעה, ההפלגה נמשכת 10 דקות ועולה פחות מ-80 קרונות נורבגיות – מה שאומר שאין צורך להזמין מקום מראש אלא פשוט להגיע לנמל ולהצטרף לתור.

אני ממליץ ללון בעיירה הקטנה והמקסימה Norddal ולא למהר להגיע לגיירנגר. המקום שאנחנו לנו בו נקרא Petrines Guest House והוא כמובן מומלץ בחום. המקום משקיף על אזור Romsdal ואין כמו להתעורר בבוקר למול הנוף הכי יפה בעולם.

יום 3 – פיורדים וכל השאר

אחרי שעזבנו את Norddal המשכנו במסענו לאורך דרך הטרולים כשהמטרה שלנו היא גיירנגר. אחד מהשיאים בנסיעה היא הקטע שנקרא Ørnevegen (כביש הנשרים) – החלק התלול בכביש שנמצא בגובה 620 מטר מעל פני הים. משם הכביש כולל 11 פיתולים נוספים ומטפס ל-Stigrøra שנמצאת בגובה של 858 מטר.

טיפ ממני – אל תוותרו על עצירה בתצפיות של כביש הנשרים או Stigrøra מחשש שתתעכבו בדרככם לגיירנגר. אל תדאגו – אין סיכוי שתפספסו את התצפיות כי הן לא רק בולטות אלא תמיד מלאות באנשים. וכמובן שהעצירה שווה כל דקת עיכוב.

פיורד גיירנגר הוא פנינה אמיתית וזה לא מפתיע שאונסק"ו הכריזה עליו כאזור מוגן. הפיורד נמצא בין פסגות הרים ומפלים ויש בו אינספור אפשרויות לטיולים רגליים. מכיוון שזמננו היה קצר הספקנו רק לבקר במרכז העיירה, אבל אני ממליץ לא לוותר על צפייה במפלי "שבע האחיות" במידה וזמנכם בידכם.

לאחר מכן יצאנו לטרק למפל Storseterfossen באמצעות שביל ייחודי מאחורי המפל. הטרק נמשך בערך שעה לכל כיוון והחלק הקשה בו היה ההגעה לחוות Westerås – משם יש כבר שביל מסומן והכל הרבה יותר פשוט.

אני ממליץ לבלות את הלילה במלון Utsikten ולבקש את החדרים שנמצאים מול הכביש. באופן הזה תוכלו לראות את הפיורד ישר מבעד לחלונכם. בנוסף, בצמוד למלון יש נקודת תצפית נוספת על הפיורד בה תוכלו לסכם על קפה מהביל כל יום טיול באזור.

יום 4 – רק אנחנו והכביש

היום הזה הוקדש בעיקר לנסיעה דרך נתיבי התיירות של נורבגיה וההמלצה שלי – הקפידו להצטייד בכמות מספיקה של חטיפים ואוכל לדרך. כדאי גם להצטייד בפלייליסט מתאים שיהפוך את הנסיעה לחווייתית עוד יותר.

לאחר ארוחת הבוקר והצ'ק אאוט עשינו את דרכנו ללום ולאחר מכן המשכנו ל- Sognefjord. לשם כך נסענו בנתיב התיירות הלאומי Sognefjellet (הכביש שנמצא במעבר ההרים הגבוה ביותר באירופה) במטרה להגיע ל-Kaupanger עד סוף היום. זה לקח לנו 5 שעות מענגות במיוחד כולל הפסקות.

פיורד סוגנה

פיורד סוגנה

המלצות לעצירות בדרך

כנסיית הלוחות בלום

כנסייה נוצרית מימי הביניים שבנויה מלוחות עץ בסגנון חומה ומגדל. ואם הכנסייה נראית לכם מוכרת – זה כנראה כי היא שימשה תפאורה לסרטי שונים עם ויקינגים או דרקונים.

תצפית Dalsnibba

זוהי התצפית הגבוהה ביותר על פיורד גיירנגר לאורך הכביש והיא כוללת טיילת מעל המצוק. בתור מישהו עם פחד גבהים נדרשתי למאמץ על כדי להישאר על הרגליים ולא להתעלף. וכמובן שהנוף הדרמטי היה שווה הכל.

את הלילה העברנו במלון Vesterland, אבל כדאי לזכור שהצ'ק אין אפשרי רק עד השעה 21:00. המשמעות היא שאתם צריכים לעשות אחת מהשתיים : לתכנן את העצירות שלכם לאורך הכביש בקפידה או לעדכן את המלון על הגעה מאוחרת.

יום 5 – יום רגוע

אחרי כל הנסיעה של אתמול החלטנו להעביר יום בקלות, כלומר לנוח קצת בבוקר ולעשות כמה טיולים קטנים אחר הצהריים לפני שנשוב למלון Vesterland ללינה. למשל, נסיעה של 10 דקות ל- Brævasshytta ותצפית על קרחון Bøyabreen מהכביש הראשי או ממסעדת Brevasshytta. אנחנו העדפנו את האופציה השנייה הודות לחלונות הפנורמיים והקרבה לפיורד.

אם יש לכם זמן כדאי שתיסעו ל- Skei ול Førde ובמעלה נתיב התיירות הלאומי Gaularfjell. אמנם מדובר במקום שלא ידוע לרבים כי נקודת התצפית Utsikten נפתחה רק ביוני 2016, אבל מצד שני המשך נסיעה ל-Gaularvassdraget תבטיח שתיהנו מנתיבי מים פראיים ורגועים כאחד.

יום 6 – ברוכים הבאים אל Balestrand

מ-Kaupanger המשכנו ל-Balestrand בנסיעה שנמשכה פחות משעתיים. מדובר לטעמי באחת העיירות המקסימות בנורבגיה ואני ממליץ לכם:

  • לשכור אופניים במרכז המידע לתיירים ולצאת לרכיבה באזור.
  • לצאת לשיט בסירה מהירה עם חברת תיירות מקומית (הזמנה נעשית דרך מרכז המידע לתיירים).
  • לבקר ב-Sognefjord Akvarium.
  • לראות את כנסיית סיינט אולאב.
  • לצאת לטרק  ב-Kerklingen – פעילות שמתאימה לכל אחד. יש כאן שבילים שונים ברמות קושי שונות.
  • לסייר ב-Nærøyfjord – הפיורד הכי צר בעולם.

את הלילה העברנו במלון Kviknes שנחשב למלון הכי טוב באזור לפחות מבחינתי. אם אתם מטיילים בתקציב נמוך, אני ממליץ על דירות הנופש Balestrand.

יום 7 – תגידו יפה שלום לאודה

אחרי נסיעה בת 4 שעות בכביש Vikafjellet הגענו לאודה (Odda). לאחר מכן לקחנו מעבורת שחצתה את Dragsvik-Vangsnes והשארנו את שאר היום למנוחה כהכנה למחר. את הלילה העברנו במלון Trolltunga Hotel.

אודה - Odda

אודה – Odda

אני ממליץ לטייל בסביבות העיירה הציורית הזו. למשל לנסוע למפל Låtefossen שנמצא במרחק של 20 דקות נסיעה. אני אהבתי את שני הזרמים של המפל שמתאחדים למפל אחד תחת כביש 13 – מה שהופך את חווית הנסיעה למרהיבה ורטובה במיוחד.

יום 8 – לכבוש את טרולטונגה

אחת הדברים העיקריים שתכננתי לעשות בנורבגיה הוא טיפוס למרומי צוק טרולטונגה. זה לא היה קל ואפילו אחד הטיולים הקשים ביותר שעשיתי מעודי, אבל אחרי 11 שעות, 23 ק"מ וטיפוס לגובה של 1200 מטר עשיתי את זה.

כל טיפת זיעה הייתה שווה את המאמץ ועכשיו אני מבין דבר אחד – למה מדובר באחד הטיולים הטובים בעולם. מלבד הנוף שבקצה המצוק גם הנופים במהלך הטיפוס מרהיבים, אבל מומלץ לא לקחת סיכון ולשכור את שירותיו של מדריך מקומי.

אחרי שסיימתי את הטיול לא נשאר לי כוח לעשות שום דבר אחר – מה שאומר שלא הייתה שום פעילות חוץ מחזרה למלון, ארוחת ערב דשנה ושנת לילה עמוקה במיוחד. אני בטוח שגם אתם תרגישו את אותו הדבר בדיוק אם תעשו את זה, אז בבקשה לא לצחוק עלי… 🙂

יום 9 – סטוונגר קוראת לי ואני בא

בדרך מאודה לסטוונגר נסענו לאורך נתיב תיירות לאומי נוסף בשם Ryfylke. הנסיעה נמשכה כמעט 5 שעות וההמלצה שלי – על תוותרו על עצירות בדרך להתרעננות ולצפייה בנופים. אמנם עם הזמן אנחנו כמעט התרגלנו ליופי – אז מזל שעצרנו מדי פעם כדי לחדש את ההתרגשות, למשל בתצפית על מפלי Låtefosse, Svandalfossen ועל הפיורדים באזור הרדנגר.

סטוונגר היא העיר הרביעית בגודלה בנורבגיה ומומלץ להצטרף לסיורים ההיסטוריים השונים שנערכים בה. מרכז העיר נחשב לקומפקטי – מה שאומר שניתן להגיע לכל האטרקציות העירוניות ברגל.

בכל זאת מומלץ להתעכב בעיר העתיקה כדי להתרשם מהשחזור המדויק של בתים ורחובות. המקום מהווה תפאורה מצוינת לצילומי סלפי, אבל מומלץ לנצל את ההזדמנות ולבקר בשני אתרים חינוכיים:

  • Swords in Rock – מונומנט עצום של 3 חרבות לזכר קרב Hafrsfjord.
  • Norsk Oljemuseum – מוזיאון הנפט הנורבגי שבו ניתן לראות איך נוצר נפט, איך מגלים גז בים הצפוני ואיך מפיקים אותו.
פסל 3 החרבות

פסל 3 החרבות

יום 10 – עוד פלאי טבע

מסטוונגר המשכנו לטאו באמצעות מעבורת. ההפלגה נמשכה בערך 40 דקות והתדירות היא פעם ב-40 דקות גם כן. כשהגענו לטאו המשכנו לנסוע עוד כ-20 דקות והחנינו את המכונית בלודג' Preikestolen Mountain.

מכאן הדרך היתה קצרה לכבוש פלא טבעי נוסף שנחשב לאחד הפופולריים בנורבגיה – צוק המטיף או בשמו הנורבגי Preikestolen. אני די בטוח שנתקלתם בתמונות של המקום באינטרנט, אבל כשרואים את הצוק שמתנשא לגובה 600 מטר מעל Lysefjord מבינים למה CNN ולונלי פלנט קבעו שמדובר באחת מתצפיות הנוף היפות בעולם.

הטיול למרומי הצוק אורך שעתיים – מה שאומר מבחינתכם שתידרשו להצטייד במספיק מזון ומים, להתעדכן בתחזית מזג האוויר ולקחת בגדים חמים נוספים במידה ומזג האוויר ישתנה לרעה.

לאחר מכן הפלגנו שוב במעבורת והפעם במשך שעתיים וחצי. הפלגה זו מאפשרת לראות הן את צוק המטיף והן את הר שראג מלמטה. המעבורת כוללת הדרכה קולית מוקלטת באנגלית שמסבירה את הגאולוגיה הייחודית של שני המקומות.

יום 11- עוד פוש אחרון

היום הזה הוקדש להרפתקה מסכמת לפני שאנחנו מסיימים את הטיול שלנו בנורבגיה. יצאנו מהמלון שלנו (Lysefjorden Turisthytte) עם ארוחות צהריים ארוזות ונסענו כ-10 דקות ל-Øygardstøl. החנינו את המכונית ושמנו פעמינו לנקודת היציאה לכיוון הר שראג.

אני חייב להגיד שהטיול הזה היה הרבה יותר מפחיד מהטיפוס על הטרולטונגה. אמנם פני השטח על גבי הסלע רחבים, אבל לטעמי לא רחבים מספיק. למיטב ידיעתי אף אחד עוד לא נפל מפה, אבל מצד שני זהירות אף פעם לא הזיקה.

ואם אתם שואלים את עצמכם למה לעשות את זה ולהסתכן אני אגיד בפשטות – מדובר באחד היעדים המפורסמים בנורבגיה שנחשב נגיש גם ללא ציוד טיפוס מקצועי. המשמעות היא שנדרשות רק 5 שעות הליכה (שעתיים וחצי לכל כיוון) כדי ליהנות מחוויה לכל החיים. המקום פופולרי גם בקרב קופצי בסיס, אבל זה כבר אופרה אחרת…

יום 12 – הביתה

ביום האחרון לטיולינו בנורבגיה החזרנו את המכונית השכורה שלנו בסטוונגר וטסנו בטיסה פנימית משם לאוסלו. בדרך היה לנו זמן לעכל את החוויות ולהחליט על דבר אחד – נורווגיה חייבת להיות היעד הבא של כל אחד.

נורבגיה משלבת יופי פראי, אורח חיים שונה מאוד ממה שיש בארץ ומי שמחפש הרפתקאות ימצא בה מנוח לצד מי שמחפש טיולים רגועים. נורווגיה נמצאת במרחק של 4 וחצי שעות טיסה בלבד מישראל והביקור בה אידיאלי בכל עונה. מומלץ בחום!