שמורת יוטונהיים – אתם, אלוהים, הטבע ולום

לנורבגיה יצא שם שלא בצדק כמקום לטיולי גיל הזהב, אבל אנחנו גילינו שחלקים ממנה פשוט מושלמים למשפחות. למשל, קחו את שמורת הרי יוטונהיים שנמצאת במיקום אידיאלי לכל מי שמתכנן טיול במדינה. מרחק נסיעה ברכב שכור או בתחבורה ציבורית מאוסלו וברגן אליהן אפשר להגיע מהארץ בטיסה.


שמורת יוטונהיים בנורבגיה
שמורת יוטונהיים בנורבגיה

אמנם השמורה קיבלה את שמה מהענקים (Jotuns בנורבגית) שעל פי המיתולוגיה הנורדית התגוררו פה, אבל הסירו דאגה מלבכם כי מדובר באגדה אורבנית בלבד. השמורה מתאימה לטיול לפי בחירתכם, הן כאשר מדובר במספר שעות והן כאשר מדובר במספר ימים.

בשמורה יש 25 הרים שמתנשאים לגובה של יותר מ-2000 מטר מעל פני הקרקע, כך שמדובר בריכוז הגדול ביותר בצפון אירופה של הרים בגובה זה. שניים מהרי השמורה שברו שיאים כי מדובר בהרים הגבוהים ביותר במדינה: הר גלדהפיגן (Galdhøpiggen) שמתנשא לגובה של 2469 מטר מעל פני הים והר גליטרטינד – 2464 מטר מעל פני הים.


תכנון טיולים באנר
אי שם בפסגת הגלדהופין (היכן שרואים כתם קטן ולבן)
אי שם בפסגת הגלדהופין (היכן שרואים כתם קטן ולבן)
מסתתרת לה מנהרת פלאות
מסתתרת לה מנהרת פלאות

בשמורה יש אפשרויות בילוי למשפחות, למשל בילוי בפארק חבלים, רכיבה על סוסים, ביקור בחוות כלבי האסקי, נסיעה במזחלות כלבים, ביקור בחוות מקומיות ועוד. אם אתם כבר פה אנחנו ממליצים לא לפספס אטרקציות נוספות, למשל לנסוע לאורך הכביש הפנורמי RV55 שעובר בשולי השמורה.

airalo ad

טרקים בשמורת יוטונהיים

בשמורה יש שפע של מסלולי הליכה בדרגות קושי שונות ואפשרויות רבות לטרקים, אבל הטרק הכי מפורסם בשמורה הוא Besseggen והחלטנו לנסות אותו בעיקר כדי להבין למה עשרות אלפי אנשים מרחבי העולם עושים אותו כל שנה.

נקודת היציאה לשייט לטרק Bessegen
נקודת היציאה לשייט לטרק Bessegen

הטרק מתחיל מתחנת Gjendesheim שלצד אגם Gjende בעיירה Beitostølen, כולל טיפוס לפסגת הר Besseggen בגובה 1743 מטר ותצפית על שני אגמים: Bessvatn ו-Gjende. הודות למצבורי המינרלים בהם הם צבועים בצבעים שונים.

הטרק נמשך כ-9 שעות ונחשב מתאים למשפחות, אבל צריך לקחת בחשבון שלנורבגים יש סיבולת שונה ולכן אנחנו ממליצים עליו למיטיבי לכת. הודות לשפע המטיילים במקום התשתיות התיירותיות איכותיות במיוחד, מה שאומר שאתם יכולים ליהנות כאן 365 ימים בשנה.

טרק לאורך אגם Gjende
טרק לאורך אגם Gjende

אם אתם לא מיטיבי לכת אתם יכולים להסתפק בטרקים קלים יותר, למשל טרק לאורך האגם עם הדרכה מקומית של חברת Gjendeguiden.no. המדריכים דוברי אנגלית ושופעים סיפורים מרתקים אבל יש לזכור דבר אחד – ההדרכה אמנם מתקיימת לאורך כל השנה אבל המסלול משתנה בהתאם למגבלות עונתיות.

טרק - Gjendeguiden
טרק – Gjendeguiden

בלילה ישנו באכסניה בשם Gjendesheim והכרנו מטיילים מכל רחבי העולם. האכסניה משתייכת לאגודת הטרקים הנורבגית DNT שמפעילה אכסניות רבות. המקלחות משותפות ויש לשלם עבורן. זרם המים מופסק אגב אחרי 4 דקות בדיוק ואז צריך להוסיך עוד מטבע ועוד מטבע…

במקום ניתן לרכוש מפות ולקבל הרבה מידע. ארוחת הערב המשותפת והמשובחת הפכה את השהות לחוויה נעימה ומאלפת.

רפטינג בשמורת יוטנהיים

כמו בשאר נורבגיה גם כאן הרפטינג נחשב לחוויה משפחתית בטוחה במיוחד. למשל, הוא כולל הדרכה, חליפות ובגדי צמר כנגד המים הקרים והרוח ואפילו סימולציות מקדימות כדי להתכונן לכל מצב.

עם כל הכבוד לביטחון (ויש כבוד) ברגע שנכנסו למים הכל (ובעיקר הקור) התגמד למול עוצמת החוויה. לשחות במים הטמפרטורה שלהם היא 10 מעלות צלזיוס אולי נשמע רע מהכורסא בבית, אבל מדובר בחוויה שהיינו שמחים לחזור עליה. ואם אנחנו חושבים על זה – היינו מוכנים גם לקפוץ שוב מהצוק בגובה 7 מטר ישר לתוך המים.

הפארק האקלימי Klimapark 2469 ומנהרת הקרח Mimisbrunnr

הפארק נמצא באיזור שבו יש קרחון. בתוך הקרחון יש מנהרת קרח שנחפרה בו במיוחד כדי ללמוד כמה שאפשר לדעת על קרחונים כולל אופן היווצרותם, החי והצומח שבהם ובעיקר הסכנה שהם עומדים בפניה הודות להתחממות הגלובלית.

מנהרת הקרח עצמה היא חוויה אמיתית שמשתרעת על 70 מטר קסומים במיוחד. במקום מוצגים פסלים מקרח של דמויות מיתולוגיות נורדיות, מתקיים חזיון אורקולי מרהיב ומוקרן סרט בתאטרון מקרח שמסביר איך חצבו את המנהרה. אם לא היינו יודעים שהטמפרטורה במקום היא 2 מעלות צלזיוס כנראה שהיינו נשארים לישון.

כדאי להגיע לכאן בקיץ (מסוף יוני עד סוף אוגוסט) כי בתקופה זו נערכים במקום סיורים מודרכים. המדריכים דוברי אנגלית רהוטה ומסבירים את שינויי האקלים במקום בצורה שכל אחד מבין.

שמורת יוטונהיים - נורבגיה
שמורת יוטונהיים – נורבגיה

אמנם שינויי האקלים מביאים לחשיפת שרידים מתקופת הויקינגים, אבל מצד שני הם מאיימים הן על הקרחון והן על האדמות החקלאיות – מה שאומר שמדובר בסיכון עם השפעות הרבה יותר רחבות ממה שחשבנו.

אם אתם מגיעים בחודשים שאינם חודשי הקיץ, אנחנו ממליצים ליצור קשר עם צוות השמורה מראש כדי לוודא באיזה ימים היא פתוחה ובאיזה שעות. בכל מקרה מדובר בחוויה שאתם לא יכולים להרשות לעצמכם לפספס.

הליכה על קרחון

כמו בקרחונים אחרים בנורבגיה גם כאן הבטיחות היא מעל הכל. מה שאומר שחובה לנעול נעליים טובות ועליהן קרמפונים (חודים מפלדה המונעים החלקה), לחבוש קסדה, להירתם בחבל ולהצטייד בגרזנים וברתמות. וזה כאשר מדובר במסלול לכל המשפחה…

ההליכה נמשכת רק מספר שעות אבל היא שווה כל שנייה. אמנם הצטיידנו מראש במצלמת וידאו הכי טובה שיש, אבל גם ההקלטות הכי איכותיות לא עושות חסד למראות בשלל צבעי הקשת, למים שזורמים בקול פכפוך מרגיע, למערות הקרח המרהיבות ולשקט שסבב אותנו מכל פינה.

מתחת לקרחון
מתחת לקרחון

אנחנו נשארנו חסרי מילים ובהקלטה אפשר לשמוע רק קריאות התפעלות, את קולות צעדנו על הקרח ואת ההסברים המעמיקים של המדריך על הסוגים השונים של הקרח, החי והצומח באזור, על אופן ההליכה הנכון על קרחונים שונים ועוד. האמת היא שבזמן אמת לא כל כך הקשבנו (היינו עסוקים בלהתפעל), אז מזל שצילמנו…

לום – Lom ומוזיאון הקרח

אחרי שהיינו במקומות שונים ברחבי נורבגיה אנחנו יכולים להגיד בפה מלא דבר אחד – מבחינתנו מדובר באחת העיירות הכי מקסימות וציוריות שהיינו בהם.

העיירה לום
העיירה לום

אנחנו ממליצים לא לוותר על אומגה מעל הנחל השוצף, על הלחם המסורתי שנאפה במאפייה המקומית ובעיקר – על  מוזיאון הקרחונים המקומי.

במוזיאון מוצגים פוחלצים של חיות אזוריות שחלקן כבר נכחדו ומוקרן סרט מעמיק במיוחד, כך שזו ההזדמנות שלכם לדעת כל מה שרציתם לדעת על קרחונים, על הממצאים הארכיאולוגיים באזור ועל המקצועות הייחודיים למקום.

הממותה של לום
הממותה של לום

במקום מוצגת גם תערוכת ציורים ואפשר לרכוש ציוד ומזכרות נורבגיות בחנות המזכרות. אנחנו לא יודעים אם התמכרנו לנורבגיה, לשמורת יוטנהיימן או לאווירת השלווה והטבע האינסופי אבל דבר אחד ברור – אנחנו רוצים לטוס לשם שוב בשנה הבאה.

הכותבת היא נטע טרגל-שמואלי, יועצת ומתכננת טיולי משפחות בחו"ל ומתמחה בתכנון טיולי משפחות לנורבגיה. לאתר הבית של נטע הקליקו  – הקליקו כאן