תגלית מתחת לאדמה באוסטפולד: ספינה ויקינגית עתיקה וענקית

עד ה-15 באוקטובר 2018 מחוז אוסטפולד בנורבגיה היה אחד האזורים השלווים במדינה המנומנמת הזו. אמנם למחוז היסטוריה עשירה אבל שום דבר לא הכין את התושבים להפתעה שציפתה להם באותו בוקר.


ספינה קבורה ויקינגית באורך 20 מטר התגלתה בעומק 50 ס"מ בלבד מתחת לפני הקרקע בתל קבורה עתיק אבל הארכיאולוגים חושבים שהתגלית טומנת בחובה עוד כמה סודות מכיוון שבאזור נמצאו 8 תילי קבורה נוספים ו-5 בתים עתיקים. עד היום, רק הויקינגים ידעו מה הם מכילים.

ספינה ויקינגית עתיקה


תכנון טיולים באנר

ספינה ממש אוצר

למעשה, הארכיאולוגים בטוחים שלפניהם לא פחות מאוצר, כי ספינה ויקינגית באורך כזה נועדה להפגין כוח והשפעה וצפוי שיימצאו לצידה פריטים נוספים. כלומר, חפצים נוספים שמוכיחים את חשיבות המקום כתל קבורה של אנשים רבי דרג, לרוב לוחמים שנקברו עם כלי נשקם ורכושם. יתרה מזאת – מאמינים שהספינה שימשה לקבורה של אח"מים. הם חושדים שהיא הובאה בגרירה מפיורד אוסלו, מרחק של מאות קילומטרים מכאן.

airalo ad

המקום, לצד כביש Rv41 שימש אמנם ציון דרך מקומי במשך שנים, אבל התעלמו ממנו בהנחה שמאות שנים של עבודות חקלאיות מחקו כל עקבה היסטורית. אבל היום, הודות לעבודות שבוצעו באיזור ולמכ"מ חודר קרקע הארכיאולוגים רואים דבר נוסף – קורות העץ של הספינה השתמרו בשלמותם, כך שהיא בעתיד יכולה להצטרף בשמחה לאחיותיה במוזיאון הספינה הויקינגית באוסלו. השמחה בנורבגיה כולה כמובן הייתה גדולה כי עד כה נמצאו 3 ספינות ויקינגיות בלבד…

מנמיכים ציפיות ומכינים את הקרקע

אמנם אין כרגע תכניות לחפירת הספינה ולהוצאתה כי מעדיפים חקירה לא פולשנית, כלומר חקירה שתאתר שרידים נוספים במידה ויש ותעריך את מצבם. עם זאת, הודות לעובדה שמדע הארכיאולוגיה התפתח מאז שנמצאה הספינה הויקינגית האחרונה – מאמינים שזהו ממצא בעל חשיבות היסטורית רבה וכבר עכשיו מתארכים אותו למאה ה-9 לספירה.

לא רחוק, באיסלנד נמצאו רק בשנה שעברה שתי ספינות קבורה עם רכוש יקר ערך (החרב והכלב של המושל המקומי) ולכן, אם אתם מתכננים טיסה וביקור חשאי במקום, אל תשכחו להצטייד בכלי חפירה ובמכתב תודה עבורנו ?.

וכדי שתוכלו לנוח מהחפירות, מלונות באוסטפולד תמצאו פה.

מה מיוחד בספינה הויקינגית שנמצאה במחוז אוסטפולד?

הספינה הוויקינגית שנמצאה במחוז אוסטפולד נחשבת לארוכה במיוחד (20 מטר), כך שמעריכים שהיא נועדה להפגין כוח והשפעה. למשל, שימשה לקבורה של אח"מים ויקינגים. בנוסף, קורות העץ שלה השתמרו בצורה מושלמת, מה שמהווה ממצא נדיר.

כמה ספינות ויקינגיות נמצאו עד היום בנורבגיה?

עד היום נמצאו בנורבגיה 3 ספינות ויקינגיות בלבד. המפורסמת מכולן מוצגת במוזיאון הספינה הוויקינגית באוסלו.

מתי נבנתה הספינה הוויקינגית שנמצאה במחוז אוסטפולד?

הספינה הוויקיניגית שנמצאה במחוז אוסטפולד מתוארכת למאה ה-9 לספירה, כך שכבר עכשיו מדובר בממצא בעל חשיבות היסטורית.

מתי מתכננים להוציא את הספינה?

נכון לעכשיו אין כוונה להוציא את הספינה מבטן האדמה ומעדיפים לחקור אותה באופן לא פולשני, כלומר לעשות שימוש באמצעים טכנולוגיים חדישים (למשל מכ"מ חודר קרקע) כדי לאתר שרידים נוספים במידה ויש ולהעריך את מצבם.