איי לופוטן – חופשת חוף קצת אחרת…

צפון נורבגיה היא אולי לא האפשרות הראשונה שקופצת לראש כשמתכננים חופשת חוף אבל חולות הזהב של איי לופוטן מספרים משהו אחר. הם מושכים צלמים, גולשים ותרמילאים מכל העולם ויש לזה סיבה מוצדקת.


Dawn - לופוטן

Dawn – לופוטן

אמנם נסיעה לאורך הכבישים הצרים של איי לופוטן נמשכת שעות ארוכות (לרוב יותר מהמתוכנן), אבל איפה עוד תוכלו לצפות בנוף מרהיב, בכפרי דייגים מסורתיים וליהנות מאורות הצפון? (ולא, זה לא ממש משנה אם תקראו לזה הזוהר הצפוני כי עדיין מדובר בחוויה בלתי נשכחת).


תכנון טיולים באנר

איי לופוטן נמצאים לאורך כביש E10, אחד מ-18 נתיבי התיירות הלאומיים של נורבגיה, כך שצפויה לכם חוויה שמשלבת אמנות, עיצוב, אדריכלות וכמובן הרבה טבע פראי ובתולי.

airalo ad

ומה מבחינת הקור?

אולי זה מפתיע אבל איי לופוטן נהנים מאקלים מתון יחסית לקו הרוחב שבו הם נמצאים. למעשה, הטמפרטורה בהם דומה יותר לסיאטל או לקוויבק – שני אזורים שנמצאים 20 מעלות דרומית יותר מאיי לופוטן.

אמנם רק המקומיים מעזים להיכנס למים שנחשבים קרים עד קפואים גם בימים שטופי שמש, אבל אפשר ליהנות מהחופים גם מבחוץ, למשל אם אתם תרמילאים, מטיילים, צלמים או גולשים. למעשה, איי לופוטן נחשבים למוקד עלייה לרגל כל השנה וזה הזמן להבין למה.

בקיץ תוכלו לעשות קמפינג לאורך החופים, בעוד שהחורף והסתיו הם העונות הטובות ביותר לצפות באורות הצפון. באביב תוכלו ליהנות מקו החוף שהופך לדרמטי עוד יותר עם הפשרת השלגים, כך שלא משנה מתי תגיעו לאיי לופוטן כי תמיד הפסגות המשוננות, החופים החוליים והגלים יעתיקו את נשימתכם.

אש, יא גולש…

אולי תופתעו לדעת, אבל רוב הנורבגים לא מכירים את Unstad Beach – אחד מהחופים הטובים בעולם לגלישה במים קרים. במקום מתקיימת מדי שנה מ-2007 תחרות גלישה בינלאומית בשם לופוטן מאסטרס ואם לא שמעתם עליה אתם פשוט לא גולשים כנראה.

מקום שקט לטיול או לארוחת צהריים? אנחנו ממליצים על Haukland Beach הסמוך שמזכיר יותר אי קריבי הודות לחול הלבן ולמים הצלולים. רק זכרו שהקמפינג פה אסור…

במרחק של כמה קילומטרים צפונה נמצא אחד החופים המפורסמים של איי לופוטן – Uttakleiv Beach שפונה לכיוון צפון ולכן מושך אליו תיירים רבים כל עונות השנה: בחורף ובסתיו אלו תיירים שבאים לצפות בזוהר הצפוני, בקיץ אלו מטיילים שעושים קמפינג כדי לצפות בשמש חצות ובשאר השנה "סתם" צלמים…

Uttakleiv Beach

Uttakleiv Beach

מעדיפים ללכת ברגל?

אם אתם מעדיפים טיולים רגליים (טרקים) החופים באיי לופוטן הם מושלמים עבורכם, בעיקר אלו שנמצאים לאורך כביש E10. אנחנו ממליצים על הכפרים Flakstad ו-Ramberg ולאורך החוף הצפוני של האי Flakstadøya.

אחד המקומות הפופולריים היא הרצועה החולית השטוחה ב-Skagsanden Beach שאף היא פונה צפונה, כך שהיא מהווה גן עדן לציידים של אורות הצפון, לצלמים הודות לרקע המרשים של הר Hustinden ובעצם לכולם.

אנחנו ממליצים לטפס למרומי ההר (691 מטר מעל פני הים) – מה שידרוש מכם אמנם כשעתיים או שלוש שעות של הליכה מתונה, אבל מצד שני תוכלו לראות את חולות הזהב ואת מי הטורקיז של החוף מלמעלה.

ואם אתם מחפשים חוף שנגיש רק ברגל אנחנו ממליצים על חוף Kvalvika. מדובר באחד החופים הציוריים באיי לופוטן ואפשר למצות אותו תוך שעה אבל שימו לב – השביל הסלעי יכול להיות חלק במיוחד אחרי גשם. אנחנו בטוחים שגם אתם תתרשמו מהעובדה שאין במקום בתים וכבלי חשמל, כך שתהיו רק אתם, שביל ההליכה והחוף.

חוף kvalvika beach

חוף kvalvika beach

אמנם אין במקום מתקני תיירות כלשהם, אבל בחופים של איי לופוטן מותר לעשות קמפינג בתנאי אחד – שמדובר בחופים ובדיונות שמכוסים בעשב. העונה הטובה לכך היא כמובן הקיץ שבה ניתן ליהנות משמש חצות באופן כמעט בלעדי. (אלא אם עוד אנשים מלבדכם שקוראים אותנו…).

אבל לא הכל ורוד

אמנם איי לופוטן מהווים אטרקציה תיירותית מרכזית אבל המקומיים לא מתים על זה. למעשה, כל שנה מצטברות תלונות של מקומיים על מטיילים שמשאירים אחריהם פסולת, על תנועת מכוניות מסיבית ועל קמפינג שלא במקומות המותרים.

אמנם יש כוונה לבנות שירותים ציבוריים במקומות מסוימים, להסב את אוטובוס ההסעות של בית הספר לצורך הסעות לחוף הים אבל נכון להיום – הדברים היחידים שנעשו הם הקמה של שבילים הליכה משולטים ותחזוקה שוטפת שלהם.

לכן כדי ליהנות מאיי לופוטן בלי להרגיז את המקומיים אנחנו ממליצים על שלוש אפשרויות: להזמין מקום באחד המלונות שנמצאים לאורך נמל Svolvær – העיר הגדולה באיי לופוטן, ללון בבקתת עץ מסורתית (Hytte) או להזמין מקום בבקתת דיג מקומית (Rorbu) – החוויה וההנאה מובטחות בכל מקרה.

Hytte - בקתה נורבגית

Hytte – בקתה נורבגית

הדרך היא החשובה

האמת היא שאנשים רבים טוענים שהדרך ללופוטן מהנה לא פחות מהאיים עצמם. אמנם ניתן לטוס מאוסלו ל-Svolvær, אבל טיסות אלו מעט יקרות.

לכן אנחנו ממליצים לטוס מאוסלו לבודה ומשם להמשיך במעבורת ל-Svolvær או ל-Moskenes. שתי האופציות יצריכו מכם אמנם שלוש שעות, אבל מצד שני תיהנו מצפייה בארכיפלג מרחוק ולדעתנו זה לכשעצמו שווה את הנסיעה.

ואם אתם מחפשים את האופציה הזולה – אנחנו ממליצים לנסוע ברכבת מאוסלו לבודה עם עצירת ביניים בטרונדהיים וליהנות פעמיים: גם לבקר בעיר שהיא בירת הויקינגים וגם ליהנות מנסיעה דרך הרי Dovre – ביתם של כבש המושק ושל איילי הפרא.