הנחיות בטיחות למטיילים בהרי נורבגיה – לגזור ולשמור!

כלב פג מקשיב להנחיות בטיחות

גם מטיילים מנוסים יודעים שטיול בהרים הנישאים מעל הפיורדים בנורבגיה הוא לא משהו טריוויאלי. הטיולים לעיתים עלולים להסתיים במפח נפש בגלל התארגנות לא מספיק טובה במקרה הטוב או חלילה אפילו להגיע למצב של צורך בפינוי מוסק בגלל פציעה או גרוע מכך. לכן, כדאי להקפיד על אמצעי הזהירות ולו רק ליתר בטחון.


הנחיות בטיחות כלליות לפני טיול בהרים של נורבגיה

בקתת הרים בקירקנס
  • גם אם בחרתם לנוע במסלול מסויים שנו אותו בהתאם לתנאי מזג האויר וליכולות אלה שאיתכם. נטרו את תנאי מזג האוויר באופן רציף ושנו את תוכניותיכם בהתאם. כבדו את תנאי האקלים במיוחד שכאתם מטיילים לבד. אל תצאו לטיולים ארוכים ללא ניסיון מספיק כי מזג האויר יכול להשתנות במהירות בהרים. התחשבו במטיילים אחרים וודאו שקבוצת המטיילים שומרת על תקשורת פתוחה וישירה כל הזמן.
  • קחו ברצינות את אזהרות מזג האוויר ובמיוחד אזהרות לגבי מפולות שלגים. בדקו תמיד את האזהרות הרלוונטיות לאזור הטיול שלכם. באתרים להלן תוכלו לראות כל הזמן את תנאי מזג האויר ואזהרות לגבי מפולות שלגים:
  • התכוננו לתנאי מזג אויר קשים גם בטיולים קצרים. התלבשו בהתאם לתנאי מזג האויר ותנאי השטח וזכרו שבהרים מזג האויר משתנה במהירות. לכן הביאו אתכם בגדים נוספים וכן את הציוד הנדרש לפי תנאי המסלול ופני השטח. הצטיידו במזון ובמשקאות נוספים במידה ותיתקעו ותצטרכו לחכות לחילוץ.
  • הביאו את הציוד הנדרש שיוכל לסייע לכם ולאחרים במקרה הצורך. בחורף הצטיידו בשק שינה ובמזרון שטח במידה ותיאלצו ללון בשטח וכן בערכת עזרה ראשונה יעודית למטיילים בהרים. הביאו אתכם אפוד זוהר ופנס (פנס ראש יהיה רב שימושי) שיקלו על מציאתכם במידת הצורך. הצטיידו תמיד במכשיר קשר ובאת חפירה מתקפל אם הטיול יתבצע במקום שמועד למפולות שלגים. ארזו את הציוד בחוכמה לפי המפורט כאן. טלפונים ניידים הם כלי חשוב, אך קחו בחשבון שלא בכל מקום יש קליטה. בכל מקרה של תאונה צלצלו 112 למשטרה.
  • בחרו נתיבים בטוחים ונסו לזהות מקומות עם שלג מסוכן ומקומות שמועדים למפולות שלגים. תכננו את המסלול שלכם בקפידה והימנעו מפני שטח שמועדים למפולות שלגים. קחו בחשבון שמפולות יכולות להתחיל בגובה נמוך (אפילו 5 מטר) ולהתגבר על מסלולים תלולים (יותר מ-30 מעלות). לכן, מפולות שלגים הן סכנה גם שכאתם מטיילים בשטח פתוח ועליכם להימנע מטיול בשטחים מסוכנים, למשל ערוצים צרים, רכסים ועוד. כמו כן, היו מודעים לתנאים של הקרח במידה ואתם פוסעים על אגמים ונהרות קפואים.
  • קחו איתכם תמיד לגיבוי מפה ומצפן מגנטי (כי הם תמיד יעבדו לכם) ודעו תמיד איפה אתם נמצאים מבחינה גאוגרפית. אפשר להסתייע גם באמצעים אלקטרוניים כדוגמת מכשיר GPS אך מומלץ להצטייד מראש בסוללות נוספות.
  • אל תתביישו לחזור אחורה במסלול. העריכו את המסלול שלכם באופן קבוע ואם התנאים מחמירים, בחרו בחלופה הטובה ביותר לפני שאתם וחבריכם לטיול מתעייפים. תמיד זכרו שהבטיחות מעל לכל ושהמסלולים עומדים לרשותכם גם בהזדמנויות אחרות.
  • שימרו על האנרגיה שלכם וחפשו מקלט במידת הצורך. התאימו את מהירות ההליכה שלכם לקצב ההליכה של חבר הקבוצה האיטי ביותר. זכרו לעשות הפסקות למזון ולשתייה כי הליכה מצריכה יותר נוזלים ממה שנדמה לכם. אל תחכו שתהיו מותשים כדי לחפש מחסה ומצאו מערה בשלג אם המצב מחמיר לפני שיהיה מאוחר מדי.



Booking.com


בגלל שבנורבגיה יש הבדלים מהותיים בין מזג האויר בעונות השנה השונות צירפנו גם דגשים נוספים ממוקדים לעונות השנה השונות.

מדריך לטיול בחורף בהרי נורבגיה

נוף הררי טיפוסי בפיורדי נורבגיה לעת שקיעה
  • הקפידו על חום ויובש – אחת הסכנות הגדולות ביותר בטיולים בהרי נורבגיה בחורף היא היפותרמיה, לכן עשו הכל כדי להישאר יבשים והצטיידו מראש במספיק בגדים חמים. רצוי לארוז חלק מהביגוד באריזות אטומות למים. אם אתם נאלצים להישאר בשלג למשך הלילה הקפידו לבודד את עצמכם מהקור באמצעות המגלשיים, שק השינה או אפילו תרמיל הגב שלכם כדי לשמור על גוף ורגליים חמות ויבשות. אולי תתפלאו אבל הסכנה הנוספת היא התייבשות ולכן אם אתם צמאים פשוט איכלו שלג שנראה לכם נקי. גם אם תתקררו אתם לא תתייבשו וזו בדיוק המטרה.
  • הגנו על העיניים שלכם – למרות החורף מומלץ להצטייד במשקפי שמש כי בוהק השלג יכול להיות מסוכן. אולי לישראלים כמונו זה נשמע כמו מדע בדיוני, אבל הלבן-הלבן הזה יכול לגרום לעיוורון שלג ואתם הרי רוצים להמשיך ולראות עוד מנופי נורבגיה.
  • אותתו לעזרה – אם הלכתם לאיבוד הישארו במקומכם וחכו לעזרה. ורק לידיעה – הדרך הנורבגית לאותת שאתם במצוקה היא באמצעות תקיעת המגלשיים בשלג.
  • הימנעו ממפולות שלגים – הימנעו מהליכה מעל או מתחת למקומות שמועדים למפולות, במיוחד אם אתם מזהים שמפולת התרחשה שם לאחרונה. תמיד בדקו את תחזית המפולות לפני היציאה לטיול וזכרו שאי אפשר לברוח או להימלט ממפולות שלגים בזמן התרחשותן. הדרך הטובה ביותר להתמודד איתן היא פשוט להימנע מהן מראש

מדריך למטיילים בקיץ בהרי נורבגיה

מפל בתצפית Feigumfossen
מפל בתצפית Feigumfossen
  • התלבשו חםז'קט חסין רוח הוא חובה וכך גם בגדים תחתונים מצמר. הסיבה לכך היא שהרוחות בהרים הן מקפיאות (במיוחד בקנה המידה שאנחנו רגילים אליו בישראל) ורק צמר מבודד מקור (גם כשהוא רטוב). מומלץ גם להתלבש בשכבות (שיטת הבצל הידועה) כדי להקל על ויסות טמפרטורת הגוף.
  • שתו והרבה – השמש והרוח הנורבגיים בשילוב הפעילות הגופנית מייבשים את הגוף ולכן יש שתו מים לעיתים תכופות, כן – גם אם אתם לא מרגישים צמא. רוב המים בנהרות נורבגיה ראויים לשתייה אך לכל כלל יש יוצאים מהכלל: מים בשדות מרעה ומי קרחונים. מכיוון שמים בשדות מרעה יהיו מזוהמים בהפרשות בעלי החיים ומי הקרחונים מכילים חיידקים שקפאו יחד איתם. גם במקרה של הליכה לאיבוד חובה לשתות ולאכול כדי לשמור על האנרגיות שלכם.
  • שמרו מרחק מחיות בר – חיות מסוימות יכולות להיות מסוכנות ואנחנו כישראלים עלולים שלא תמיד להבחין בסימנים לכך. דובי קוטב, איילים וצבאים הם יותר מהירים מכולנו (אפילו מבוגרי סיירות למיניהם) ואם הם חשים באיום כלפיהם או כלפי צאצאיהם – הם תוקפים ומהר גם אם זו היתה תחושה בלבד ולא איום בפועל.
  • רדו מההר – אם אתם צריכים להזעיק עזרה רדו מההר ולכו לאורך יובלים ונהרות. לאורכם ובסופם יש לרוב מקומות מיושבים שבהם תוכלו לקבל עזרה.
  • אל תתמודדו לבד עם קרחונים – לעולם אל תלכו לבד על קרחונים אלא רק בלווית מדריך מוסמך.


תכנון טיולים באנר