מוזיאון ההיסטוריה של הטבע באוסלו

מוזיאון ההיסטוריה של הטבע באוניברסיטת אוסלו מחזיק באוסף תולדות הטבע המקיף ביותר בנורבגיה. במשך כמעט 200 שנים, דוגמאות צמחים, דגימות בעלי חיים, סלעים, מינרלים ומאובנים נאספו, נחקרו ונשמרו כאן. מבחר גדול מהם מוצג לקהל הרחב. הגן הבוטני שהוא חלק בלתי נפרד מהמוזיאון, לא פופולרי רק בקרב תיירים ומטיילים אלא הוא אוסף מדעי שמשמש חוקרים מרחבי העולם שמגיעים לכאן ללמוד אודות ההיסטוריה של הטבע.


מוזיאון ההיסטוריה של הטבע באוסלו
מוזיאון ההיסטוריה של הטבע באוסלו

כאמור, במוזיאון NHM נמצא אוסף תולדות הטבע המקיף ביותר בנורבגיה. מבחר של דגימות מוצגות כאן לקהל הרחב בשני מבנים שונים. המוזיאון הגיאולוגי (W.C. Brøggers hus) והמוזיאון הזואולוגי (Colletts hus). שני המוזיאונים נמצאים בגן הבוטני היפה שממוקם בשכונת Tøyen במזרח מרכז העיר אוסלו.

המוזיאון הגיאולוגי

נכון להיום המבנה של המוזיאון הגיאולוגי סגור לצורך שיפוצים עד שנת 2019 או 2020. עד אז, הפריטים החשובים מהתערוכות הגיאולוגיות מוצגים בתערוכה "האבנים והעצמות" במוזיאון הזואולוגי.


תכנון טיולים באנר

המוזיאון הגיאולוגי נבנה בין 1911-1917 ותוכנן על ידי W.C. Brøggers hus ששימש כפרופסור לגיאולוגיה והדיקן הראשון של אוניברסיטת אוסלו. סגנון הבנייה הוא ארט נובו מאוחר.

airalo ad

האוספים של המוזיאון הגיאולוגי מכילים חומר מחקרי המתבסס על יותר מ -2 מיליון מאובנים, דגימות רוק ומינרלים. אוספים אלה נמצאו על ידי משלחות מחקר שונות, במיוחד אלה שחקרו את אנטארטיקה והקוטב הצפוני.

"אידה" – IDA

אידה היא שלד הפרימט המלא העתיק בעולם והוא המוצג היקר ביותר שתוכלו לראות ברחבי מוזיאון ההיסטוריה של הטבע באוסלו. אידה נרכשה על ידי המוזיאון בשנת 2007 והוצגה במוזיאון בשנת 2009.

אידה בעצם הוא סיפור דרמטי על גורת פרימאט אומללה, עדיין עם שיני החלב שלה, שהורעלה, נפלה למים, שברה את המפרקת וטבעה. זה סיפור יוצא דופן על  השתמרות מאובנים שמספרת המון על ההיסטוריה האבולוציונית של המין האנושי. את אידה עצמה ניתן לראות בימים אלו בתערוכה "האבנים והעצמות".

המוזיאון הזואולוגי

התערוכות הזואולוגיות שבמוזיאון מחולקות לשלושה נושאים עיקריים:

האולם הנורבגי

התערוכה הזו תיקח אתכם דרך בתי הגידול השונים והקהילות הנורבגיות המגוונות ברחבי נורבגיה. בדיורמה הראשונה תפגשו את יצורי הים שחיים לאורך החוף הנורבגי. בהמשך, דיורמה מרהיבה של ציפורי ים שמקננות בצוקים וכזו שמציגה את בעלי החיים העירוניים. בהמשך יש דיורמה של יער ירוק והמסע מסתיים בהרים הגבוהים בהם ציפורים כמו שכווי השלג מצליחות לשרוד. בחדר סבאלברד תוכלו לצפות במינים השונים של בעלי החיים הארקטיים.

אולם הזואוגיאוגרפי

באולם זה יש דיורמות שמסודרות לפי האזורים הזואולוגיים או הזואוגיאוגרפיים של כדור הארץ. כאן תוכלו למצוא מינים שונים של חיות טיפוסיות לכל איזור – מאירופה, צפון אסיה, אסיה, דרום ההימלאיה, צפון ודרום אמריקה, אפריקה שמדרום לסהרה, אוסטרליה ואנטארטיקה. באולם הזואוגיאוגרפי תעברו מסע צבעוני בין אין ספור בעלי חיים אקזוטיים ונדירים.

האולם לתערוכות מתחלפות

בתערוכה "נגד הטבע?" מוצגות תת תערוכות מרגשות שונות. התערוכות האלה מכסות נושאים מכל מדעי הטבע, תוך שימת דגש על גיאולוגיה, בוטניקה וזואולוגיה.

נכון לעכשיו, הפריטים המשובחים מהתערוכות של המוזיאון הגיאולוגי מוצגות כאן בתערוכה "האבנים והעצמות".

הגן הבוטני של מוזיאון ההיסטוריה של הטבע באוסלו

הגן הבוטני של מוזיאון ההיסטוריה של הטבע נוסד בשנת 1814 והוא שייך לאוניברסיטת אוסלו. באמצעות מחקר, חינוך ושימור הצומח בגנים מבקשת האוניברסיטה להגביר את המודעות הציבורית לחשיבות של הצומח. האוספים מכילים כאן כ-5500 מינים שונים של צמחים, פרחים, עצים ושיחים.

פרחי ויקטוריה בגן הבוטני של אוסלו
פרחי ויקטוריה בגן הבוטני של אוסלו

 

מה יש בגן הבוטני?

  • הגן הויקינגי – מה הוויקינגים אכלו ואיך הם השתמשו במשאבי הטבע השונים?
  • פסלי ווילו – ישנם בגן חמישה פסלי שנוצרו על ידי האמן הבריטי תום הייר והם נמצאים בכמה מקומות בגן הבוטני.
    החממות
  • החממות הוקמו בשנים 1868-1876. כעת מוצגת בהן תערוכה חדשה. העיקרון על פיו הם נבנו מבוסס על החלוקה בעולם של אקלים וצמחייה. כמבקרים בעתיד, אתם מוזמנים לצאת למסע דרך ארבע חממות נפרדות בחמישה אזורי האקלים העולמיים. אתם תוכלו לבחור לנסוע או צפונה או דרומה מן האקלים הממוזג הקר של אוסלו.השביל צפונה מוביל ישירות לאזור האקלים הארקטי בו תוכלו לחוות את החיים של הצמחייה הארקטית בסביבה שבה הטמפרטורה, האור והלחות נשלטים באופן מלאכותי. השביל דרומה יוביל אתכם דרך אקלים ים תיכוני, אקלים מדברי, יער הגשם הטרופי, ובסופו של דבר אל יער העננים הטרופי על מדרונות ההרים.כל אזור מדגים מפעל חיים ממקומות שונים בעולם עם אקלים דומה. לדוגמא, האקלים הים תיכוני קיים בחמישה אזורים שונים בעולם. בכל התחומים הללו יש מפעל חיים המותאם לאקלים הים תיכוני עם מקורות אבולוציוניים שונים. יערות הגשם טרופיים הם אזור האקלים הגדול ביותר והוא מורכב משטח של כמעט 2,000 מ"ר.
  • הגן של סבתא רבא – הצמחים בגן של סבתא רבא נאספו מגנים ישנים. רבים מהם כבר לא ניתנים לרכישה באופן מסחרי אבל נשמרים כאן בארכיון חיים. הגן אינטימי ומותאם במיוחד עבור אנשים הסובלים מדמנציה. הריחות כאן מוכרים, הספסלים ישנים ויש כאן שפע של אלמנטים מסורתיים אחרים להם יש השפעה מרגיעה ומשפרת זיכרון.
  • גן הצוק מכיל צמחים אלפיניים מכל רחבי העולם. בנוף ההררי המיניאטורי יש נחל מתפתל, המסתיים במפל שנופל אל ברכה קטנה. עונת הפריחה כאן מתחילה באפריל והיא נמצאת בשיאה בחודשים מאי ויוני.
  • גן התבלינים מכיל גם צמחי מרפא וגם צמחים רעילים, תבלינים, עשבי תיבול וצמחים המשמשים לצביעה. בגינה המטבח יש ירקות, דגנים, פירות ופירות יער. תבלינים שונים ומגוונים תוכלו לרכוש אונליין כאן.
  • הגן הריחני תוכנן במיוחד עבור לקויי ראייה ועבור נכים בכיסאות גלגלים. יש כאן כיתובים בכתב ברייל והמקום נגיש לגמרי.
  • איזור המגוון הביולוגי – הגן הבוטני משתתף במאמצים הבינלאומיים לשימור מינים בסכנת הכחדה. ניתן למצוא כאן מגוון צמחים שנמצאים בסכנת הכחדה.
  • המשתלה – בנוסף לעצים ושיחי סקנדינביה המוכרים, המשתלה מכילה צמחים ועצים רבים אקזוטיים ונדירים באיזור זה של העולם כמו אגוז, עץ אשור וגם "מאובנים חיים" כמו גינקו.

מקומות לינה ומלונות מומלצים בקרבת המוזיאון

שעות הפתיחה של המוזיאון

  • ימים שלישי-ראשון: 11-16
  • יום שני סגור

שעות הפתיחה של החממות

  • כל הימים: 10-17

שעות הפתיחה של הגן הבוטני (הכניסה חופשית):

  • בקיץ, כל יום: 7-17 (מ-1 אוקטובר – 14 מרץ)
  • בחורף, כל יום: 7-21 (מ-15 במרץ – 31 ספטמבר)