מוזיאון ספינת הקוטב פראם Fram

פראם (Fram) היא ספינת העץ החזקה ביותר שנבנתה מעולם והיא הספינה היחידה שמחזיקה בשיא המרחק: היא הגיעה ליעדים הרחוקים ביותר בחוג הארקטי שבצפון ולאנטארקטיקה שבדרום העולם. ספינה זו נבנתה ב-1914 בבואנוס איירס והיא מסמלת את זוהרה של נורבגיה בתקופת חקר הקוטב.


מוזיאון הספינה פראם באוסלו
מוזיאון הספינה פראם באוסלו

מה תמצאו במוזיאון פראם?

במוזיאון פראם שהוקם בשנת 1936 יש 3 קומות של פעילויות לבני כל הגילים עם 3 תערוכות קבועות ו-2 תערוכות מתחלפות. התערוכות הקבועות עוסקות בחקר הקוטב, חקר אנטרקטיקה, המעבר הצפון-מערבי ופעילותם של חוקרי הקטבים. התערוכה המתחלפת של המוזיאון משתנה לפחות פעם בשנה.

הספינה פראם כמובן נמצאת פה והיא תופסת כמעט את כל חלל המבנה. אפשר לעלות על סיפונה ולהתרשם מתנאי החיים של אנשיה וכלביה. תנאים אלו הבטיחו את הישרדות צוות הספינה במקומות הקרים והמסוכנים ביותר בעולם. בסיפון הספינה מוצגת כל 20 דקות תצוגה של הזוהר הצפוני וניתן לבקר גם בקרביה: בתאי המגורים, בתאי המטען, בחדרי המנועים ועוד. ניתן אף לערוך אירועים פרטיים בסלון הספינה.


תכנון טיולים באנר

במוזיאון Fram נמצא סימולטור שמדמה את הקוטב. בסימולטור זה ניתן לחוות את הקור של הקוטב ואת הסכנות שעמדו בפני מגליו. בנוסף, המוזיאון כולל תצוגות שמדגימות 3 מסעות שביצעה הספינה והן מתורגמות ל-10 שפות. ביניהן אנגלית, צרפתית וגרמנית.

airalo ad

בנוסף, המוזיאון מציג תערוכות שונות בסוגיות שונות שעיקרן שימור החוג הארקטי, למשל דובי הקוטב, הפשרת קרחונים, קידוח נפט וגז ועוד. במוזיאון אולם קולנוע בן 116 מושבים שמציג כל 15 דקות סרט על חוג הקוטב. במוזיאון נערכים סיורים מאורגנים בתיאום מראש.

המוזיאון נחשב לאחד הפופולריים בנורבגיה ועד 1999 ביקרו בו 10 מיליון איש. כיום ניתן לרכוש כרטיס מוזל למוזיאון שכולל גם כניסה לשני מוזיאונים נוספים באוסלו: המוזיאון הימי הנורבגי ומוזיאון קון-טיקי. הכרטיס ניתן לרכישה בכל אחד משלושת המוזיאונים ומחייב ביקור ב-2 מהם באותו יום.

האגף החדש – מוזיאון Gjøa

בשנת 2013 הוסף למוזיאון בניין חדש שמחובר לבניין המוזיאון הישן במנהרה תת-קרקעית. בבניין החדש מוצגת הספינה Gjøa, הספינה הראשונה בעולם שניווטה דרך המעבר הצפון-מערבי כולו בשנים 1903-6. הספינה הוצגה בחצר המוזיאון 40 שנה עד שעברה למשכנה החדש.

מלונות מומלצים ליד המוזיאון

חנות המוזיאון ובית הקפה

במוזיאון יש חנות שמוכרת מוצרים ייחודים הקשורים לקוטב: ספרים, צעצועים, בגדים, שעונים, סכינים נורבגיות ועוד. בית הקפה של המוזיאון נחשב לייחודי כי הוא כולל 7 חדרי עץ. כל אחד מהחדרים האלו מעוצב בסגנון אחר ויש בהם תמונות ממסעות חקר שונים. בחדרי העץ מוצגים סרטים של הזוהר הצפוני ושל מסעות חקר בקוטב והתפריט בו בסיסי: כריכים, ופלים נורבגים, נקניקיות, עוגות, פירות, משקאות קלים וחמים וגלידה בחודשי הקיץ.

איך מגיעים למוזיאון Fram?


המוזיאון נמצא בחצי האי Bygdøy שנמצא מרחק קצר ממרכז אוסלו. חצי האי Bygdøy משמש לטיולים רגליים ולשחייה ובו נמצא מעון הקיץ של מלך נורבגיה. קל להגיע לכאן באוטובוס או במעבורת מרציף עיריית אוסלו (בקיץ בלבד). המוזיאון נמצא קרוב למוזיאון הימי הנורבגי ולמוזיאון קון-טיקי ובמרחק הליכה משני מוזיאונים נוספים: מוזיאון הספינה הויקינגית ומוזיאון הפולקלור הנורבגי.

אתר המוזיאון ושעות הפתיחה

frammuseum.n

שעות הפתיחה של המוזיאון משתנות: בחודשים ינואר-יוני ואוקטובר-דצמבר המוזיאון פתוח בשעות 10:00-17:00 (בחודש מאי המוזיאון פתוח עד 18:00). בחודשים יוני-ספטמבר המוזיאון פתוח בשעות 09:00-18:00.