חצי האי ביגדוי – Bygdøy

חצי האי ביגדוי (ביגדיי) באוסלו הוא ביתם של כמה מהמוזיאונים החשובים של העיר. למעשה, מתוך כ-20 המוזיאונים שיש באוסלו, 5 הפופולריים ביותר נמצאים בביגדוי צמודים זה לזה. ובמילים אחרות, ביקור באוסלו אינו שלם ללא ביקור בחצי האי ביגדוי והמוזיאונים שבו.


חצי האי ביגדוי
חצי האי ביגדוי

חצי האי ביגדוי אמנם צמוד לאוסלו אבל מקפיד על צביון כפרי ונחשב ל"מרתה'ס ויניארד" הנורבגי. העשירים והמפורסמים של נורבגיה בכלל ושל אוסלו בפרט מחזיקים כאן בתי קיץ למשל משפחת המלוכה הנורבגית, שגרירים זרים ועוד. במקום נערכים מדי פעם ירידים בנושאים שונים (כריסמס, פסחא וכו') והוא מאפשר להרגיש בטבע באמצע העיר.

סיבה נוספת להגיע לחצי האי ביגדוי היא העובדה שזהו חוף הים החולי היחיד באוסלו. חלק ממנו הוא חוף נודיסטים מורכז ובחלקו ניתן לבצע פעילויות ספורטיביות שונות כמו הליכה, רכיבה על אופניים, שיט בסירות מפרש ובגלשני רוח, כדורעף חופים ועוד. אנחנו ממליצים להקדיש למקום לפחות יום אחד. אגב, משמעות השם ביגדוי היא "האי הבנוי" בשפה הנורדית. שם זה מסמל שתי עובדות היסטוריות. עובדה אחת – המקום היה אי במקורו והפך לחצי אי עקב הפשרת קרחונים. עובדה שניה היא שבתקופה הנורדית זה היה המקום המיושב היחיד לאורך פיורד אוסלו. בתחילה המקום השתייך למנזר וסיפק תוצרת חקלאית למבצר אקרשוס, אך בשנת 1532 הוא הוחרם ע"י בית המלוכה ומאז הוא רכוש מלכותי.


תכנון טיולים באנר

airalo ad

מלונות נבחרים בביגדוי

האטרקציות שתמצאו בחצי האי ביגדוי

אטרקציות נוספות בחצי האי ביגדוי

טירת אוסקרשל (Oscarshall)

זהו ארמון הקיץ של משפחת המלוכה הנורבגית והוא פתוח לקהל בקיץ (13.5-17.9). המקום נבנה בשנים 1847-52 בהזמנת המלך הנורבגי אוסקר הראשון ומשנת 1863 הוא מוחזק בידי משפחת המלוכה. הבניין נחשב ליצירת מופת אדריכלית הודות לסגנונו הניאו-גותי ולאחד המקומות הרומנטיים בנורבגיה. הטירה כוללת פארק עם שביל לים, ביתן פתוח, בית קפה וחנות מוזיאון. במקום נערכים סיורים בנורבגית כל שעה עגולה ב-3 הקומות של המבנה כולל הטרקלין, חדר האוכל, האגף של המלך והאגף של המלכה. ניתן לרכוש כרטיסים במקום ויש להזמין מראש כרטיסים לסיורים קבוצתיים באנגלית. שימו לב – לעיתים המקום ייסגר בשל אירועים פרטיים ויש להתעדכן על כך מראש

אתר האינטרנט של הטירה

מעגן הסירות בחצי האי ביגדוי
מעגן הסירות בחצי האי ביגדוי

החווה המלכותית

החווה היא חווה אורגנית פעילה שכוללת 60 פרות, 90 עגלים, 30 כבשים ו-9 סוסי פוני והיא משתרעת על פני כ-500 דונם. כמעט כמחצית משטח החווה משמש לייצור מזון לבעלי חיים והרווחים ממכירתם (חלב, חיטה, בשר ועוד) מושקעים בחווה עצמה. החווה נמצאת ברשות משפחת המלוכה הנורבגית מ-1305 והיא ניתנה כמתנה מהמלך האקון ה-5 לאשתו. הבניין הראשי במקום נבנה ב-1733 ומשמש כמגורי הקיץ של המלך הנורבגי.

כיום החווה מנוהלת ע"י המוזיאון העממי הנורבגי וכולה (כולל החצר, השדות המעובדים ושדות המרעה) נמצאים בשטח המוזיאון. רוב החווה פתוחה לקהל לפעילויות שונות כמו הליכה בנופים ההיסטוריים היפים, שיעורי רכיבה על סוסים לילדים בחודשי האביב והסתיו, סיורים מודרכים לקבוצות בית ספר וגנים (בתיאום מראש) ועוד.

אתר האינטרנט של החווה

מסלול אופניים מסביב חצי האי ביגדוי

פסל של עוגן על הרציף בחצי האי ביגדוי
פסל של עוגן על הרציף בחצי האי ביגדוי

טיול אופניים מסביב לחצי האי ביגדוי נחשב לאחד מהטיולים הרומנטיים ביותר באוסלו. הטיול מאפשר ליהנות מיערות שופעים, מאווירה כפרית, מנופים ימיים, מאווירה היסטורית ומבעלי חיים מלכותיים. מסלול האופניים מתחיל ומסתיים ב-Hengsengveien וכולל רכיבה קלה של 7 ק"מ לאורך מסלולי חצץ מהודק.

פסל ברציף של חצי האי ביגדוי
פסל ברציף של חצי האי ביגדוי

האנדרטה לקורבנות הצונאמי

האנדרטה הוקמה לזכר 84 הנורבגים מבין 280,000 הנספים  בצונאמי שהתרחש במזרח אסיה ב-2004. האנדרטה נחנכה ע"י המלך הארלד ה-5 ב-2007 והיא נמצאת בחוף huk הסלעי ליד הים. מרחוק נראית האנדרטה כמו סלע מאבן שבורה של שפת המים או כרפסודה שנסחפה, אך מבט מקרוב מגלה שהיא עשויה מ-5 יחידות של אבן נורבגית על בסיס גרניט. האנדרטה מגולפת בדפוס של גלים קונצנטריים שמקשים לקבוע את זרימתם, מהמרכז החוצה או להיפך. דוגמה זו יוצרת למעשה גל אינסופי שמסמל את הנצח ואת השנויים התכופים בטבע. זהו למעשה הדהוד אמנותי לכוחם של כוחות הטבע הגאולוגיים והטקטוניים שיצרו את הצונאמי.

האנדרטה לקורבנות הצונאמי
האנדרטה לקורבנות הצונאמי

מלונות מומלצים בביגדוי

מזכרות מביגדוי

איך מגיעים אל חצי האי ביגדוי

  • מעבורת – קו מספר 91 שפועל מתחילת אפריל ועד תחילת אוקטובר כל 20 דקות. המעבורת יוצאת לדרכה מרציף Rådhusbrygge 3 שנמצא מול בית העירייה.
  • אוטובוס – קו מספר 30 מתחנת המטרו Jernbanetorget שיוצא לדרכו כל 15 דקות. האוטובוס עובר דרך כל המוזיאונים וגם כאן יש לנו שתי המלצות :
    • לשלב כך שההלוך ייעשה במעבורת וחזור באוטובוס או להיפך כי כרטיס עלייה למעבורת מאפשר נסיעה חינם באוטובוס תוך שעה מקניית הכרטיס.
    • לרכוש אוסלו פס שמאפשר נסיעה חינם במעבורות, אוטובוסים וחשמליות בעיר ללא הגבלה.