שמורת הרי יוטנהיימן במזרח נורבגיה

שמורת הרי יוטנהיימן מכילה שרשרת הרים במזרח נורבגיה שמכסים שטח של כ-3500 קמ"ר. זהו הריכוז הגדול ביותר בצפון אירופה של הרים שגובהם מעל 2000 מטר, כולל ההרים הגבוהים בנורבגיה: הר גלדהפיגן שמתנשא לגובה של 2469 מטר מעל פני הים והר גליטרטינד (רק 2464 מטר מעל פני הים).



בשמורת הרי יוטנהיימן יש המוני מפלים, נהרות, אגמים, קרחונים ועמקים ומסלולים שונים לטיולים רגליים ובראשם המסלול מ-Memurubu ל-Gjendesheim לאורך רכס Besseggen. שמורת הרי יוטנהיימן היא אחת מהפארקים הלאומיים הפופולריים בנורבגיה והיא אידיאלי לפעילויות ספורט רבות: סקי קרוס קאנטרי, סקי אלפיני, רכיבה על אופניים, טיפוס הרים, הליכה בינות קרחונים, רפטינג, חקר מערות, שיט בקאנו ורכיבה על סוסים.

הסופר הנורבגי Aasmund Olavsson Vinje שהתגורר באזור העניק להרים אלו את שמם ב-1862. השם שניתן ע"י הסופר מתבסס על המסורת המקומית שטוענת שהטרולים (Jotuns בנורבגית) התגוררו כאן. להרי יוטונהיימן מסורת קולינרית ארוכת שנים שמבוססת על חומרי גלם מקומיים כמו עשבי תיבול, בשר, גבינות, ריבות ולחם.


תכנון טיולים באנר

מלונות מומלצים סביב השמורה

אטרקציות מרכזיות בהרי יוטונהיימן

פארק הקיץ Beitostølen

הפארק נמצא בתחתיתם של מדרונות הסקי במרכז Beitostølen והוא כולל מזחלת קיץ אלפינית, טרמפולינות, מסלול קארטינג, מסלול טיפוס, ארגז חול, שיט בסירות מתנגשות וכן מעליות לרוכבי אופניים ולמטיילים. הפארק פתוח בתאריכים 28.6-9.8 בשעות 12:00 עד 18:00 כל יום.

airalo ad

נסיעה במזחלות כלבים

מסע במזחלות כלבים מתאים לכל המשפחה והוא מתבצע באיזור הפארק לאורך כל השנה. הסיור נעשה בהדרכת מדריכים מנוסים ואורך הטיול נע בין מספר שעות לחצי יום. בחורף ניתן לשלב בטיול ארוחה בת שלוש מנות מסורתיות באוהל עץ סאמי לאור נרות. כמו כן, ניתן ללון בבקתת ציד מודרנית בסגנון הילדים הצפון אמריקאים ולשלב בטיול אטרקציות נוספות: רחצה בסאונה, סקי ועוד.

מרכז הסקי Beitostølen

המרכז נמצא בכפר Beitostølen ובו 9 מעליות ו-12 מסלולים שמתאימים לגולשים מתחילים ומתקדמים. במקום אזור לילדים וניתן לשכור בו ציוד לסקי קרוס-קאנטרי ולסקי במדרון.

חוות Myhre Gård

חווה מסורתית שמפעילה בית ספר לרכיבה על סוסים במהלך כל השנה ברמות שונות. המקום מארגן גם טיולי רכיבה ופעילויות לקבוצות ויש בו פינת ליטוף שכוללת חזירים, כבשים, פרות, ארנבים וחתולים. החווה מתאימה לכל הגילאים ומומלץ להזמין בה מקום מראש.

טיולים מודרכים

שמורת הרי יוטנהיימן במזרח נורבגיה
שמורת הרי יוטנהיימן במזרח נורבגיה

טיולים מודרכים יש כאן כל השנה אך המסלול משתנה לפי עונות השנה. בקיץ הטיולים לרוב כוללים פעילויות מודרכות שונות כמו טיולים רגליים, טיפוס הרים ודיג. בחורף הפעילויות כוללות ספארי, סקי, טיולים וקורסי סקי למתקדמים ולמתחילים.

שביל ההליכה SMÅDALEN

המסלול נמשך לאורך 16.2 ק"מ ומתוכם 2 ק"מ ברמת קושי בינונית (עלייה מ-700 ל-900 מטר). ההליכה במסלול מתאימה לכל המשפחה ואפשר לבצע אותה ברכיבה על אופניים.

טחנות המים ב-Leineåne

טחנות המים העתיקות הללו נבנו בשנת 1729 כחלק ממתחם שכלל 13 טחנות והן שימשו לאספקת אנרגיה לחוות השונות באיזור. בשנת 1860 נסחפו בשטפון 7 מהן וכיום נותרו מהן רק 6.

הפארק האקלימי Mimisbrunnr

הפארק מאפשר לחוות את הטבע, האקלים ואת ההיסטוריה המקומית מתקופת הברזל ועד ימינו. בפארק נחפרה תעלה באורך 70 מטר בתוך קרחון כדי להמחיש את שינויי האקלים הגלובליים. בתקופת הקיץ (סוף יוני-סוף אוגוסט) בפארק יש סיורים מודרכים יומיים וניתן להזמין בו מראש סיור קבוצתי בשעות לא שגרתיות. הביקור בפארק נמשך כשלוש שעות.

גלריית האמנות Beitohallen

גלריה זו היא גלריית האמנות הגדולה בנורבגיה והיא משתרעת על שטח של כ-700 מ"ר. בגלריה מוצגים ציורים ופסלים והיא נמצאת בתוך מלון הנופש Radisson Blu Resort Beitostølen.

רכיבה על סוסים

ניתן לרכוב על סוסים בסיור מודרך ולא נדרש לכך ניסיון קודם. הסיורים יוצאים ממרכז הרכיבה Jotunheimen והם מבוצעים עם סוסים איסלנדים מאולפים ומנוסים. כמו כן, ניתן לארגן טיולי רכיבה לילדים או טיולי רכיבה ארוכים בהזמנה מראש.

שמורת הרי יוטנהיימן
שמורת הרי יוטנהיימן

מסעדות מומלצות סביב שמורת הרי יוטנהיימן

SØRRE HEMSING

מסעדה שמגישה ארוחות לקבוצות קטנות (מעל 5 סועדים) בהזמנה מראש בלבד. בתפריט נמצאות מנות מסורתיות כמו דגים וכן מנות מבשר עז, כבשים ובקר. ניתן גם ללון בצימרים שבמקום וליהנות מארוחת בוקר שכלולה במחיר.

מסעדת Filefjellstuene

המסעדה נמצאת לאורך כביש E16 בין אוסלו לברגן שמחבר את מזרח נורבגיה ומערב נורבגיה. במסעדה מסורות המזון המסורתיות הן מקור ההשראה העיקרי והיא זוכה לשבחים רבים: ב-2002 היא נבחרה לאחת מ-50 המסעדות הטובות במדינה וב-2003 זכתה בפרס בחירת המטיילים. במסעדה אווירה נינוחה, עיצוב ייחודי שנעשה ע"י אמן מקומי והיא פעילה בחודשים דצמבר עד ספטמבר בלבד (בחודש מאי המקום סגור).

בקתות האירוח Fondsbu

בבקתות מוגש אוכל ביתי שמבוסס על המסורת ועל חומרי הגלם המקומיים. כל האוכל מוכן במקום, כולל הלחמים והעוגות ובעונת התיירות ניתן ליהנות מארוחות בוקר וערב שמוגשות כל יום במקום. במקום גם קפיטריה שפועלת כל יום בין 11:00 ל-17:00.

פיצריית Beitostølen

זו פיצרייה בסגנון אמריקאי ואיטלקי ויש במקום גם מתאבנים, סלטים, פסטות, המבורגרים וקינוחים. בפיצריה תפריט ילדים מיוחד ואזור משחקים והיא פתוחה כל יום מהצהריים ועד 23:00 (בעונת התיירות). בשאר השנה המסעדה פתוחה בימים שני-חמישי מ-15:00 ועד 22:30, בימי שישי ושבת מ-12:00 עד 23:00 ובימי ראשון מ-12:00 ועד 22:30.

מסעדת מלון Eidsbugarden

המלון נבנה במקום שבו בנה הסופר Aasmund Olavsson Vinje ב-1868 את ביתו. במסעדה יש מנות גורמה איכותיות שמבוססות על חומרי גלם מקומיים כמו דגים ובשר צייד ולינה במלון ההיסטורי הזה מומלצת עם הזמנה מראש.

Jotunstogo

בית קפה ובר חטיפים במרכז Beitostølen שמגישה ארוחות ערב קלות ושניתן להזמין ממנה גם קייטרינג.

Cafeén

המקום נמצא במרכז Beitostølen ומגיש מנות טאפאס וארוחות שמתאימות ליום סקי. במקום מגישים גם קינוחים, משקאות אלכוהוליים וקפה משובח באוירה נעימה ורגועה.

מסעדת Fossheim Turisthotell

המסעדה יכולה להכיל עד 100 סועדים והיא נמצאת בבניין מ-1897 שהיה בעבר מוסך לעגלות. המסעדה מגישה מנות שמבוססות על התרבות הנורבגית ועל חומרי גלם איכותיים וכן יינות. במידה ומזג האויר מאפשר זאת, ניתן ליהנות מארוחות קלות, סלטים וקינוחים בגינת התבלינים שמחוץ למסעדה וכן ממזנון קר בתוכה. המסעדה פתוחה כל יום בעונת התיירות בשעות 12:00-22:00

מסעדת Jotunheimen Fjellstue

המסעדה ידועה באוכל המשובח שהיא מגישה ובמרתף היינות שלה שבו יינות מכל העולם. בכל ערב מוצג במקום תפריט חדש ולבר שבמקום יש רישיון למכירת שתייה חריפה.

מקומות לינה מומלצים סביב השמורה

הגעה להרי יוטונהיימן

ברכב

  • אפשר להגיע לאזור באוטובוסים ישירים מאוסלו, ברגן וטרונדהיים מספר פעמים ביום.
  • התחבורה הפופולרית ביותר בין אתרי התיירות במקום היא אוטובוסים מקומיים.
  • מי ששוכר רכב באוסלו או בלילהאמר, צריך לנסוע לאורך כביש E6. מי שמגיע מאזור ברגן צריך לנסוע לאורך כביש E16.
  • שלושה ממסלולי התיירות הנורבגיים הלאומיים עוברים בהרי יוטונהיימן. הדרך העתיקה Strynefjell, דרך Sognefjell ו-Valdresflya שבואלדרס. מומלץ לנסוע בכבישים הללו וליהנות מכל מבט בנוף.

ברכבת

תחנת הרכבת הקרובה ביותר להרי יוטונהיימן היא Otta שלאורך קו הרכבת Dovrebanen. מתחנה זו אפשר לנסוע באוטובוסים מקומיים למספר יעדים באזור.

בשייט

בקיץ מופעל שירות מעבורות באגמים Gjende ו-Bygdin.