ואלדרס – Valdres. לחיות על הקצה…

לפי הנשיונל ג'אוגרפיק, רכס בסגן  (Besseggen) שנמצא בקרבת ואלדרס הוא אחד מרכסי ההרים הטובים בעולם לטרקים. ורכס בסגן לא לבד כי אזור ואלדרס הוא ביתם של כמה מההרים המרשימים בנורבגיה כולה. אזור ואלדרס נמצא במיקום מרכזי בדרום מזרח נורבגיה וקל להגיע אליו עם רכב שכור או בתחבורה ציבורית. אזור ואלדרס משתרע מהעמקים המשגשגים ועתירי המים בדרום ועד רכס הרי יוטנהיימן שבצפון.


אגם Helin Vang ואלדרס, נורבגיה
אגם Helin Vang ואלדרס, נורבגיה

באזור אפשר לבצע פעילויות ספורטיביות שונות במהלך כל השנה: בקיץ (מאמצע יוני עד אמצע ספטמבר) טיולים רגליים, רכיבה על אופניים (כ-100 ק"מ של מסלולים מסומנים) ודייג. אם אתם מחפשים טיולים שמתאימים לילדים בטח תיהנו מטיפוס על ההרים Besseggen ו-Bukkelægret, ששניהם מתנשאים לגובה של 2000 מטר מעל פני הים. אם אתם רק רוצים ליהנות מהליכה בטבע למשך מספר שעות, ואלדרס נחשבת לבחירה טובה כי יש בה אפשרויות לטיפוס מצוקים ולטיולים רגליים קצרים כמו למשל המסלול החדש Via Ferrata.

הודות לאקלים היציב באזור ניתן לצפות לשלג באזור מנובמבר ועד מאי וליהנות ממגוון פעילויות חורף. 1500 ק"מ של סקי בסגנון קרוס-קאנטרי ומרכזים ופארקים לסקי במדרון. מרכז הסקי Beitostølen נמצא במרכז של כפר סקי באותו השם וכולל 9 מעליות, 12 מסלולים לגולשים ברמות שונות ואזור לילדים. כמו כן ניתן לדוג כאן בקרח, לעשות רפטינג, ספארי מזחלות עם כלבי האסקי ועוד. בעיר Fagernes היא המרכז של אזור ואלדרס והיא משופעת במסעדות, חנויות ובמלונות טובים והיא גם ביתו של המוזיאון הכפרי האזורי.


תכנון טיולים באנר

לאוהבי האוכל הטוב, אזור ואלדרס מתגאה במגוון מוצרי המזון שמיוצרים בו: גבינות, גלידות, בשר, דייסה של שמנת חמוצה ופורל חצי תוסס שנקרא כאן Rakfisk. במהלך סוף השבוע הראשון של נובמבר נערך בעיר Fagernes פסטיבל Rakfisk ותאמינו לנו, זה הרבה יותר טעים ממה שאתם חושבים. כל שנה ב-25 השנה האחרונות מגיעים לכאן 10,000 איש. הם נהנים ממוזיקה נורבגית פופולרית ובעיקר מדגים שמשומרים בטכניקות של המאה ה-14. הדגים הופכים תוססים ולבעלי ריח ייחודי ומוגשים עם לחם, חמאה, בצל ותפוחי אדמה. ואגב, זהו מוצר גאוגרפי מוגן כי רק Rakfisk מואלדרס יכולים להיקרא בשם הזה.

airalo ad

מלונות מומלצים בואלדרס אפשר למצוא כאן

עובדות חשובות על מחוז ואלדרס

  • ינואר ופברואר הם החודשים הקרים ביותר והטמפרטורה הממוצעת בהם היא 8 מתחת לאפס בעמקים ומינוס 10 בהרים.
  • יולי הוא החודש החם ביותר (יחסית…) והטמפרטורה הממוצעת בו היא 12 מעלות צלסיוס.
  • פברואר ואפריל הם החודשים היבשים ביותר כאן עם ממוצע של 27 מילימטר גשם או שלג.
  • יולי ואוגוסט הם החודשים הרטובים ביותר במחוז.
  • שימו לב כי במהלך החורף ייתכן ויחסמו לתנועה מספר כבישים באזור כולל נתיב התיירות הלאומי.
  • מזג האויר יכול להשתנות במהירות באזורי ההרים ולכן כדאי להתעדכן בתחזית מזג האוויר. כמו כן, מומלץ לנהוג בהתאם להנחיות הבטיחות למטיילים בהרי נורבגיה.

אטרקציות נבחרות בואלדרס

טיולי אופניים נבחרים

  • שביל החלב – Mjølkevegen – נתיב זה משתרע על 250 ק"מ מ-Vinstra ועד גול בהאלינגדאל ומצריך 4-6 ימי רכיבה. המסלול כולל קטעים מאתגרים ולכן אינו מתאים לרוכבים מתחילים או לילדים. ואגב, שם המסלול ניתן לו בגלל המחלבות הרבות שנמצאות לאורכו.
  • המסלול המשפחתי לאורך שביל החלב – מסלול זה משתרע על 52 ק"מ מ-Vaset ועד Storefjell.
  • המסלול הנופי של שביל החלב – מסלול זה משתרע על פני 160 ק"מ מ-Vinstra ל-Beitostølen. המסלול כולל שיט בספינת הקיטור הישנה M/B Bitihorn באגם Bygdin ומצריך כושר גופני גבוה.
  • מסלול החוות החקלאיות לאורך שביל החלב – מסלול זה משתרע על 81 ק"מ מ-Valdres ל-Golsfjellet. המסלול מתאים לכל רמות הרכיבה.

רכס בסגן – Besseggen

רכס Besseggen
רכס Besseggen

טיול רגלי ברכס נחשב לאחד מטיולי היום הפופולריים בנורבגיה והוא נחשב לטיול חובה – כל הנורבגים מרגישים חובה לבצע אותו לפחות פעם אחת בחייהם. ולראיה, כל שנה מסוף יוני עד אמצע ספטמבר מטיילים ברכס כ-30,000 איש. לכן, כדי לא לשחוק את השביל אתם נדרשים לכבד את הטבע האלפיני הרגיש, לא לעשות קיצורי דרך וללכת בשבילים המסומנים בלבד. הטיול הממושך ביותר נמשך 14 ק"מ ואורך 6-7 שעות הליכה ללא הפסקות (אלה ידרשו עוד כשעתיים). יש שבילים קלים יותר (כ-1 ק"מ ) אבל בכל מקרה אתם נדרשים לנעלי הליכה עם סוליות מוצקות.

מרכז הסקי Beitostølen

במקום יש 9 מעליות, 12 מדרונות לגולשים מתחילים ומנוסים וכן אזור לילדים. במקום ניתן לשכור ציוד לסקי במורד ולסקי בסגנון קרוס-קאנטרי. צמוד למרכז נמצא כפר סקי גדול ומפתח חלק מהבקתות ניתן לצאת ולגלוש.

טיפוס הרים

  • הר Synshorn – הטיפוס נעשה בשביל מסומן עם מדרגות ברזל וחבלי חיזוק שמאובזר בספסלים למנוחה. הטיפוס אינו מצריך ידע או נסיון כי הוא נעשה באמצעות מדריכים מנוסים, אך עליכם להיות לפחות בני 16 ובעלי כושר גופני טוב.
  • הר Heklefjell – הטיפוס מתאים לכל רמות הטיפוס ממתחילים ועד מנוסים וכולל הדרכה וציוד. טיפוס מודרך מצריך הרשמה מראש של 24 שעות לפחות.

נסיעה במזחלות כלבים

הנסיעה מאפשרת לכל אחד לנהוג במזחלת כלבים והיא נעשית באמצעות מדריכים מנוסים בחורף בלבד. אורך הנסיעה משתנה ויכול להימשך אפילו מספר ימים ולכלול ארוחות, תחבורה וכן לינה בטבע או בבקתות. ניתן לשלב בנסיעה פעילויות קבוצתיות שונות בהתאם לגודל הקבוצה (מ-10-300 איש).

רפטינג בשלג

פעילות זו נחשבת לאחת מהפעילויות הקבוצתיות הפופולריות באזור ומתאימה למינימום 6 אנשים. הפעילות מתאימה לכל המשפחה כי מהירות הנסיעה המקסימלית היא 70 קמ"ש.

המרכז האלפיני ואלדרס

במרכז זה יש 4 מעליות, 11 מסלולים בגבהים שונים (החל מ-700 ועד 1060 מטר מעל פני הים) ואזור לילדים עם 2 מעליות (אחת מהן חינמית). במקום פארק סנובורד שזכה לשבחים הודות להתאמתו לגולשי סנובורד ולגולשים בסגנון חופשי.

מלונות מומלצים בואלדרס יש כאן

אצטדיון הסקי Beitostølen

זהו האיצטדיון המושלם והמצוייד ביותר בצפון אירופה לסקי בסגנון קרוס-קאנטרי ולביאתלון. במקום 12.5 ק"מ של מסלולים כולל מסלול קרוס-קאנטרי מואר עם שלג מלאכותי. זירת הביאתלון משתרעת על 1600 מ"ר ויש בה 30 מטרות ו-34 קשתות קבועות. במקום מגרש חניה שיכול להכיל 300 מכוניות.

קורס בגלישת עפיפונים (קייטסרפינג) בשלג

גלישת עפיפונים (קייטסרפינג) בשלג
גלישת עפיפונים (קייטסרפינג) בשלג

הקורס מתקיים בסופי שבוע ובחופשות בית ספר על אגמים קפואים וברמות הרי Filefjell. הקורס מועבר ע"י מדריכים מוסמכים ונלמדים בו נושאים שונים כמו היגוי, בטיחות ואווירודינמיקה תוך כדי נסיון מעשי בשטח.

נסיעה לאורך נתיב התיירות הלאומי Valdresflye

אם אתם נעים עם רכב שכור, ובכלל, נתיב התיירות הלאומי Valdresflye מתחיל ב-Garli ליד Beitostølen ומסתיים ב-Besstrondsæter שבארכיפלג איי וגה.  הכביש עושה את דרכו בין רמות ההרים, שדות מרעה, חוות חקלאיות שמאוכלסות בקיץ בלבד ומשקיף על ההר והפארק הלאומי Jotunheimen.

דייג מודרך

הדיג נעשה בהתאמה אישית ע"י מדריכים מוסמכים שישמחו לחלוק מנסיונם ולהעניק לכם טיפים.

הפארק הלאומי Langsua

זה הפארק הלאומי החדש ביותר בנורבגיה והוא כולל שטחים הרריים וביצות. בפארק ניתן להינות ממסלולים מסומנים לרכיבה על אופניים ולטיולים רגליים, למשל המסלול למשפחות ב-Langsua. לפארק יש 3 כניסות לרכב: החווה ההררית Storeskag, בקתת האירוח Svarthamar וכן דרך הכביש שמוביל בין אטנדאל, גאוסדאל/לילהאמר ושעובר ב-Lenningen.

הליכה בנתיב הצליינים

בואלדרס עובר נתיב צליינים שמתחיל ב-Hedalen Stave Church ומסתיים בכנסיית סיינט תומאס (ברמה ההררית Filefjell) הנתיב עובר דרך 5 כנסיות עץ, 4 אנדרטאות למלך אולב, 3 כנסיות אבן מימי הביניים וכן דרך כנסיות נוספות ואתרים תרבותיים רבים. בכל קיץ יש טיולים מודרכים לאורך הנתיב.

טיולים רגליים מודרכים בפארק הלאומי יוטנהיימן

שמורת הרי יוטנהיימן
שמורת הרי יוטנהיימן

טיולים אלו נמשכים 4 ימים וכוללים אירוח בחווה ההררית Grønolen כולל ארוחות תוצרת בית. למרות שרמת הקושי נחשבת לבינונית אתם נדרשים להיות בעלי כושר גופני משובח. שימו לב רק כי הטיולים נערכים בקיץ בלבד.

המוזיאון העממי ואלדרס

המוזיאון נוסד ב-1901 וכיום נחשב למוזיאון הפתוח הרביעי בגודלו בנורבגיה: המקום כולל כ-100 בתים ומבנים וכ-20,000 פריטים, חנות מוזיאון, תערוכות קבועות של תלבושות עממיות נורבגיות (האוסף הגדול במדינה) ושל אמנות מקומית, אולם נשפים, חדרי ישיבות ובית קפה. בעונת התיירות נערכים במקום סיורים מודרכים מספר פעמים ביום במגוון שפות, מודגם השימוש בכלי נגינה מסורתיים, מודגמים ריקודים מקומיים ומבושלים מאכלים מקומיים. בחצר המוזיאון ניתן ליהנות גם מחיות משק וממשחקים ישנים.

סקי אביבי ב-Valdresflye

במקום ניתן להינות מסקי בסגנון קרוס-קאנטרי, מסקי בהרים, מקייטסרפינג, ממזחלות כלבים ומעוד פעילויות בכל סופי השבוע של חודש מאי.

פעילויות קבוצתיות

הפעילויות מתאימות לבני כל הגילים ומצריכות הזמנה מראש. כל אחת הפעילויות נמשכת 3 שעות ונעשית ע"י מדריכים מוסמכים כשציוד הבטיחות כלול במחיר. הפעילויות משתנות לפי עונות השנה : בחורף ניתן ליהנות מטיפוס בקרח, מבניית איגלו, מהליכה בנעלי שלג, מדיג בקרח, מטיול במזחלות או משיט בקאנו. בקיץ ניתן ליהנות מטיפוס על מגדל טיפוס, אומגה, ירי בחץ וקשת, שיט בקיאקים, חציבת אבנים ועוד.

מלונות מומלצים בואלדרס

אוכל ושתייה בואלדרס

Sørre Hemsing

המסעדה מגישה ארוחות לקבוצות של לפחות 5 אנשים בהזמנה מראש. בתפריט ניתן למצוא מנות מסורתיות כמו מחית שמנת חמוצה (Rømmegrøt), פורלים מנהר Vangsmjøsa וכן מנות מבשר עיזים, כבשים, איילים ופרות. בכל המנות נעשה  שימוש בחומרי גלם מקומיים ובמתכונים מסורתיים. בקיץ המקום מארח קבוצות קטנות יותר (מינימום 2 אנשים) אך נדרשת גם כן הזמנה מראש. במקום ניתן ללון וליהנות גם מארוחות בוקר.

Rømmegrøt
Rømmegrøt

מסעדת Filefjellstuene

המסעדה נגישה לנוסעים בכביש E16 מאוסלו לברגן הודות למיקומה לצד דרך המלך הישנה, הדרך  שמחברת בין מזרח ומערב נורבגיה. במקום יש אוירה חמימה וקירותיה מעוטרים בציורים של אמן מקומי. המסעדה שומר על מסורות ישנות וזכתה בפרסים שונים. בשנת 2002 היא נבחרה לאחת מ-50 המסעדות הטובות בנורבגיה וב-2003 נבחרה למסעדת המטיילים הטובה בואלדרס.

מסעדת מלון Nythun

לאנשי המסעדה יש רקע במסעדות גורמה בנורבגיה וברחבי העולם והם מתמחים במנות מתוצרת טריה. כל המנות במקום משלבות את מומחיות אנשי הצוות עם מסורות קולינריות מקומיות ומרכיבים מקומיים. במקום תוכלו ליהנות מארוחות גורמה וממנות נורבגיות מסורתיות שיוגשו לכם בהתלהבות ובאהבה.

קפה Fjellparkstua

המקום פועל כל השנה ומגיש משקאות חמים וקרים, ארוחות צהריים קלות וגלידות. המקום כולל מדשאה ומרפסת שבה ניתן להינות בקיץ מארוחות בסגנון ברביקיו.

VASETSTØLEN

המקום מתמחה בארוחות מסורתיות תוצרת בית כמו מרק בשר, Rakfisk וכן מנות מבשר כבש, מבשר ציד ומפורלים. המנה הפופולרית ביותר במקום היא מחית של שמנת חמוצה (Rømmegrøt) ואם אתם רוצים ליהנות ממנו כמו המקומיים – צרפו לו פרושטו ונקניקיות. במקום יש תפריט לילדים, מגרש משחקים וחיות מחמד.

טעימות של Rakfisk
טעימות של Rakfisk

בקתות האירוח Fondsbu

המקום מגיש ארוחות תוצרת בית שמבוססות על מסורות מקומיות ועל חומרי גלם מקומיים, למשל לחם ועוגות. ארוחות הבוקר והערב מוגשות כל יום במהלך עונת התיירות והקפיטריה פתוחה מ-11:00-17:00. בסופי שבוע נערכים במקום מפגשי גורמה קולינריים שנחשבים לפופולריים.

Peppes Pizza

המקום מתמחה בפיצות בסגנון אמריקאי ואיטלקי ומגיש גם מבחר של מנות ראשונות, סלטים, פסטות, המבורגרים וקינוחים באוירה נעימה ולא רשמית. במקום יש תפריט לילדים וכן פינת משחקים עם סרטים מצוירים. המקום פתוח בעונת התיירות מהצהריים ועד 23:00 ומחוץ לעונת התיירות בשעות האלו: ימים שני-חמישי מ-15:00-22:30, בימי שישי ושבת מהצהריים ועד 23:00 ובימי ראשון מהצהריים ועד 22:30.

Munkekroen

המקום נפתח ב-2003 ונחשב מאז לאחד המקומות הטובים ביותר לאכול בהם לאורך כביש E-16 . במקום מוגשות מנות ששואבות את השראתן מהמסורות הקולינריות הנורדיות והמקומיות.

מסעדת מלון Eidsbugarden

המסעדה נמצאת במלון שנבנה ב-1868 ומגישה אוכל בסגנון גורמה כפרי. התפריט במקום נחשב לאיכותי והוא מבוסס על חומרי גלם מקומיים כמו פורל ובשר ציד.

Jotunstogo

זהו בית קפה ובר חטיפים שמגיש גם ארוחות קלות ושירותי הסעדה.

Cafeén

זהו מקום עם אוירה שקטה וחביבה שמגיש ארוחות בסגנון טאפאס, משקאות אלכוהוליים, קפה משובח, קינוחים וארוחות אפטר-סקי.

Sanderstølen

המסעדה נמצאת במלון Sanderstølen ומוגשות בה ארוחות חמות כל יום בשעות 11:00-18:00.

מסעדה ופאב Sekskanten

תפריט המקום מורכב ממנות גורמה עם מנה יומית מתחלפת ומאוכל מסורתי,  למשל Rømmegrøt (מחית שמנת חמוצה) ו-Majel (מרק עם תפוחי אדמה, ירקות ומינים שונים של בשר).

מבשלת Valdres

מבשלה

המבשלה כוללת פאב שנמצא בבית חווה משוחזר ויש בו שלושה סוגי בירות: Staut – בירה כהה, ) Kvek – בירה בהירה ו-Brisk – בירה עם ערער. במקום נערך בכל שבת אחרונה בחודש ערב של מוזיקה חיה. ניתן לבקר במקום באמצעות סיורים מאורגנים ולקיים בו ארועים, אך שעות הפתיחה משתנות ולכן מומלץ להזמין מקומות מראש.

בית הקפה Langestølen

המקום פתוח ב-4 חודשי הקיץ בלבד וכן בחופשת החורף ובחג הפסחא. במקום ניתן לרכוש נקניקיות ביתיות, גבינה, חמאה ושמנת חמוצה. המקום צמוד לחנות נוחות שבה ניתן לרכוש רישיונות דיג ופתיונות.

חוות Hande

במקום מגישים מאכלים מקומיים מסורתיים וניתן לארח בו קבוצות שכוללות מקסימום 60 איש. במקום יש גם חנות שמוכרת את התוצרת המקומית הטרייה.

 

חוות Breiset

במקום נמכרים מאכלים שמיוצרים במקום כמו חמאה ביתית מסורתית, גבינה, שמנת חמוצה שמופקת מהפרות של החווה ועוד. החווה פתוחה בתאריכים 1.7-15.9 בשעות 12:00-17:00 בימים שני-שבת.

מאפיית Bagn

המאפייה מכינה לחם המבוססים על קמח, מים ושמרים ללא מרכיבים מלאכותיים כלשהם. במאפייה יש חנות שבה ניתן לרכוש את הלחמים שמיוצרים במקום וכן לחמניות קינמון.

חוות Olestølen

עז

בחווה נמכרים מוצרים הררים מסורתיים ומקומיים כמו גבינת עיזים לבנה, גבינה חומה, גבינת שמנת ויוגורט מחלב עיזים אקולוגי. המקום פתוח בימי רביעי בחודש יולי בלבד בשעות 12:00-17:00 ואפשר ליהנות בו מפעילויות נוספות: השתתפות בסדנא לייצור גבינה חומה, רכיבה על סוסים בהרים (בימי שישי בלבד וכפוף להזמנה של 12 שעות מראש לפחות) ועוד.

תחבורה מקומית

  • העיר Fagernes היא המוקד התחבורתי של האזור ויש בה המון מוניות וחברות להשכרת רכב.
  • באגם Bygdin ניתן להינות משיט באמצעות ספינת הטיולים M/B Bitihorn. באגם Gjende ניתן להינות משיט בספינות Gjende III ו-Gjendine שמשנעות מטיילים כל שנה לאזור יוטנהיימן.

הגעה לואלדרס

ברכבת

  • תחנת הרכבת הקרובה ביותר נמצאת בגול, כשעה נסיעה בקו אוטובוס שפועל מספר פעמים ביום לעיר המחוז Fagernes. זמן הנסיעה מאוסלו לגול ברכבת הוא כשלוש שעות.

ברכב שכור

  • ואלדרס הוא אזור עם תשתיות מפותחות וכביש הראשי בו הוא E16, הכביש מאוסלו בדרום-מזרח נורבגיה לברגן שבמערב.
  • ניתן להגיע לואלדרס מגול שבדרום-מערב נורבגיה ומארכיפלג איי ווגה שבצפון באמצעות כביש Fv51. כמו כן, ניתן להגיע לואלדרס באמצעות כביש  Fv33 מ-Gjøvik.
  • לאלו שמעדיפים נסיעה בדרך נופית ומהממת אם כי קצת ארוכה, אנחנו ממליצים על נתיב התיירות הלאומי.

באוטובוס

בסירה

  • יש קוי מעבורות מאוסלו לפרדריקסהאבן וקופנהגן שבדנמרק או אל קיל שבגרמניה.

בטיסה

  • שדה התעופה של אוסלו שהוא שדה התעופה המרכזי והלאומי של נורבגיה, נמצא במרחק שעתיים וחצי נסיעה מואלדרס.
  • חברת התעופה Valdresekspressen מפעילה 8 טיסות יומיות מאוסלו ל-Fagernes. מ-Fagernes ניתן להמשיך בטיסה ל-Beitostølen, בקיץ ל-Gjendesheim ול-Årdal דרך Tyinkrysse.