פיורד גיירנגר – Geirangerfjord ומה שאפשר לעשות בו

פיורד גיירנגר (נקרא גם גרונגר או ייראנגרפיורד) הוא פיורד מוגן ע"י אונסקו והוא מכיל מים כחולים עמוקים שמוקפים בפסגות הרים מלאות הוד ושלג, במפלים פראיים ובצמחייה ירוקה ועסיסית.


פיורד גיירנגר - פיורד Geiranger - נורבגיה
פיורד גיירנגר – פיורד Geiranger – נורבגיה

אתם צריכים להיות ממש אדישים אם לא תתרשמו מיצירה מדהימה זו של אמא אדמה שמודגשת עוד יותר ע"י הרצון של האנשים להתקיים בצדי ההרים התלולים ולגור פה.

מפלים מרשימים מפילים אשדים של מים שוצפים מהרים אנכית מצדי ההרים. בין מפלים אלה נמצאים המפלים המפורסמים "שבע האחיות", "הינומת הכלה" ו"המחזר" שמכסים את הצוקים בהינומה של ערפל דק כנוצה ונראה כאילו כל תפקידם הוא להרשים אתכם בתצוגה בלתי נגמרת של קשתות שמשתנות כל הזמן.


תכנון טיולים באנר

לאוהבי הטבע, לפיורד זה יש הרבה מה להציע. ניתן ליהנות מהפיורד ומהמפלים במגוון של טיולי תצפית, לטייל באזור המקיף או לצפות בפיורד מתוך קיאק ולראות אותו דרך נקודת מבט חדשה. פעילויות פופולריות נוספות באזור כוללות דיג, רכיבה באופניים וראפטינג.

airalo ad

שביל ההרים בעקבות הטרולים הוא חווית חובה והטיפוס בשביל המתפתל במעלה צדי ההרים לאורך מפלים ותהומות צרים הוא לעתים עוצר נשימה אבל תמיד מרהיב. הדרך נפתחה ב-1936 ומשמשת עדות למיומנויות של הנדסה ובינוי שנעשו תוך שימוש בכלים פשוטים שהיו נפוצים אז.

תצורות הטבע הייחודיות של האזור נוצרו בסדרה של תקופות קרח כאשר הקרחונים פיסלו פיורדים עמוקים ועיצבו את ההרים הגבוהים. לא פלא שהפיורד מככב גם כיום לעיתים קרובות ברשימות שונות שמדרגות את האתרים המרהיבים בעולם.

מלונות ולינה בפיורד גיירנגר

פעילויות מעניינות באיזור פיורד גיירנגר:

נסו רפטינג, צאו לטיול בהרים או הרשו לעצמכם להנות מטיול ותצפית על הפיורד.

חוויות בטבע ב-Valldal

בוואלדאל פועלות הרבה חברות שמציעות שלל פעילויות חוץ באזור ובהן תכניות לחברות, כיתות בית ספר, קבוצות של חברים וכמובן יחידים. הפעילויות הפופולריות ביותר כאן הן רפטינג, טיפוס הרים, מחנאות בטבע והשכרת קיאקים.

פעילויות אתגר

השיט מתרחש בקרבת Gudbrandsjuvet, כ-15 ק"מ מ-Valldal לכיוון שביל הטרולים. קפיצה למים מגובה של עד 10 מטר, סנפלינג וטיפוס הם רק חלק מהפעילויות שאפשר לעשות במקום.

רפטינג

הצטרפו לרפטינג בסביבה יפיפייה ותיהנו מחוויה מלאת אקשן. הרפטינג מתאים לרוב האנשים, כאלה שמנסים רפטינג בפעם הראשונה וגם לכאלה שכבר ניסו בעבר. הנהר Valldola אידיאלי לרפטינג ויש בו אשדים של מים לבנים שנפוצים מהקילומטר ה-11 ואילך.
מה קורה בפועל? הרפטינג מתחיל בסערה ומיד בהתחלה תפגשו גלים ואשדים. בהמשך כשהנהר נרגע תעשו עצירה ראשונה. כל האורחים יקבלו הזדמנות לשחות דרך אשדי הנהר. זו חוויה מרגשת ומתגמלת להרגיש את כוחות הנהר כשאתם שטים עם הזרם. לאחר ההפסקה והשחייה תמשיכו במורד הנהר בין הרים גבוהים ושדות של תות שדה. בערך באמצע הטיול עושים עצירה ארוכה יותר בגדת הנהר, מדליקים מדורה, מרתיחים מים וכל אחד מקבל פנקייק נורבגי עם תות שדה מקומי ושמנת חמוצה. הפסקה זו אינה רק להתרעננות אלא משמשת להטענת מצברים לפני החלק האחרון והמעניין של הנהר. מכאן הנהר מתחזק ומעתה תעברו דרך אשדים רבים יותר וארוכים יותר. אחרי בערך 11 ק"מ של נופים יפים, הרפתקה והתרגשות הזרם יחלש בפיורד Norddals שליד Valldal וכאן תעלו את הסירות לגדה ותחזרו ברגל ללבוש בגדים יבשים.

תצפית על פיורד גיירנגר

כאן תוכלו להנות מקרוז עוצר נשימה ותגלו את פיורד גיירנגר שהוכר ע"י אונסקו כאתר מורשת עולמית. תגיעו קרוב למפלים המפורסמים "שבע אחיות" ותשמעו את ההיסטוריה של חוות הפיורד.

  • משך ההפלגה בקרוז: כשעה וחצי
  • הדרכה: מדריכים קוליים בשפות נורווגית, אנגלית, גרמנית וצרפתית
  • שירותים נלווים: קיוסק עם חטיפים ושתייה, שירותים, אזור פנימי עם חלונות לנוף וסיפון חיצוני.

חשוב להשתמש בשירותיה של חברת שיט מוכרת ולבדוק שלאנייה עצמה יש אישור בטיחות.

נקודת התצפית על ייראנגרפיורד
נקודת התצפית על ייראנגרפיורד

פארק הרפתקאות Valldal

ברוכים הבאים לפארק ההרפתקאות. פארק זה הוא פארק טיפוס ויש בו יותר מ-1150 מטר של מתקני טיפוס הרים והוא מציע קורסים שונים לטיפוס וכן פעילויות כיפיות ובטוחות לילדים קטנים. הפארק מציע חוויה פעילה לכל המשפחה.

כנסיית Liabygda

כנסייה זו נבנתה מעץ על תווך יחיד ב-1917 והיא כוללת 150 מושבים. הארכיטקט היה Henry Bucher והבנאי היה Tore Overa.

הסטודנט לתיאולוגיה Lars Lied היה האחראי בפועל על עיצוב הכנסייה ולשם כך הביא נברשות מפריז ומברלין ומנורות מליון ומבריסל. עיצוב הפנים של הכנסייה ושל המזבח כולל השפעות מזרחיות. הכנסייה שופצה בשנים 1989-1990 והשיפוץ נוהל ע"י משרד האדריכלים Spjelkavik. השיפוץ כלל בין השאר את הרחבת הכניסה הראשית וכן בניית גרם מדרגות חדש למגדל וחציבת באר.

אתר הסקי Sunnmørsalpane Skiarena Fjellseter

Sykkylven הוא אתר סקי אלפיני מודרני שמוקף בנופים שכמו יצאו מגלויה. האתר מציע 14 מסלולי סקי, 35 ק"מ של מדרונות לגלישת קרוס-קאנטרי ואתרים יחודיים למזחלות שלג. האתר מותאם למשפחות וכולל ציוד סקי להשכרה ומעליות.

המקום ממוקם בחלק הצפון-מערבי של נורבגיה במרכז האלפים של Sunnmore. במקום 5 מעליות ויותר מ-14 מדרונות. בערב ניתן ליהנות מ-4.5 ק"מ של סקי. בלילה – מומלץ ביותר.

אם אתם אוהבים סנובורד, סקי, קפיצות סקי ושאר פעילויות בשלג – אתם תיהנו פה. במקום יש פעילויות ותחרויות לאורך כל העונה והפעילויות כוללות בתי ספר לסקי עבור ילדים ומבוגרים, השכרה של ציוד סקי, מסעדה ועוד. האתר נגיש בתחבורה ציבורית ומציע חניונים גם למי שמגיע ברכב פרטי. האתר מרכז במקום אחד מגוון אפשרויות לבילוי ביום ובלילה לכל המשפחה במחירים ידידותיים ושווים לכל נפש.

אתר הסקי Arena Overøye

ביקור ב-Overoye ב-Stordal מבטיח לכם נקודת מוצא ייחודית לסקי מושלם עבור כל המשפחה. המרכז האלפיני ממוקם ממש ליד מגרש החנייה ב-Overoye.

המרכז האלפיני נמצא במרחק שעת נסיעה מ-Alesund בעיר סטורדאל. מרכז הסקי מציע מדרונות בדרגת קושי משתנה ובכך הוא מתאים למשפחות שבהן לכל אחד רמת סקי שונה.

פה תמצאו מעלית לגובה 110 מטר עם ארבעה מדרונות לסקי חופשי או מודרך ומעלית משפחתית לגובה 360 מטר. מדרונות אלו נחשבים לקלים יחסית והם מתאימים למתחילים. בנוסף, יש גם מעלית נפרדת לילדים קטנים.

בין ינואר לאפריל הגובה הממוצע של השלג הוא מטר אחד ותוכלו ליהנות מסקי גם בערב.
שבילים באזורים גדולים בהרים מותאמים לסקי קרוס-קאנטרי. במרכז יש מסעדה ופאב לבילוים שאחרי הסקי.

*ניתן לרכוש כרטיס משולב למספר מרכזי סקי באזור והוא נקרא Alpepass

דרך הטרולים

דרך הטרולים הידועה מתחילה בגיירנגר ומסתיימת בעיירה אנדלסנס. דרך הטרולים היא כביש מפותל ומשופע (9%) שמורכב מ-11 פיתולים חדים. מסביב לכביש יש הרים גבוהים ששמותיהם מבטאים את יופיים ועוצמתם, הר המלך, הר המלכה והר הבישוף.

המרכז הנורבגי לפיורדים

במרכז עובדים בשיתוף פעולה עם אונסקו ומקדישים את הזמן לנושא הפיורדים באזור מערב נורבגיה. במרכז מתמחים בהגנה על הפיורדים, בשימורם ובפעילויות חינוכיות שונות במרכז שמביאות את הסיפור של הפיורדים ושל האנשים החיים בהם דרך תצוגות מולטימדיה ייחודיות ותכניות יצירתיות לכל הגילים.

אוסף המכוניות העתיקות

רבות מהמכוניות ששימשו להסעת תיירים באזור פיורד גיירנגר בשנות ה-20 וה-30 של המאה העשרים עדיין פעילות. אחת מהמכוניות האלה נמצאת בתצוגה באזור הקבלה של בית המלון ואילו 8 אחרות מהוות את המוזיאון. לכל אחת מהמכוניות יש היסטוריה ייחודית ותיירים יכולים לשכור מכונית ונהג לטיולים קצרים – החוויה מובטחת.

בין השאר האוסף מכיל:

  • קדילק 1919
  • הודסון 1922
  • סטודביקר 1925 ו-1932
  • ביואיק 1927 AA
  • פורד 1929
  • נאש 1931
  • ביואיק 1931 ו-1932

איך מגיעים לאיזור פיורד גיירנגר?

בטיסה – יש מגוון טיסות מערים גדולות ועיירות בנורבגיה לשדה התעופה Alesund Vigra, שהוא שדה התעופה הקרוב ביותר.

בתחבורה ציבורית – יש מספר אוטובוסי אקספרס שיוצאים מדי יום מאוסלו, מברגן ומטרונדהיים.

ברכבת – יש רכבת יומית מאוסלו (כ5.5 שעות נסיעה) ומטרונדהיים (כ-4-5 שעות נסיעה) לAndalsnes, שהיא תחנת הרכבת הקרובה ביותר. מ-Andalsnes יש אוטובוסים במשך כל השנה ל-Alesund ול-Sjoholt. במשך הקיץ יש אוטובוסים לאורך דרך הטרולים מ- Valldal לאזור פיורד גיירנגר.

בשייט – במהלך הקיץ אפשר להגיע דרך נתיבי החוף הנורווגיים מברגן לפיורד גיירנגר. בחורף הנתיב לא מגיע לפיורד Geiranger אלא ל Alesund. משם אפשר לנסוע באוטובוס לייראנגרפיורד.

שאלות ותשובות

מה מומלץ לעשות בפיורד גייראנגר?

הדרך הטובה ביותר לחוות את פיורד גייראנגר היא באמצעות שיט לאורך הפיורד, מה שיאפשר לכם להכיר מקרוב את הפיורד הכי מפורסם בעולם ואת המפלים שלו שזכו לשמות ציוריים כמו "המחזר", "הינומת הכלה" "שבע האחיות" ועוד. עם זאת, בפיורד גייראנגר יש עוד הרבה מה לעשות. למשל, טיולי תצפית, שיט בקיאק, דייג, רכיבה באופניים וראפטינג.

מה כולל שיט בפיורד גייראנגר?

שיט בפיורד גייראנגר נמשך כשעה וחצי וכולל הדרכה קולית ב-4 שפות ( נורווגית, אנגלית, גרמנית וצרפתית) ותצפית על המפלים המפורסמים. ברוב אוניות הקרוז יש שירותים נלווים כמו קיוסק עם חטיפים ושתייה, שירותים, אזור פנימי עם חלונות לנוף וסיפון חיצוני, כך שמדובר בחוויה לכל החושים.

האם כדאי לשלב ביקור בדרך הטרולים עם פיורד גייראנגר?

בוודאי. דרך הטרולים מתחילה בגיירנגר, כך שהיא מושלמת לביקור אם אתם באזור הפיורד. מדובר בכביש מפותל ומשופע (9%) שמורכב מ-11 פיתולים חדים בין מפלים ותהומות צרים – מה שנחשב לפלא הנדסי ומבטיח חוויה עוצרת במינה ומרהיבה ביופייה.

איך נוצר פיורד גייראנגר?

פיורד גייראנגר כמו כל הפיורדים בנורבגיה ובעולם נוצר מהפשרה של קרחונים. לקריאה נוספת הקליקו כאן.