פארשונד וליסטה – Farsund & Lista

פארשונד וליסטה נמצאים בדרום נורבגיה ויש להם היסטוריה ימית מאז המאה ה-19. חופי המחוז נחשבים לטובים מסוגם בדרום נורבגיה והם אידיאליים לגלישת רוח, צפרות וטיולים רגליים. ההיסטוריה המקומית מתחילה בתקופה הניאוליטית והמחוז נחשב לאחד העשירים במדינה בתחום השרידים ההיסטוריים.


נוף טיפוסי - פארשונד וליסטה - Farsund & Lista
נוף טיפוסי – פארשונד וליסטה – Farsund & Lista

ההרים, הפיורדים, קו החוף והנמל בפארשונד מבטיחים דבר אחד – חיוך מאוזן לאוזן והנאה שאינה נגמרת. המחוז קטן אך הוא משופע בהיסטוריה וב-9500 תושבים ידידותיים ונחשב למחוז החקלאי הגדול בנורבגיה. במחוז יש 3 עיירות עם אטרקציות רבות, פעילויות ושופינג.

הטבע המקומי באיזור משתנה מנופים פתוחים להרים, עמקים ויערות. בפארשונד יש 10 ק"מ של חופים חוליים שהם הארוכים והמגוונים מסוגם בנורבגיה. החופים נחשבים אידיאליים להליכה, דייג, גלישת רוח, קייטסרפינג וגלישת גלים. חופים אלו עשירים בצמחים ובחיות ורובם נחשבים לחופים מוגנים.


תכנון טיולים באנר

העיר פראשונד נמצאת למרגלות הר Varbak ויש בה 20 גרמי מדרגות ובסה"כ יותר מ-500 מדרגות. ניתן להשיג מפה שבה מסומנות כל מדרגות העיר במשרד התיירות המקומי. בעיר זה השתוללה שריפה גדולה בשנת 1901 שכילתה 140 בתים שהיוו 66% מהעיר דאז. למרבה המזל, לא נגרמו נזקים לנפש אלא רק לרכוש.

airalo ad

לינה באיזור פרשונד וליסטה

אטרקציות בפארשונד וליסטה

תצפית Varbak

התצפית נמצאת במרכז העיר וניתן להגיע אליה ברגל או ברכב. התצפית הינה פנורמית וכוללת הרים מצד שמאל, נמל העיר בחזית וקו חוף מצד ימין. במקום שולחנות וכסאות פיקניק להשלמת החוויה.

מבצר Nordberg

המבצר נבנה ע"י הגרמנים במהלך מלחמת העולם השניה והוא אחד מהיחידים שנשמר במצבו המקורי. המבצר הוכר כנכס תרבותי לשימור וניתן לצפות ממנו בקו החוף של ליסטה. המבצר כולל מנהרות והוא מהווה נקודת מוצא מצויינת לטיולים רגליים ולטיולי אופניים. המבצר פתוח בחודשים נובמבר עד מרץ בימי ראשון בלבד בשעות 12:00-16:00.

רכיבה על אופנוע בכבישי פרשונד וליסטה

צפרות

ליסטה היא אחת המקומות עם אוכלוסיית הציפורים הנודדות המגוונת והרבה ביותר בנורבגיה. במחוז מספר מקומות לצפייה בציפורים כמו Lista Fyr, Harnanger ועוד ובמקום מצפה ציפורים שהוקם ב-1990. מצפה זה חבר באגודה האורניתולוגית הנורבגית וכן באגודה הבינלאומית Birdlife. מומלץ מאוד להצטייד במשקפת איכותית לפני הביקור בליסטה.

סקייטפארק Flipside

זהו הסקייטפארק הגדול בנורבגיה והוא משתרע על 2500 מ"ר. המקום מיועד לאופניי BMX, לרולרבליידס ולקורקינטים והוא פתוח כל השנה הודות להיותו מקורה. במקום נערכות תחרויות ויש במקום גם קיוסק וחנות להשכרת אופניים, סקייטבורדס וקורקינטים. כל המשתמשים במקום מחויבים לחבוש קסדה ומחיר הכניסה תלוי בגיל. המקום פתוח בסופי שבוע בלבד בשעות 12:00-21:00 אך לא ברציפות ולכן מומלץ להתעדכן דרך אתר האינטרנט של המקום.

האור של ליסטה – Lights at Lista

זוהי נקודת תצפית על חופי ליסטה שנחשבים לנדירים מסוגם בנורבגיה כי יש רק עוד מקום דומה בכל המדינה. נקודת התצפית נמצאת בבקתה עם חלונות פנורמיים שהוקמה ב-2013 במהלך 20 יום. הבקתה כוללת ספה נפתחת שיכולה לשמש כמיטה שניתן ללון בה בשקי שינה. המקום נגיש לכיסאות גלגלים והוא פתוח במהלך כל השנה ואינו ננעל לעולם.

המגדלור של פארשונד
המגדלור של פארשונד

שורת בתי הסירות

בתים אלו מהווים מוזיאון פתוח ולכל אחד מהם מוצמד שלט שמסביר את ההיסטוריה שלו. בתים אלו נבנו ב-1931 בסגנון דרום-נורבגי מסורתי והם העתיקים מסוגם במדינה. חלק מהבתים כוללים תמונות היסטוריות ואדריכלות בסגנון ארט-נובו או בסגנון שויצרי. אחד מהבתים שימש כבית העירייה וזכה בפרס אירופאי בשנת 1990 על השיפוץ שנערך בו. ניתן לקבל מפות של הבתים במשרד התיירות המקומי.

פארשונד ריזורט

כפר הנופש פרשונד מארח תיירים המגיעים למקום בבקתות מסורתיות ויש בו נמל פרטי לרשות האורחים. כל אחת מבקתות האירוח צופה על המים ויכולות להכיל 4,6 או 8 אורחים. בכל אחת מהבקתות מטבח מאובזר שכולל מדיח, תנור עם 4 להבות, מקרר, מכונת קפה וקומקום חשמלי כן טלויזיה בלווין ורדיו.

כפר הנופש פארשונד ריזורט מאפשר לאורחיו להינות מפעילויות מודרכות שונות מסביב למלון כגון רפטינג, שייט וטיולי הליכה. באזור ניתן ליהנות גם מפעילויות עצמאיות כמו טיולים במסלולי הליכה מוסדרים, משחייה ומטעימת יינות במרתף יין של חווה מקומית.

Loshavn

זהו מקום נופש ללא תושבים קבועים אך במאות ה-18 וה-19 חייתה בו קהילה תוססת. במהלך מלחמות נפוליאון בשנים 1807-1814 הורשו תושבי המקום ע"י הממשלה לשדוד ספינות אנגליות ועד היום יש במקום תצוגה שמנציחה את אותה תקופה.

מחזה הפיראטים

תחפושות של פיראטים

מחזה הפירטים כמו עוד מחזות רבים נערך מדי שנה בכיכר השוק של פרשונד בקיץ והוא פתוח לקהל. החניה במקום חופשית אך מוגבלת בהיקפה ולכן מומלץ לבוא מוקדם ולתפוס מקום חניה. המחזה מבוסס על מאורעות המלחמה שנערכה במקום בשנים 1804-1814 שכללה פיראטיות של תושבי המקום כנגד ספינות אנגליות במצוות השלטונות.

הגעה לפארשונד וליסטה

ברכב

הגעה ברכב שכור מכריסטיאנסנד, סטוונגר, או אוסלו אל פרשונד וליסטה כדאי לעשות בנסיעה לאורך הכביש המהיר E39. הנסיעה מאוסלו אורכת כ-5.5 שעות, מסטוונגר שעתיים וחצי ומכריטיאנסנד כשעה וחצי.

באוטובוס

ישנם מספר קוי אוטובוס ישירים לפארשונד וליסטה מסטוונגר ומכריטיאנסנד. קו האוטובוס Lavprisekspressen  מכריטיאנסנד מגיע עד לינגדאל שנמצאת במרחק 20 דקות נסיעה מפארשונד. גם חברת Norway Bussekspress נוסעת מקריטיאנסנד או מסטוונגר לפיורד פלקה וללינגדל.

ברכבת

אין רכבות שעוצרות בפארשונד, אך הרכבת מסטוונגר לקריטיאנסנד עוצרת בסנארטמו שנמצאת במרחק 40 דקות נסיעה מפארשונד.

במטוס

בסטוונגר ובקריטיאנסנד ישנם שדות תעופה בינלאומיים שבהם ניתן גם לשכור רכבים ולהמשיך איתם אם פארשונד וליסטה