צוק כס המטיף – Preikestolen – פריקסטולן

צוק כס המטיף הוא למעשה מדף סלע בגודל 25X25 מטר ובגובה 600 מטר שמבצבץ לו מעל פיורד ליסה ליד העיר סטוונגר. הסיבה לשם המוזר היא אחת – במבט מלמטה (כלומר מפיורד ליסה) צוק הגרניט העצום הזה דומה לדוכן של מטיף בכנסייה. אגב, יש לא מעט אנשים שקוראים לו בשל כך "צוק הדוכן". 


‏‏צוק כס המטיף
‏‏צוק כס המטיף

הצוק נחשב לסמלה של העיר סטוונגר, לאחד האתרים המצולמים במדינה ולאחת האטרקציות התיירותיות ביותר בנורבגיה (כ-100,000 איש מבקרים כל שנה) וזאת למרות האתגר בהגעה אליו וריחוקו ממוקדי התיירות הקלאסיים של נורבגיה. בשנת 2011 הלונלי פלאנט וה-CNN קבעו שזוהי תצפית הנוף המרהיבה בעולם.

7 כלות ל-7 אחים זה לא רק שם של סרט

האגדה המקומית מספרת שהצוק יקרוס למימי הפיורד כאשר 7 אחיות יינשאו ל-7 אחים, אבל לפי קצה הילודה הנוכחי בנורבגיה, לא נראה שזה הולך לקרות בקרוב. אז בינתיים אפשר עוד ליהנות ממנו. העונה המומלצת להגיע למקום היא בין אפריל לספטמבר אבל יש לבדוק את תנאי מזג האוויר לפני היציאה ובעיקר את משטר הרוחות.  


תכנון טיולים באנר

המסלול אל צוק המטיף מסומן ב-T אדום ונחשב למשפחתי בקנה מידה נורבגי (8 ק"מ שנמשכים כשעתיים לכל כיוון). בדרך תהיו צפויים להיתקל בקטעים תלולים ובוציים ובצוקים חשופים לרוחות, כך שאם אתם לא בכושר אתם קצת בבעיה אבל המראה המרהיב שמחכה לכם בסוף שווה את הכל. אגב, הסיכוי שלכם לטעות בדרך הוא אפסי כי כאמור המסלול מתויר לעייפה.

airalo ad

היגיון של נורבגים

המסלול שמתחיל באכסניית הנוער פריקסטולן (Preikestolhytta Vandrerhjem) אינו מתאים לעגלות תינוקות ולנכים. המקום פופולרי והאו מאוד ידוע בקרב מי שעושה צניחה חופשית (ציוד מתאים תוכלו לרכוש כאן) או קפיצות בסיס. אם אתם רגועים יותר, קחו בחשבון שאפילו נערך בו לעיתים קונצרט של פסנתר.

אנחנו ממליצים להשכים קום (במיוחד בעונת התיירות) כדי להבטיח שהמקום יהיה כולו שלכם. ורק לידיעה, הנורבגים מתנגדים בתוקף להצבת גדר בטיחות במקום כדי לא לפגוע ביופי הטבעי שלו. ולמרות זאת או אולי בגלל זאת במקום לא נרשמו אירועים חריגים, כך שהסטטיסטיקה לטובתכם במיוחד אם אין לכם פחד גבהים.

שימו לב גם שאסור להפעיל כאן רחפנים.

ואם אתם כבר פה

אל תוותרו על נסיעה לאורך נתיב התיירות הלאומי Ryfylke. הנתיב נמשך לאורך 260 ק"מ מ-Oanes שלצד פיורד ליסה עד Hårå שב-רולדאל והוא מייצג את כל הטוב שיש לנורבגיה להציע בתחום הנוף. לאורך הנתיב נמצאות גם שתי אטרקציות תיירותיות נוספות: הר שראג ופיורד ליסה, כך שאין סיכוי שתשתעממו בדרך :).

למרגלות הר שראג
למרגלות הר שראג

לינה באזור צוק המטיף

מסלול היציאה למרומי הצוק מתחיל באכסניית הנוער שלגדות אגם Revsvatnet. לצידה יש כמה מלונות. עם זאת, הפרשי המחירים בין המלונות השונים גבוהים במיוחד ולכן מומלץ לעשות סקר מחירים מראש ולהזמין לא ברגע האחרון.

בנוסף, ההגיעו עם רכב שכור כי מקומות הלינה מעט מרוחקים מהצוק וההגעה אליו ציבורית קצת בעייתית (זוכרים שאמרנו להשכים קום?).

הגעה לצוק המטיף

  • באוטובוס – יש קו אוטובוס שיוצא מספר פעמים ביום מ-Tau אל אכסניית הנוער שממנה מתחיל המסלול. אמנם בחורף האוטובוס עוצר במרחק של כ-9 ק"מ מהלודג', אך ניתן להשלים את הפער באמצעות מונית.
  • ברכב – סעו לאורך Rv 13 לפי השילוט לפריקסטולן (כ-13 ק"מ מ-Tau).