פיורד פורזנגר – Porsangerfjorden

פיורד פורסנגר שבצפון נורבגיה הוא הפיורד הרביעי באורכו במדינה. הוא משתרע על פני 123 ק"מ, רוחבו במוצאו לים הוא 17 ק"מ והוא מתקצר והולך עם כניסתו לתוך היבשה. בחלקו הפנימי הפיורד מתחלק לשתי זרועות (Østerbotn ו-Vesterbotn), הוא הופך להיות רדוד ובתוכו יש מספר איים ואיונים. ניתן להגיע לפיורד באמצעות רכב שכור כי יש כבישים בשתי גדותיו: E6 בצידו המערבי ו- Rv.98 בצידו המזרחי.


הצד המערבי של פיורד פורסנגר
הצד המערבי של פיורד פורסנגר

לפיורד יש 3 שמות. Porsangerfjorden בנורבגית, Porsáŋgguvuotna בשפת הסאמים הילידים או Porsanginvuono בהתאם לניב המקומי שמושפע מהשפה הפינית. וכמובן שיש הסבר לכל שם:

  • Porsangerfjorden – על שם הצמח המקומי pors שמשמש להכנת תה וכהגנה מפני עקיצות חרקים. החלק האחרון של המילה (angr) פירושה פיורד.
  • Porsáŋgguvuotna – על שם המילה הסאמית borsi שפירושה "מפל מוקף בהרים אנכיים".
  • Porsanginvuono, השם השלישי נחשב לחדש מכולם – הוא נוצר כי במאה ה-18 אנשים בפינלנד השכנה התיישבו פה כדי להימלט מהתנאים בארצם, בעיקר רעב ומלחמה. אנשים אלו קיבלו את השם Kven ושפתם היא חלק מ-3 השפות הרשמיות במקום (ביחד עם נורבגית וסאמית). בכל מקרה הפיורד כולל את הארכיפלג הצפוני בעולם ו- 2 מקומות תיירותיים עיקריים.

האי Magerøya – הגיון זה לא הצד החזק פה

האי Magerøya נמצא במוצא הפיורד לים. הוא משתרע על 436 קמ"ר והנקודה הצפונית ביותר באי (Knivskjellodden) נחשבת לנקודה הצפונית ביותר בנורבגיה. כמוה יש טוענות רבות לכתר (למשל נורד קאפ) אבל הנקודה האמיתית הצפונית ביותר היא Rossøya בסבלברד. לכו תתווכחו עם הגיון תיירותי של נורבגים.


תכנון טיולים באנר

למרות שכיום נוף האי שומם, נטול עצים ומאוכלס בדלילות, ממצאים ארכאולוגיים הוכיחו שכבר לפני 10,000 שנה התיישבו בו אנשים. על האי נמצאת העיר Honningsvåg ובה מתגוררים כ-3000 איש וכן ארבעה כפרי דייגים: Gjesvær, Skarsvåg, Nordvågen, ו-Kamøyvær. אגב, לפי החוק הנורבגי רק מקום עם יותר מ-5000 איש זכאי להיקרא "עיר", אבל בשביל Honningsvåg הסכימו לחרוג מהחוק.

airalo ad

אטרקציות באי

ספארי חורף

ספארי זה נמשך שעה וחצי ומתאים למקסימום 20 אנשים ולמינימום 4 אנשים. הספארי מתחיל במרכז Honningsvag וכולל נהיגה ברכבי שלג לתצפית על העיר והפיורד ממרומי הר Nato. במהלך הספארי יש עצירות לצילום ועצירות נוספות בהתאם לתנאי מזג האויר והכביש. מחיר הספארי כולל קסדות, ציוד והדרכת בטיחות. שימו לב – כל הנהגים מחויבים להציג רישיון נהיגה תקף לרכב (רישיון B) ולהיות לפחות בני 12.

הגעה לאי Magerøya

  • ברכב – ניתן להגיע לאי באמצעות מנהרת תת ימית באורך 6.87 ק"מ ובעומק 212 מטר. מנהרה זו היא חלק מכביש E69 ונחשבה בזמנה למנהרה התת-ימית הארוכה והעמוקה בעולם. שימו לב – יש לבדוק את תנאי הנסיעה לפני הכניסה למנהרה כי לעתים יש בה ערפל או קרח.
  • בסירה – ספינת המסע החופית עוצרת בעיר Honningsvåg כי המים מסביב לאי אינם קופאים בחורף.
  • במטוס – בעיר Honningsvåg יש שדה תעופה.

מלונות מומלצים ברחבי פיורד פורזנגר

נוף טיפוסי באי Magerøya
נוף טיפוסי באי Magerøya

חצי האי Porsanger – יחודיות כמעט בכל פינה

חצי אי זה הוא השלישי בגודלו בנורבגיה (4873 קמ"ר) אבל מאכלס רק כ-4000 תושבים, בעיקר בעיר Porsanger שהיא מקום היישוב היחיד בנורבגיה שיש לה שלוש שפות רשמיות. ואגב, חצי האי נקרא ע"ש הפיורד ולא להיפך וגם הוא נושא שלושה שמות (בנורבגית, סאמית והניב המקומי Kven), כך שייתכן שהוא יופיע גם כ-Porsanger, Porsáŋgu, או Porsanki.

ואנחנו אומרים – מציאת שמות חדשים למקומות כנראה היא לא הצד החזק של אלו שגרים פה. מזל שיש תופעות ייחודיות אחרות למשל, שמש חצות בתאריכים 16.5-27.7, ליל קוטב מ-25.11-16.1 כל שנה ויקב שנחשב לאטרקציה כי זהו היקב הצפוני ביותר בנורבגיה אבל עוד יותר מעניינת העובדה שהוא מפיק יין מפירות יער ולא מענבים.

כמו כן, המקום הוא ביתו של יער האורנים הצפוני ביותר בעולם שנמצא בפארק הלאומי Stabbursdalen. זהו גם אחד האזורים הגדולים ביותר בנורבגיה של מים רדודים, כך שבשעת השפל נחשפים שטחים גדולים של בוץ שמהווים גן עדן לציפורים ולצפרים. ושימו לב – תנועת רכבים אסורה באזור הביצות ועל קו החוף.

אטרקציות בחצי האי Porsanger

אתר הקבורה SILARFJELLET MOUNTAIN

אתר זה קדוש לסאמים ונמצא בין שני עמודי אבן שזכו לשמות Laila ו-Kristoffer. מבחינה גאולוגית הוכח שמדובר פשוט בסלע ענק שפשוט נחצה לשניים אבל עדיין המקום שווה ביקור.

מפל SILARFOSSEN

המפל נמצא בצד המזרחי של הפיורד והוא ביתו של הקניון השני בגודלו באירופה.

TROLLHOLMSUND

תצורות אבן בדמות טרולים. האגדה המקומית טוענת שאלו טרולים שנכשלו בהסתרת זהותם לפני זריחת השמש ולכן הפכו לאבן. ובטח תשמחו לדעת שאתם לא צריכים לעבוד קשה כדי להאמין לאגדה מסיבה אחת – יש במקום שביל מסומן שמגיע עד הסלעים עצמם.

דייג

נהר Lakselva (שפירוש שמו בעברית "נהר הסלמון") הוא אכן אחד המקומות הטובים בנורבגיה לדיג סלמון. ציוד לדייג סלמון מומלץ לרכוש פה.

ההגעה לחצי האי

בטיסה – אל שדה התעופה Lakselv יש טיסות סדירות מטרומסו וכן מקירקנס.

מלונות מומלצים ברחבי פיורד פורזנגר