אל בהאלינגדאל – Ål

אל – כשהטבע קורא לכם….

הכפר הקטן אל (Ål) נמצא במחוז האלינגדאל ולכן הרבה פעמים הוא גם נקרא אל בהלינגדאל או בנורבגית – Ål i Hallingdal. הכפר נמצא באמצע הדרך בין אוסלו וברגן והוא אומנם קטן אבל עשיר מבחינה תרבותית וספורטיבית ומהווה בסיס למגוון פעילויות נופש בהרים, ביערות ובאגמים שבסביבה. כאן תוכלו לבחור בין יותר מ-50 מסלולי הליכה מסומנים שכוללים תיאורים ומפות. רובם ככולם כוללים מונומנטים תרבותיים והם הדרך הטובה ביותר ליהנות מההרים, העמקים והאזור הכפרי של אל.


האזור שסביב לכפר אל משופע במסלולים כפריים אידיאליים לרכיבה על אופניים לכל הגילים. אם אתם חובבי דיג תוכלו לנסות את מזלכם באחד מהנהרות והאגמים הרבים. בקיץ תוכלו גם להכיר את החיות באמצעות ביקור באחת החוות ההרריות באיזור ובחורף, אל הופכת להיות אלדורדו של סקי: סקי אלפיני וסקי קרוס-קאנטרי הודות ליותר מ-400 ק"מ של מסלולי סקי באגמים הקפואים ובהרים.

אם ברצונכם לנסות משהו חדש, למה שלא תנסו גלישת קייט בשלג או גלישה במגלשת השלג הארוכה בנורבגיה?


תכנון טיולים באנר

אבל אל היא לא רק טבע. באל יש גם מורשת תרבותית עשירה שמשחקת תפקיד מרכזי בחיים המקומיים. מרכז התרבות באל הוא המרכז של מחוז האלינגדאל כולו ובו נערכים קונצרטים, מופעי תיאטרון והופעות מחול. במקום נמצאים גם מוזיאון Rolf Nesch, מוזיאון Hallingrosa וגלריית Syningen שבה מוצגות תערוכות אמנות מתחלפות. במקום גם נמצאת כנסיית Torpo שהיא כנסיית העץ העתיקה במחוז (הכנסייה נבנתה ב-1160).

airalo ad

כדי לטעום (תרתי משמע) את התרבות הקולינרית באל אתם צריכים לנסות את המנות המקומיות המיוחדות: דייסה משמנת חמוצה (Sour Cream Porridge), הפנקייק המקומי (Lapper), קרפ עם סוכר וחמאה (Lefsekling) ועוד אבל אנחנו ממליצים  בעיקר על Hallingtapas – מנות מסורתיות מקומיות בסגנון טאפאס. את כמעט כל המאכלים האלו ניתן לרכוש ארוזות בחנויות מקומיות ולהביא אותם לארץ כמתנות.

אטרקציות חורף נבחרות באל

מוזיאון Rolf Nesch

מוזיאון זה מציג את אוסף היצירות הגדול ביותר בעולם של האמן הגרמני Rolf Nesch. האמן התגורר באל במשך 25 שנה ובשנת 1993, השנה שבה היה אמור לחגוג יום הולדת 100, הוקם לכבודו מוזיאון. התערוכה הקבועה במוזיאון כוללת יצירות שונות שלו. פסלים, קולאז'ים, ציורי שמן ועוד. המוזיאון למעשה משקף את עבודת האמן בשנים 1916-1972 והוא פתוח כל השנה (מלבד סופי שבוע) מ-08:00-16:00. במוזיאון יש סיורים מאורגנים כל הזמן אך סיורים מודרכים לקבוצות יש להזמין מראש.

מרכז הסקי

מרכז סקי שבאל כולל אזור למשפחות עם מעלית סקי נפרדת, פארק ומדרונות שמתאימים לגולשים ברמות שונות. במקום בית קפה, מרכז להשכרת או רכישת ציוד סקי ובית ספר לסקי. מרכז הסקי מפורסם הודות למסלול הסלאלום שנחשב לאחד הטובים בנורבגיה והוא משמש תכופות לאימוני הנבחרת הלאומית. בימי שלישי ושישי בערב מסלולי הסקי במקום מוארים.

מרכז הסקי Skarslia

מרכז סקי זה מתאים במיוחד למשפחות ויש בו מסלול למזחלות, מסלולים לסקי במדרון ומסלולי הרריים לסקי בסגנון קרוס-קאנטרי. מסלולי הסקי הם בדרגות קושי שונות וחלקם מוארים ומאפשרים ליהנות מסקי גם בלילה. במקום 5 מדרונות סקי לילדים: 4 מסלולים שאינם מוארים ומסלול מואר באורך 200 מטר. במרכז הסקי נמצאות מגלשות הסקי הארוכות בנורבגיה באורך של 1.3 ו-1.6 ק"מ. במקום ניתן  לשכור מזחלות שלג ליחיד או לזוג, ליהנות משירותי השכרה של ציוד סקי, מקפיטריה וממרפסת שמש כל יום בין 10:00 ל-16:30. במקום 2 בקתות עץ שיכולות להכיל 50 איש בסך הכל וניתן להזמין אליהם אוכל.

מסלולי קרוס-קאנטרי

באזור אל 62 ק"מ של מסלולים לקרוס-קאנטרי באורכים שונים וחלקם מעגליים. במסלולים אלו 3 אזורים לפיקניקים כולל קיוסקים.

פארק הפעילות האלינגדאל

זהו פארק הפעילות המקורה הגדול בנורבגיה והוא כולל יותר מ-50 מתקנים שונים כמו  פארק חבלים, משחק משחקים בגובה 11 מטר, חוות חיות עם פעילויות עונתיות, מרכז משחקים מקורה בגודל 300 מ"ר שמשתרע על כמה קומות, שעשועי מדע, מגלשות, קיר טיפוס מלווה בהדרכה, שיט בקאנו, דיג, משחקי כדור ועוד. בחורף המקום מפעיל זירת החלקה, מסלול סקי מואר באורך 1 ק"מ, מגלשת סקי ועוד. ניתן ללון במקום בבקתות, קרוואנים או בבתים ניידים ובאוהלים. במקום קיוסק חטיפים ומסעדה שמגישה ארוחות צהריים וערב.

החלקה על הקרח

באל שתי זירות להחלקה על הקרח. זירת ההחלקה ב-Hallingdal Holiday Parke פתוחה ללא תשלום וניתן לשכור בה ציוד. זירת ההחלקה השנייה נמצאת בבית הספר התיכון Ål Ungdomsskole במרכז הכפר. ציוד להחלקה על הקרח ונעליים ניתן לשכור גם בבניין העירייה של אל ללא תשלום או לרכוש נעליים משלכם כאן.

מזחלות כלבים

נסיעה במזחלות כלבים מתאימה לכל המשפחה והיא כוללת 6 כלבים ו-2 משתתפים: אחד נוהג את המזחלת והשני מורכב עליה. הפעילות נמשכת כ-2-3 שעות ויש להזמין אותה מראש. ישנם מספר אגמים באל שבהם ניתן לבצע נסיעה במזחלות כלבים, למשל: Bergjsøområdet, Leveldåsen  ו-Torpoåsen אך בכל מקרה, נסיעה במזחלות כלבים מתבצעת רק כאשר האגמים קופאים לחלוטין.

דיג בקרח

דיג דרך חורים בקרח

הדיג נערך בחודש ינואר בעיקר באגמים Vatsfjorden  ו-Rødungen. בשני המקומות נדרשת רכישה של רשיון דיג, כאשר באגם הראשון אפשר לרכוש אותו באמצעות האינטרנט, הטלפון הנייד או במזומן. עם זאת, רכישת רשיון דיג כדי לדוג באגם – Rødungen נעשית במזומן בלבד.

נסיעה באופני שטח חשמליים

אופניים אלו הם רחבים במיוחד ומתאימים לרכיבת שטח בקיץ ובחורף.

פארק סקי בכבלים

זהו הפארק היחיד בנורבגיה לסקי באמצעות כבלים והוא מתאים לבני כל הגילים ולמגוון פעילויות: סקי, סנובוארד וקייט-סרף. אורך הפארק הוא 130 מטר וניתן להגיע בו למהירות של 40 קמ"ש. לאורך המסלול יש מקפצות ומסילות שמאפשרים ביצוע של פעלולים שונים. השימוש בפארק פתוח לקבוצות בלבד.

רפטינג אבובים

הרפטינג מתבצע במדרון במסלולים שהוכנו לכך במיוחד וקצב הפעילות משתנה ממשתתף אחד למשנהו. האבובים יכולים להכיל 3-4 אנשים וניתן לרתום אותם לסוסים.

מלונות מומלצים בכפר אל וסביבתו

אטרקציות קיץ באל

טיולים רגליים וטרקים

באל 10 מסלולי הליכה פופולריים ואם אתם חובבי הז'אנר תוכלו גם לרכוש כרטיס משולב לכולם. מחזיקי הכרטיס יכולים להגריל מתנות בכל אחד מעשרת המסלולים. בנוסף, באל פועלים כ-50 טיולי הליכה מאורגנים ברמות קושי שונות. כל שבילים הטיול מסומנים עם תיאורי מסלול ומפות ורובם כוללים מונומנטים תרבותיים.  באל מאמינים שהנכס התרבותי החשוב ביותר הוא הטבע עצמו ולכן שימו לב לחוקי הבטיחות להלן

  • תכננו את הטיול מראש והודיעו לאחרים על המסלול שבו בחרתם
  • בחרו מסלול בהתאם למצב בריאותכם וליכולתכם הגופנית
  • שימו לב למזג האוויר ולהודעות אזהרה בדבר מפולות שלגים
  • התכוננו מראש לתנאי מזג אוויר קשים גם בטיולים קצרים, כי מזג האוויר יכול להשתנות במהירות
  • הביאו אתכם את הציוד הדרוש
  • צעדו אך ורק לאורך השבילים המסומנים
  • השתמשו במצפן ובמפה ודאגו תמיד לדעת היכן אתם מבחינה גאוגרפית
  • אל תהססו לפנות אחורה בכל בעיה
  • חיסכו באנרגיה שלכם ובמקרה הצורך חפשו מחסה
  • קראו כאן עוד על הנחיות בטיחות ממוקדות לטיולים בהרים

רכיבה על אופניים

רכיבה על אופניים בהל
רכיבה על אופניים בהל

באל מגוון מסלולים לרכיבה על אופניים וניתן לשלב את הפעילות עם לינה בחווה הררית או במלון. באל מתקיים כל שנה בסוף יולי פסטיבל Hilbilly לרכיבה על אופניים שנמשך 4 ימים. באל קיים גם פארק האופניים Sundre שמתאים לכל המשפחה ופתוח ללא תשלום. הפארק מתאים לכל הרמות ולכל סוגי האופניים ויש בו זירת מקפצות, מסילות ורמפות. במקום גם קיר טיפוס, מגרש לכדורעף חופים, מסלול מכשולים ומגרש משחקים לקטנטנים שכולל מגלשות ונדנדות. כל רוכבי האופניים באל נדרשים לציית לכללים הבאים

  • התחשבו במשתמשים אחרים במסלול ותנו זכות קדימה להולכי רגל ולגולשים.
  • רכבו במהירות נמוכה ואל תהוו סכנה לאחרים
  • רכבו רק במסלולים המסומנים
  • השתדלו להימנע של חציית מסלולי סקי
  • אל תרכבו במסלולים מסוכנים לאחר גשמים כבדים עקב סכנה של מפולות שלגים
  • אל תרכבו במסלולי סקי בזמן שלג או בשעות השיא בסופי שבוע ובחגים
  • אל תרחיבו את המסלול
  • אל תרכבו בביצות כדי למנוע חריצים בקרקע.
  • אל תנעלו את הגלגל האחורי של האופניים בעת רכיבה במדרון
  • לרוכבים במעלה ההר יש זכות קדימה בדרך

פעילויות נבחרות לכל המשפחה

גולף מהאגדות

בפארק הנופש האלינגדאל נמצא מגרש מיני גולף ששואב את השראתו מהסביבה המקומית: תחנת הכוח המקומית וסיפורי העם הנורבגיים. המקום פתוח בקיץ בלבד והוא מתאים לכל המשפחה, לקבוצות ולחברות.

פארק הפעילות Høyt og Lavt

פארק זה הוא פארק הטיפוס הגדול בסקנדינביה והוא מאפשר הנאה לכל המשפחה. במקום 245 מכשולים, פארק טיפוס ו-15 מסלולים באורכים וברמות קושי משתנות שמתאימים לילדים מגיל 3. במקום מתחם מיוחד לפעילויות קבוצתיות שמטרתן בניית צוות וניתן לבצע בהן ימי גיבוש, כולל אוכל, לינה וישיבות מקצועיות. במקום מסעדה שיכולה להכיל 150 איש ושכוללת גם מקומות ישיבה בחוץ. הפארק פתוח מסוף אפריל עד תחילת אוקטובר בעיקר בסופי שבוע בשעות 10:00-15:30, אך בקיץ (סוף מאי – סוף אוגוסט) המקום פתוח כל השבוע עד 17:30.

מלונות מומלצים באיזור אל

חוות 4H

בחווה זו ניתן להתוודע לחיות משק רבות (עזים, ארנבים, תרנגולות ועוד) שחלקן חופשיות וחלקן בכלובים. בקיץ ניתן לנהוג בטרקטור ולרכב על סוס פוני ולהשתתף בפעילויות חקלאיות שונות כמו התקנת פרסה, זריקת לאסו, איסוף ביצים ועוד. במקום פארק חבלים וטיפוס עם יותר מ-50 מתקנים שחלקם מקורים וחלקם בשטח. בנוסף, במקום ניתן ליהנות משיט בקאנו, דיג, משחקי כדור, מגרש משחקים ועוד. החווה מאפשרת אפשרויות לינה שונות: קמפינג בקוטג'ים או באוהלים, קרוואנים, בתים ניידים ועוד. בחווה מסעדה ומזנון חטיפים.

רכיבה על סוסים

מרכז הרכיבה המקומי מארגן בקיץ (מאמצע יוני ועד סוף אוגוסט) טיולי רכיבה על סוסים איסלנדים או נסיעה בעגלה שרכובה לסוס. הטיולים מתאימים גם לילדים הודות למדריך צמוד ובמקום נערכים גם מחנות רכיבה לכל המשפחה.

פעילויות ספורטיביות נבחרות

טיפוס הרים

באל יש אפשרויות לטיפוס הרים בשטח או טיפוס במקום מקורה

טיפוס הרים באיזור אל
טיפוס הרים באיזור אל
  • טיפוס הרים מקורה ניתן לבצע בקיר הטיפוס ב-Ål Idrettshall שמתנשא לגובה 12 מטר. בקיר זה 10 מסלולי טיפוס שונים ברמות קושי שונות והוא כולל סלעים מלאכותיים. הקיר פתוח לקהל המבוגרים בימים שני ורביעי בשעות 19:00-21:00 ולילדים בשעות 18:00-19:00. ניתן בהזמנה מראש גם לשכור את קיר הטיפוס.
  • טיפוס הרים אפשרי במספר מקומות, למשל : במרכז אל ב-Sundreberget, שכולל 20 מסלולי טיפוס ברמות שונות. קיר טיפוס שמתאים למתחילים נמצא ב-Bergstølhovda שב-Sangefjell. טיפוס על סלעים (בולדרים) אפשרי ב- Hovda וביער שסמוך ל-Torpomoen. בשני המקומות יש כ-30 בולדרים, אך קשה לאתר אותם ולכן כדאי להתייעץ בנושא עם אגודת הטיפוס המקומית.

קליעה למטרה ב-Hadding skytebane

Hadding skytebane הוא מטווח מודרני במרחקים שונים: במקום 16 מטרות אלקטרוניות במרחק 200 מטר ו-10 מטרות במרחק 100 מטר. במקום גם מטווח אלקטרוני לירי באיילים ובצלחות חרס ואפשרות להשכרת ציוד וכלי נשק. ניתן לקיים במקום אירועים כמו ימי הולדת, אירועים עסקיים ומסיבות חברתיות. הדרכה ואירועים קבוצתיים מצריכים הזמנה מראש.

ספורט מוטורי

מסלול הספורט המוטורי ב-Oppsjø נמשך לאורך 750 מטר והוא כולל מקפצות, פניות חדות וחלקים בדרגות קושי שונות. המסלול פתוח בימי שלישי, חמישי ושבת בלבד בשעטת 13:00-16:00, אך קבוצות יכולות להגיע למקום בשעות ובימים אחרים בכפוף לתיאום מראש.

אוכל ושתייה באל

ביסטרו Bergtatt

בביסטרו זה מוגשות מדי יום ארוחות צהריים וערב והוא מתמחה במנות מקומיות. למקום תפריט מיוחד למסיבות שונות וניתן לבנות שם תפריט בהתאמה אישית.

קפה-בר Jegerstugu

קפה-בר זה נמצא במלון Thon Hotel Hallingdal והוא מגיש מנות בינלאומיות שמשתנות מדי יום. למעשה, לא חולף יום מבלי שהשפים של המקום מיישמים רעיונות חדשים כגון מנות שמבוססות על חומרי גלם נורבגיים בטוויסט חדשני. המקום מספק מזון בהתאמה אישית לועידות עסקים ולמסיבות וכן יש בו קייטרינג. המקום פתוח לארוחת צהריים כל יום מ-11:00-17:00 וארוחת ערב מוגשת בימים שני-שבת בשעות 17:00-22:00.

פיצה Sundre

פיצה

המקום מגיש פיצה איטלקית ופיצה אמריקאית, המבורגרים חטיפים, גלידה איטלקית וכן משקאות אלכוהוליים וקרים. ניתן לקיים במקום ימי הולדת ופגישות וכן להזמין מראש מקום לקבוצות. במקום בר ספורט עם שתי טלויזיות בגודל 70 אינץ שמוקרנים עליהן אירועי ספורט. הלקוחות הם אלו שקובעים אלו אירועי ספורט יוקרנו וניתן להקרין שם 2 אירועים שונים במקביל כמו את ליגת האלופות, מונדיאל, אולימפיאדת החורף ועוד.

Rødungstøl

מסעדה זו נמצאת במלון Høyfjellshotell והיא מגישה אוכל מסורתי ומקומי. במסעדה נערכים ערבי מוזיקה חיה 6 פעמים בשבוע ויש בה בר משקאות.

קפה Fagerdalen

בית הקפה מוכר חטיפים ומאכלים מסורתיים כמו שמנת חמוצה, דייסה משמנת וכן גבינות ומוצרי חלב. המקום פתוח בקיץ (תחילת יולי-סוף אוגוסט)  מ-12:00 ועד 17:00. לקבוצות שכוללות יותר מ-10 אנשים מוצעות ארוחות בסגנון מזנון, אך זה מותנה בהזמנה מראש.

קפיטריית Hjå Uss

הקפיטריה מוכרת ארוחות צהריים מסורתיות כמו בגטים וסלטים ובעונת הקיץ ניתן ליהנות מהאוכל במרפסת.

אל מושלגת - תצפית מעל הכפר
אל מושלגת – תצפית מעל הכפר

איך מגיעים לאל?

ברכבת

רשות הרכבות הנורבגית מפעילה קו רכבות יומי מאוסלו וברגן אל אל. הנסיעה אורכת כ-3 שעות וחצי.

ברכב

אל נמצאת באמצע הדרך בין אוסלו לברגן. כך שאם שכרתם רכב ואתם נוסעים בכביש  Rv7, הנסיעה מאוסלו לאל תארך כשלוש שעות ומברגן לאל – כשלוש שעות וחצי.

באוטובוס

בין אל לאוסלו פועלים קוי אוטובוס באופן יומיומי והנסיעה אורכת כ-4 שעות.

במטוס

שדה התעופה של אוסלו הוא שדה התעופה הבינלאומי הקרוב ביותר. שדה תעופה זה נמצא במרחק כ-3 שעות נסיעה מאל בנסיעה בת שני שלבים: אוטובוס ישיר או רכבת לתחנת הרכבת המרכזית של אוסלו ומשם אוטובוס או רכבת לאל.