ארנדאל וטבדסטרנד – Arendal & Tvedestrand

אזור ארנדאל הוא אזור חופי בדרום נורבגיה שכולל גבעות, יערות, עיירות וכפרים קטנים וכן איים סלעיים מרהיבי עין. האזור הוא יעד פופולרי לחופשות קיץ והוא כולל שתי מועצות מקומיות, ארנדאל וטבדסטרנד. העיירה ארנדאל היא המרכז האדמיניסטרטיבי של מחוז Aust-Agder והיא משתרעת על 270 קמ"ר. בעיירה מתגוררים כיום כ-45,000 איש.


ארנדאל
ארנדאל

העיירה ארנדאל היא העיירה הגדולה באזור והיא שימשה כמקום להעמסת עצים עוד במאה ה-15. המקום נקרא אז בשם Merdø ועברו בו ספינות רבות בדרכן לדנמרק. ההתיישבות במקום התחילה במאה ה-16 והעיירה הוכרזה כעיר רק ב-1723. בתחילה המקום התבסס על ימאות, בניית ספינות, סחר בעצים, כרייה ונפחות וב-1880 המקום היה הנמל הנורבגי הגדול ביותר. ב-1939 המקום היה ביתו של צי המכליות הרביעי בגודלו בנורבגיה. כיום המקום מייצר ספינות קטנות ופרנסתו מתבססת על תעשייה מכנית ואלקטרונית. במקום נמצא בית החרושת הגדול בעולם לזיקוק צמחים וכ-40% מאוכלוסיית העיר עובדים במגזר השירותים.

העיירה Tvedestrand

העיירה בנויה על מדרונות תלולים והיא מפורסמת בבנייניה המסודרים ובמגוון הרחב של חנויות הספרים שיש בה. משנת 2003 העיירה היא  עיירת ספרים בינלאומית והיא אחת משתי עיירות דומות בנורבגיה. ברחוב הראשי של העיירה 5-10 חנויות (תלוי בעונה) לספרים חדשים ומשומשים שיוצרים צורה של משולש. כל חנות ספרים מתמחה לרוב בסוגה ספרותית אחרת ומרכז העיר נחשב לעיירת ספרי הילדים. בימי רביעי בחודש יולי נערכים אירועים לילדים בגן של המוזיאון העירוני. העיר משתרעת על 218 קמ"ר והיא ביתם של כ-6000 איש.


תכנון טיולים באנר

מקומות לינה באיזור

אטרקציות בארנדאל

פעילויות שמתאימות לילדים

מרכז המדע

מרכז המדע מאפשר לנסות, לתכנן, לבנות ולחוות מדע. המקום מאפשר להתנסות בניסויים מדעיים אינטראקטיביים כמו מצלמות שמבוססות על חום הגוף. בסופי שבוע ובחופשת הקיץ ניתן גם להשתתף במסע תלת-מימדי בחלל. במקום חנות שמוכרת ניסויים וצעצועים מדעיים ובית קפה. המקום פתוח כל השנה מלבד ימי שני בשעות 11:00-15:00, אך בקיץ ובחופשות הקיץ שעות הפתיחה משתנות וכדאי להתעדכן בנושא.

airalo ad

מוזיאון KUBEN Aust-Agder

המוזיאון כולל 45,000 מוצגים, 50,000 ספרים, כחצי מיליון תצלומים וכ-4000 מפות ואירועים. המוזיאון מאפשר מחקר גניאולוגי דיגיטלי והכניסה אליו חינם לילדים עד גיל 16. המוזיאון פתוח כל יום מלבד ימי שני בשעות 12:00-15:00.

גן החיות של ארנדאל

גן חיות זה כולל את יער הגשם הגדול בנורבגיה ומגוון של חיות: קופים, תנינים, נחשים, לטאות. המקום פתוח כל השנה מלבד בימים שני ושלישי בשעות 10:00-15:00 ובסופי שבוע (שבת וראשון) עד 16:00.

באולינג

באולינג בארנדאל
באולינג בארנדאל

במרכז הבאולינג של ארנדאל יש 10 מסלולים, 3 שולחנות ביליארד, חדר אח"מים וכן קיוסק. במקום חדר ותפריט מיוחד לימי הולדת וכן חדר למשחקי לייזר. המקום פתוח כל יום מ-12:00 ועד 22:00.

זירת החלקה על הקרח

זירת ההחלקה פתוחה מנובמבר עד מרץ והיא מתאימה למגוון פעילויות חורפיות: הוקי קרח, החלקה מהירה ועוד. הזירה עשויה משלג מלאכותי וכניסה אליה כרוכה בתשלום. כל משתמשי הזירה נדרשים לציית לכללים הבאים: לא לעלות על הזירה עם נעליים, להחליק נגד כיוון השעון, לחבוש קסדה, לא לזרוק קרח/שלג/חפצים על הזירה ולא להכניס בעלי חיים.

פארק חבלים

כל הפעילויות בפארק זה מתבצעות בגובה של 5-10 מטר מעל הקרקע. הפארק כולל גם בקתת עץ שבה ניתן לאכול או להתחמם לצד האח וכן פינה לברביקיו. הפארק פתוח לביקורים מ-16.4 ועד 30.9 בימי שבת בשעות 11:00-16:00. עם זאת, קבוצות יכולות להגיע למקום במהלך כל השנה בהזמנה מראש. כמו כן, ניתן לקיים במקום אירועים שונים כמו ימי גיבוש.

אטרקציות נוספות בעיר ארנדאל לכל המשפחה

בית העירייה

בית העירייה של ארנדאל
בית העירייה של ארנדאל

זהו בית העץ הגבוה בנורבגיה והשני בגודלו במדינה. הבית נבנה בשנים 1812-5 ושימש כבית פרטי. בית זה היה הראשון באזור שתוכנן ע"י אדריכל ונבנה ע"י חומרים מקומיים כמו עץ איכותי. הבית נמכר לעירייה המקומית ב-1844 כיום נותרו מהעיצוב המקורי 5 נברשות מצרפת בקומה הראשונה.  הבניין שימש כבית העירייה יותר מ-160 שנה עד 2005 וכיום הוא נכס מורשת לאומי. המקום פתוח לציבור ללא תשלום בקיץ בימים שלישי, חמישי וראשון ונערכים בו סיורים מודרכים. ניתן גם לקיים בקומה הראשונה של הבניין אירועים שונים כמו חתונות, קונצרטים, נשפים ופגישות.

המוזיאון העירוני

המקום נבנה כבית פרטי ב-1826 וגם כיום יש בו רהיטים מהמאה ה-19. עד 1982 הבית היה בבעלות פרטית ואז עבר לידיו של ארגון פילנטרופי. כיום הבניין כולל תערוכה שמציגה את החיים במקום בעבר באמצעות חדר שינה, חדר אוכל, משרד, מטבח ועוד. חלק מהמוזיאון מציג את ביתו של מלח מקומי ויש גם חנות משוחזרת. בחנות זו ניתן לרכוש מותרים שונים כמו ממתקים, ריבה תוצרת בית, מגזינים מקומיים, גלויות ועוד. גולת הכותרת במקום היא האוסף הגדול בעולם של ספינות בבקבוקים. האוסף כולל 655 מודלים והוא מופיע במהדורת 2014 של ספר השיאים של גינס. המקום פתוח כל יום מ-10:00-15:00 ובשבתות עד 14:00.

העיר העתיקה Tyholmen

זהו החלק העתיק בארנדאל והוא נמצא בחצי אי שבדרום-מזרח העיר שכולל 7 חלקים. החל מ-1975 המקום נחשב כאתר שימור וכיום נחלק ל-2 : החלק התחתון מאכלס מלונות, בתי קפה ומסעדות ואילו החלק העליון עדיין משמש למגורים.

האי Merdø

טיול רגלי באי

האי אינו נגיש למכוניות והוא כולל בתי עץ לבנים, מגדלורים, חופים חוליים וסלעיים, תלי קבורה מתקופת הברזל וכן רחובות צרים. מומלץ להצטייד מראש בסל פיקניק או לקנות את המזון הדרוש באחד מבתי הקפה. טיול רגלי באי נחשב לבעל רמת קושי קלה והוא נמשך כשעה עד שעתיים.

מוזיאון Merdø

המוזיאון של האי הוא חווה חופית מ-1736 שנשמרה במצב שבו היא הייתה במאה ה-19. המוזיאון פעיל במהלך חופשת הקיץ ומאפשר לחוות את הטבע ואת התרבות החופית המקומית. המקום מארגן טיולים מודרכים בנורבגית כל שעה מ-12:00. במקום פועלים בית קפה וקיוסק.

להקה מקומית בארנדאל
להקה מקומית בארנדאל

האי לינגר Lyngør

האי לינגר הוא כפר שנמצא על אי בודד כחמישים דקות נסיעה מארנדאל ובו אין אף כביש או מכונית. לכפר זה יש סיפור מרתק ואוירה ייחודית של ימים עברו ומומלץ לבלות בו יום או יומיים של הנאה ורגיעה.

אטרקציות ב- Tvedestrand

פארק המים Tjenna

הפארק נמצא באגם בשם זהה והוא פתוח כל יום בקיץ בשעות 11:00-18:00. הכניסה לפארק היא בחינם אך שכירת סירות קיאקים וקאנו כרוכה בתשלום.

מגרש הגולף Nes Verk

מגרש גולף זה נחשבים לאחד ממגרשי הגולף הטובים בנורבגיה ויש בו 18 גומות. המקום מארח כל שנה טורניר גולף יוקרתי שמושך כ-6000 איש. המקום נבנה ב-1986 ושופץ ב-1994 וכיום יש בו מגוון של פינוקים: מסעדה, מועדון גולף, חנות לציוד גולף, מגרש אימון בן 9 גומות, חדר הלבשה ועוד. שימוש במגרש האימון אינו מצריך ניסיון קודם או חברות המועדון הגולף המקומי.

מוזיאון הברזל

המוזיאון הוא אחד העתיקים בנורבגיה והוא נחשב למוזיאון ייחודי במדינה מסיבה אחת, מרבית בנייניו ומוצגיו משוחזרים. עבודת השחזור שנעשתה במקום נחשבת לאחת הטובות בנורבגיה ואחת הייחודיות באירופה. המוזיאון כולל 2 קומות ומוצגיו העתיקים ביותר מתוארכים למאה ה-17. המוזיאון מאפשר לראות את תהליך ייצור עבודות הברזל והמתכת ולראות איך אנשים עבדו וחיו. המקום מארגן סיורים מודרכים וכן פעילויות ואירועים בעונה כגון: טיולים בפארק הרומנטי Lunden, תערוכות, פעילויות לכל המשפחה, סמינרים, טיולים מאורגנים במכרה סמוך, פגישות עם נפחים ועוד. המוזיאון מוציא לאור ספרים בנושא והוא פתוח בין אמצע מאי ועד סוף אוגוסט. טיולים מאורגנים במקום מתבצעים כל יום בשעות 11:00-16:00.

מוצג במוזיאון הברזל
מוצג במוזיאון הברזל

Strykejerne

בניין זה הוא הבניין הצר בנורבגיה וניתן להיכנס לכל אחת מ-3 קומותיו מהרחוב עצמו.

בית העירייה

בית העירייה הוקם במקום שבו נחתם הקוד האתי העיתונאי הנורבגי ב-1936.

Forvaltergården

זהו אחד הבניינים העתיקים בעיירה ששוחזרו בהצלחה. המקום שימש כבית מרקחת 111 שנים וכיום הוא חלק מהמוזיאון העירוני.

המוזיאון העירוני של Tvedestrand

בניין המוזיאון נבנה עבור אחד ממנהלי בית החרושת לברזל והוא כולל תצוגות ושני בניינים:  חנות כפרית משוחזרת ובית מרקחת (Forvaltergården). מסוף יוני ועד תחילת אוגוסט המקום פתוח כל יום בשעות 12:00-16:00.

אוכל ושתייה בארנדאל

קפה Bjellandstrand Gård

זהו בית חווה שמגיש בסופי שבוע מאפים טריים וכן ארוחות צהריים וערב שכוללות פשטידות, סלטים ומרקים חמים. בימי ראשון הלחם במקום נאפה בתנור שמוזן בעצים ונערכת במקום ארוחת מזנון בקומה הראשונה. כל האוכל במקום מושפע מדרום אירופה, בעיקר טוסקנה ופרובאנס ובקיץ ניתן ליהנות מישיבה בחוץ ומטיול בגן הורדים. במקום מתבצעות פעילויות לילדים כגון מגרש משחקים לילדים שכולל ארגז חול והכרת חיות משק.

מסעדת Kitchen & Table

המסעדה נמצאת במלון Clarion Hotel Tyholmen והיא מגישה מנות פיוז'ן. מנות אלו משלבות את הטעם של מנהטן עם המטבח המקומי.

מסעדת Blom

במקום מוגשות מנות ראשונות, מנות עיקריות וקינוחים ותפריטו משתנה לפי העונות. ניתן לבחור את מספר המנות בארוחה (מנה אחת או שלוש) ואת הרכבה (עם או בלי יין). הבוחרים בארוחה עם יין יקבלו כוס יין בהתאם לכל מנה שיזמינו.  בימי הקיץ החמים ניתן להינות מהארוחה במרפסת המסעדה בשעות 16:00-22:00. המסעדה סגורה בימי ראשון.

מסעדת Basthaven

המסעדה מתמחה בפירות ים מקומיים והיא נמצאת בגן באי Sandøya. במקום חנות שמוכרת כלי מטבח מעץ שמיוצרים במקום ע"י בעלת המסעדה. מחוץ לעונת התיירות המקום פתוח בערבי שישי פעם בשבועיים וניתן לקיים בו  אירועים פרטיים. אירועים אלו יכולים לכלול עד 70 אנשים : 50 אנשים במרפסת ו-20 איש במבנה המקורה.

פאב ובר יין FISKEBRYGGA

המקום כולל מקומות ישיבה מקורים וחיצוניים ועוגת הדגים המקומית נחשבת לטובה באזור. במקום חנות לממכר דגים ובלילות מסוימים האכילה במקום מלווה במוזיקה חיה.

מסעדת Madam Reiersen

המסעדה מגישה אוכל בינלאומי ובימים רביעי-שבת הוא מלווה במוזיקה חיה. בכל שבת מוגשת במקום ארוחת צהריים דנית.

מקדונלדס

מקדונלדס
מקדונלדס

המקום מגיש המבורגרים, עופות, דגים, סלטים וקינוחים ויש אפשרות להתאמה אישית של מנות ילדים. כל מנות הילדים כוללות הפתעה וכל המנות במקום הן טריות וכוללות חומרי גלם טבעיים  : בקר נורבגי, עופות, דגים וחלב. 75% מחומרי הגלם שבהם נעשה שימוש הם נורבגים. המקום פתוח כל יום מ-10:00 ועד 23:00.

קפה-בר Buen

המקום נמצא בקומת הכניסה של אולם הקונצרטים העירוני. בשבתות של חודשי האביב והסתיו נערכים במקום קונצרטים חינמיים בשעות אחה"צ המוקדמות. המקום מפעיל שירות קייטרינג וניתן לערוך בו אירועים פרטיים שונים. המקום פתוח כל יום מ-11:00-16:00 (מלבד ימי ראשון), אך בימים שבהם נערכים אירועים באולם הקונצרטים הוא נפתח שעה אחת לפני האירוע.

מאפיית וקפה Drømmeplassen

במקום מוגשים סלטים, כריכים, לחמניות מתוקות תוצרת בית, לחם וקפה. המקום פתוח כל יום מ-10:00-16:00.

 

מסעדת Sliperiet

המסעדה מתמחה במזון איכותי ויצירתי שמבוסס על חומרי הגלם הטובים ביותר. במקום מוגשות ארוחות קלות וארוחות גורמה ויש בו מבחר גדול של יינות.

קפה Cafè Det Lindvedske Hus

המקום מגיש ארוחות צהריים וערב כל יום מ-11:00ועד 21:00 שכוללות כריכים, עופות, סלטים, פסטות ועוד. כל המנות מוגשות במקום בלווית מוזיקה קלאסית או ג'אז.

הגעה לארנדאל

במטוס

  • שדה התעופה הקרוב ביותר היא שדה התעופה בכריטיאנסנד והוא נמצא כ-70 ק"מ מארנדאל. ניתן להגיע לארנדאל משדה התעופה זה באמצעות שירות אוטובוסים.
  • שדה התעופה מרוחק יותר הוא שדה התעופה של פיורד סנדה שנמצא במרחק 150 ק"מ מארנדאל.

במעבורת

  • ניתן להגיע לארנדאל באמצעות מעבורות מדנמרק שעוגנות ב-Langesund ובלארוויק. עיירות אלו מרוחקות 100 ו-129 ק"מ מארנדאל בהתאמה.

באוטובוס

האוטובוסים שפועלים בין אוסלו לקריסטיאנסנד עוצרים על כביש E18 עד 9 פעמים ביום. משם יש אוטובוסים ומוניות למרכזי העיירות Risør, Tvedestrand  ו-Arenda. כרטיסים ניתן לרכוש באוטובוס עצמו או באתר האינטרנט.

ברכב

אם אתם נעים ברכב שכור, צאו אל ארנדאל בכביש E18 שמחבר בין אוסלו ובין כריסטיאנסנד.