כל המידע על דייג ועל סוגי רישיונות הדייג בנורבגיה

דייג בנורבגיה

אתה יושב בסירת הדיג שלך או על החוף, השמש קופחת על הראש והיד כואבת מלהחזיק את החכה. הצמא והחום הפכו למטרד רציני, כבר לפני שעתיים, ואתה מרגיש שצריך רק להוסיף עגבניות וכוסברה ואתה הופך בעצמך לדג מטוגן ברוטב. למרות כל זאת, אתה לא מעז לזוז…


אולי בדיוק בשנייה שתחליט לשחרר את החכה – יגיע הדג המיוחל?

אם מצאתם את עצמכם מהנהנים בהבנה ובתסכול כרגע, כנראה שהסיטואציה הזו מוכרת לכם וגם אתם מהמכורים לריגוש הענוג שבדיג. אבל, בשנים האחרונות, הפך הדיג בארץ למשימה כמעט בלתי אפשרית: הים התיכון אינו שופע במיוחד בדגים, ובכנרת? מזמן אין על מה לדבר.


תכנון טיולים באנר

לכן, חובבי הדיג המכורים, נאלצים למצוא את עצמם רועים בשדות זרים בחיפוש הבלתי נלאה אחר חוויית הדיג המושלמת.

airalo ad

אחת המדינות אשר בה מצויה הדגה בשפע ובה פתוחות בפניכם אינספור אפשרויות לדיג, היא נורבגיה. כמות הדגים העצומה מושכת לנורבגיה עשרות אלפי תיירים מדי שנה, ואם יודעים מתי להגיע, מה לתפוס וכיצד לעשות זאת בצורה חוקית, ניתן לשלב דיג בשהייה באחת המדינות המסקרנות יותר בסקנדינביה. אבל, לפני שאתם אורזים מזוודה וקוראים לכל החבר'ה להצטרף, כדאי שתדעו כמה דברים לגבי דיג בנורבגיה:

רישיון דיג במים מתוקים – למה? איפה וכמה עולה?

דיג במים מתוקים (בנהרות או באגמים) בנורבגיה מצריך רישיון, אבל, על מנת להפוך את הדיג לפופולרי בקרב תיירים, הנורבגים הפכו את הדיג לחופשי לדייגים מתחת לגיל 20 ולדייגים מעל לגיל 67. ברוב המקרים, המשמעות עבורכם היא, אופציה לחופשה מרעננת וכיפית עם הילדים והאישה, מבלי להיאלץ לרכוש רישיון דיג משפחתי.

אבל הנורבגים אינם מתלוצצים כשמדובר בחוק. גם אם כשאתם נמצאים בסוף העולם שמאלה, אתם מגלים אגמונצ'יק שורץ טרוטות, מחליטים שחמש דקות של דיג לא תזקנה ואפ'חד לא יידע. תשכחו מזה! את כל המקומות בהם ניתן לדוג, הנורבגים כבר גילו לפניכם, ורוב הסיכויים הם שתמצאו את עצמכם משלמים קנס כספי כבד ומיותר. כתבנו "מיותר", שכן, מחירי רישיון דיג בנורבגיה אינם בשמיים והדגים הנורבגיים בהחלט שווים את המחיר – בשנת 2017, מחירו של רישיון דיג לאדם בודד ברכישה אונליין, עומד על 50 קרונות נורבגיות ליום, 335 קרונות לשבוע ו-645 לשנה

לחילופין, תוכלו לרכוש רישיון במקומות קמפינג, בחנויות הדיג המקומיות, ואפילו בסופרמרקטים וחנויות מכולת, אולם מחירו שם עלול להיות יקר יותר מאשר באופציית הרכישה אונליין. בקישור המצורף, תוכלו למצוא מידע מפורט לגבי המחירים ליחידים או משפחות ולמספר שונה של ימים, כמעט בכל אזור דיג שווה דיג בנורבגיה, לקניה שאיננה אונליין – רישיונות דיג במים מתוקים.

טיפ קטן:

דייג טרוטה בנהר בנורבגיה
דייג טרוטה בנהר בנורבגיה

אם אתם מחובבי הסלמון, אל תוותרו על דיג טרוטה (פורל) באחד מהאגמים הנורבגיים. טעמו של דג הטרוטה מעודן ומשובח והנורבגים מעדיפים אותו על פני הסלמון, הנמכר שם במחירים זולים בהרבה. כשתטעמו – תבינו גם למה…

דיג במים מלוחים – זה לא המערב הפרוע

בניגוד לדיג במים מתוקים בנורבגיה, כדי לדוג בים, אמנם אין צורך ברישיון דיג, אבל – גם לדיג בים הצפוני חוקים ברורים משלו.

כבר אחרי רבע שעה של דיג בסירה בכל פיורד נורבגי ממוצע, תחושו בהבדל. כמות הדגים הנשלית תסחרר את חובב החכות הישראלי ולא בכדי קיים חוק המגביל תיירים ומתיר להם להוציא מנורבגיה 15 קילו דגים בלבד מהמדינה (אל הסיבה לחוק הזה נחזור בהמשך). החוק הנורבגי קובע את הגודל המינימלי המותר בדיג לפי סוגי הדגים השונים ובאזור בו נתפס הדג.

תפסת דג בקלה הקטן מ-44 סנטימטר צפונה מקו ה-62° N (דרומה מ-MOLDE)? אנא שחרר בעדינות את הדג מהקרס ושלח אותו לחופשי תוך מלמול מילות ברכה ידידותיות. אם, לעומת זאת, תפסתם את הבקלה דרומית ל-62°, גודלו המינימלי חייב להיות מעל 40 ס"מ.

עוד מוסיף החוק ומסביר, שבמידה ושמתם לב שהדג ניזוק מקרס החכה, מותר לכם שלא להחזירו למים.



Booking.com


באתר של רשות הדיג הנורבגית תוכלו לקרוא באנגלית את ההוראות המדויקות הכוללות סוגי דגים ואזורים בנורבגיה (ואפילו להוריד אותן ב-PDF). מניסיון? שווה לכבד את החוק הנורבגי, גם אם הוא נשמע מוזר, הרי מספיקה רק פעם אחת בה תתפסו בגלל דיווח של אזרח נורבגי שומר חוק, ותקציב הנסיעה הפנוי שלכם יצטמצם באופן משמעותי :).

מבולבלים?

לחוק הזה יש סיבות טובות, וכל מה שצריך לעשות כדי להבין אותן, הוא להביט בים התיכון או בכנרת, אשר הדגה בהם התמעטה בשל חוסר בקווים מנחים נכונים, שמאפשרים הישרדותו של דור המשך של דגים בהם. אם היה לנו חוק כזה, כנראה שלא היינו צריכים לטוס כל הדרך לארץ הוויקינגים כדי להרגיש את הרגע הזה בו נוצר מתח בחוט והחכה מתחילה להתקמר…

לאלה ביניכם התוהים – מי יכול לציית לחוקים כאלה? נזכיר שוב שמדובר בנורבגיה, ונורבגים, ברובם המכריע, הם אזרחים שומרי חוק, ובמקביל, גם ישמחו לדווח על תיירים שאינם נוהגים כך.

דרך אגב, זוכרים את ההגבלה להוציא מנורבגיה עד ל-15 קילו דגים?

ההגדרה המדויקת מדברת על 15 ק"ג דגים נטו או פילה. מה עומד מאחוריה? ההבנה כי דייגים-תיירים ירצו לשוב לארצם עם דג ענקי שדגו בעצמם, לא יהיו מעוניינים לפרוס אותו לנתחים. הרי כל הקטע הוא להראות לחבר'ה את כל הדג בשלמותו, נכון?

מתי דגים בנורבגיה?

מדובר, כידוע, בארץ שחלק גדול ממנה מצוי צפונה לחוג הקוטב הצפוני, כך שבאמת לא מומלץ להגיע לכאן בחורף כדי לדוג. יתרה מכך, מרבית בעלי הסירות הנורבגיים מאחסנים את סירותיהן לטיפול במהלך החורף ובמקומות רבים קופאות המרינות, וממילא אי אפשר להוציא מהן את הסירה).

עונת הדיג האמיתית בנורבגיה מתחילה בחודשי האביב (אמצע אפריל או תחילת מאי) ומסתיימת בסוף אוקטובר בואכה תחילת נובמבר (כשמתחיל להיות קר מכדי לדוג). וגם כאן, לדגים העדפות שונות:

מה דגים בנורבגיה?

מקרלים מפולטים
מקרלים מפולטים
  • במהלך חודש יולי מגיעים לפיורדים להקות המקרל, ואין נעים מלדוג אותם עם חוט המגובה בששה קרסים בו זמנית. דגי המקרל נלהבים ותחרותיים, ונפוץ למדי להעלות ארבעה או חמישה דגים בעת ובעונה אחת.
  • ספטמבר ואוקטובר הם החודשים בהם מגיעים דגי ההרינג להתחמם בפיורדים, וגם אותם, נהוג לדוג כאן בחכות או חוטים מרובי קרסים.
  • כדי לדוג בקלה או סלמון בנהרות, לא צריך עונה מיוחדת.

איך דגים דגים בנורבגיה?

צורת הדיג היא עניין של טעם: יש כאלה המעדיפים דיג מהחוף, אלה האוהבים מים עמוקים יותר וחובבי המגפיים הנהנים לעמוד במי נהר ולחכות לסלמון המקפץ. בנורבגיה קיימות, כמובן, כל האפשרויות האלו גם יחד, ובמרבית המקומות המוכרים רישיונות, תמצאו להשכרה גם את כל הציוד הנדרש לכם. רוצים לרכוש ציוד משלכם? בקישורים להלן תמצאו את כל מה שאתם צריכים בשביל טיול הדייג הבא שלכם בנורבגיה:

בקמפינגים הממוקמים באזורי דיג פופולריים, תוכלו לשכור חכות וסירות, או לקנות קרסים המתאימים לדגה המקומית.

דרך אגב: אפוד הצלה מתנפח נדרש על פי החוק מהדייגים בכל סוגי הסירות, ובלעדיו אסור לדוג. במקומות רבים תוכלו לשכור גם סקיפר, שישמח לצאת אתכם למסע דיג פרטי או לצרף אתכם לקבוצה קיימת. עוד על דיג מסירה, באופן פרטי או כחלק מקבוצה.

איזורי דייג בנורבגיה

קישורים שימושיים