פיורד סוגנה Sognefjord

אזור פיורד סוגנה (Sognefjord) – טבע מרגש ויוצא דופן

פיורד סוגנה Sognefjord
פיורד סוגנה Sognefjord

פיורד סוגנה הוא הפיורד הארוך והעמוק במערב נורבגיה ובעצם בנורבגיה כולה. אחד משלוחותיו, נרייפיורד, נמצא ברשימת אתרי המורשת העולמית של אונסקו. ההרים מסביב לפיורד זה נחשבים לקסומים ביותר בנורבגיה.


פיורד סוגנה משתרע מהחוף צפונית לברגן עד ההרים העצומים של הפארק הלאומי הרי יוטנהיימן ועד מי הקרח הכחולים של שמורת הטבע הלאומית Jostedalsbreen.

במקום העמוק ביותר שלו, Sognefjorden צולל מגובה של יותר מ-1300 מטר וההרים לאורך הפיורד מתנשאים לגובה של יותר מ-1700 מטר. החלק הצר והמפורסם ביותר של פיורד סוגנה הוא Nærøyfjorden. רוחבו 250 מטר במקום הצר ביותר.


תכנון טיולים באנר

מאז 2005 Nærøyfjorden נכלל ברשימת אתרי מורשת עולמית של אונסק"ו ואף דורג ע"י הנשיונל גאוגרפיק כאתר המורשת היפה בעולם ביחד עם פיורד ייראנגר.

airalo ad

עוד חלקים ציוריים ומוכרים של פיורד סוגנה הם פיורד לסטאר (Fjærlandsfjord), פיורד פייארדלאנדס (Lusterfjord) ופיורד פינה (Finnafjord). לפיורדים האלה יש לעיתים קרובות צבע ירוק כאזמרגד בגלל המסת המים שבקרחונים.

יש באיזור זה אוכל מצויין כי האקלים הטוב ביחד עם האוויר הרענן והמגוון של אדמות המרעה בהרים מביאים לכך שהאזור מייצר כמה מהמוצרים הטריים הטובים ביותר שיש. פיורד סוגנה ידוע במיוחד באיכות הגבוהה של פירות, בשר טלה וציד, גבינת עיזים, פירות יער ופורלים.

אזור ההר שמקיף חלקים נרחבים של הפיורד הוא אחד מיעדי הטיולים הפופולריים בנורבגיה. אזורי ההר המפורסמים ביותר הם הפארקים הלאומיים Jotunheimen ו-Jostedalsbreen וכן Breheimen והעמקים Aurlandsdalen ו-Utladalen. בהרים הסובבים את הפיורדים יש מגוון שבילי הליכה מסומנים ברמות שונות שתמיד כוללים את שם הפסגה בתחילת המסלול ואת רמת הקושי שלו (מסומנת באמצעות צבעים שונים). בסוף המסלול נמצא לרוב ספר מבקרים שבו תוכלו לכתוב את החוויות שלכם (ויהיו לכם…) מלבד טיולים באזור אפשר ליהנות מפעילויות פופולריות נוספות כמו ראפטינג, טיפוס הרים, סקי קיץ ואופני הרים. האזור גם נחשב ל"מכה" של דייגים חובבים ומקצועיים וניתן לדוג בים, בנהרות ובאגמים, אך שימו לב – דיג בים הוא חופשי לכולם אבל דיג בנהרות ובאגמים מצריך רשיון דיג.

כמעט 30,000 תושבים מתגוררים בכפרים קטנים לאורך הפיורדים ובעמקים. הכפר המבודד ביותר הוא Skjolden וגרים בו רק 200 תושבים.

מלונות ולינה באיזור פיורד סוגנה

פעילויות מעניינות בסוגנה פיורד

שוטו בפיורדים Sognefjord וב-Nærøyfjorden בסירה, טיילו בקרחון Jostedalsbreen או עברו בין הביתנים של הפארק הלאומי יוטנהיימן. טיול בקרחון מומלץ במיוחד אך יש לבצעו עם מדריך משתי סיבות – המדריך יתאים את הטיול לרמת הכושר שלכם ויתאים אותו לדרישות ולצרכים שלכם. הטיול נמשך כ-6 שעות ומיועד לבני 10 ומעלה. עם זאת, מזג האויר בקרחון קר גם ביום שמש ולכן יש להצטייד בבגדים חמים וחסיני מים, בכפפות, נעלי הליכה, משקפי שמש, אוכל ושתייה.

בנוסף, ניתן להינות במקום מאטרקציות שלא היו קיימות בעבר, למשל פסטיבל המוזיקה בפורדה (Forde) שמוקדש למוזיקה מסורתית ולמוזיקת עולם. זהו אירוע המוזיקה הגדול בנורבגיה שמתקיים כל שנה בתחילת יולי והוא כולל קונצרטים, סדנאות אמן, תערוכות, פעילויות לילדים וסיורים.

פסטיבל נוסף הוא Vevering art exhibition שמתקיים כל שנה בסתיו. במהלך הפסטיבל כל הכפר מתכסה ביצירות אמנות מרהיבות.

החיים בפיורד

במהלך 30 השנים האחרונות נרייפיורד ואנדרדאל חוברו למערכת הכבישים וזכו לתנועה רבה יותר של תיירים. מלבד זאת, כל שאר הדברים נותרו כבעבר.

הכפר Undredal

תרגום שמו של הכפר הוא "עמק הפלאות". הכפר מוקף המים שוכן במרכז הנוף הציורי של הפיורד הנורווגי ליד פתחו של נרייפיורד.

גבינה ייחודית

כמה דקות במעלה הכביש החדש מאנדרדאל יש סדרה של חוות קטנות שמייצרות גבינת עיזים ובשר. אל תופתעו אם באמצע היום תראו באחת מהן שלט על הדלת הראשית "החולבת בהפסקה עד 14:00" שכן השלט הזה הוא רק דוגמה לרוגע שיש פה בכל פינה.

גבינת עיזים נורבווגית
גבינת עיזים נורווגית

כיום אחד מהמוצרים האופייניים לנורבגיה הוא מי הגבינה החומים שמופקים מחלב העיזים. המים מורתחים ל-7-8 שעות עד שהסוכר הטבעי שבחלב מתקרמל.

הגבינה מוגשת לרוב עם סכין יעודית לחיתוך גבינה כך שהפרוסות המתקבלות הופכות להיות דקיקות-נימוחות, לחם שטוח, שמנת חמוצה, נקניקיית עיזים מקומית וריבה מפירות יער: אוכמניות, פטל ועוד מינים שיש רק פה. מיץ דומדמניות ומיץ תפוחים סחוט טבעי מוגשים גם כן כמיטב המסורת.

הכל מיוצר במקום והכל מלא בטעם שכן העיזים חופשיות לטפס במעלה ההרים למצוא את האוכל שלהן. וכשהן אוכלות טוב, החלב שמתקבל הוא הכי טוב שאפשר.

רוגע ובדידות

הפיורד הוא נקודת התצפית הכי טובה על חוות ההרים המסורתיות שצמודות באופן כמעט בלתי אפשר לצוקים התלולים. ה"סולם" המפורסם הוא דוגמה טובה: חוות בודדים שנמצאת כמה מאות מטר מעל מי הטורקיז של הפיורד. האגדה מספרת שגובי המיסים בעבר הגיעו לגבות כסף הם לא יכלו להגיע לחווה בלי לטפס על סולם. ומכאן השם כמובן.

לאורך Nærøyfjord אפשר עדיין להבחין בשלושה כפרים שנדחקים בין הפיורד להרים ושבהן חיו והתפרנסו אנשים מאז ומתמיד. הגדול שביניהם כלל כ-40 תושבים לפני מספר דורות וכיום הוא כמעט נטוש לגמרי. רק מעט גברים נשארו בכפר לאורך השנים.

פיורדים ושמש חצות בשבוע אחד

אם אתם רוצים לראות את הפיורדים האגדיים ואת שמש החצות ביחד אבל יש לכם רק שבוע אחד, זה נראה בלתי אפשרי אבל בעזרת תכנון חכם זה לגמרי אפשרי.

Lærdal – טעימה מנורבגיה ההיסטורית

כנסיית ימי הביניים השמורה ביותר בנורבגיה, Borgund ובתי עץ ייחודיים ב-Lærdalsøyri מציעים לכם מגוון אפשרויות להנאה. מהכפר Lærdal אפשר לצעוד מספר שעות ולהגיע לגובה של 1000 מטר וליהנות מנוף עוצר נשימה.

Lærdal היא האחרונה ברשימת אתרי המורשת העולמית של אונסק"ו והיא מציעה פסגות הרים דרמטיות וסביבה ירוקה ועבותה שהיא הבסיס לחקלאות מקסימה. נהר הסלמון, Lærdalselva, זורם מההרים לפיורד והוא שנתן לעמק את צורתו הייחודית.

Lærdal קיבלה אישור על תיירות ברת-קיימא שהוא תו תקן שמוענק ליעדים שפועלים באופן קבוע להפחתת הנזק הסביבתי של התיירות ושמציעים חוויה באיכות גבוהה למבקרים תוך שמירה על ההיסטוריה, האופי והטבע של היעד. בכפר יש קהילה חקלאית פעילה והאוויר היבש באזור מספק את הבסיס לתירבות של פירות, פירות יער וירקות.

בכפר Lærdal נמצאת כנסייה עתיקה שהוקמה ב-1180 והיא נחשבת לשמורה ביותר מסוגה בנורבגיה. בבניית הכנסייה נעשה שימוש ב-2000 חתיכות של בולי עץ וקרשים וכיום היא משמשת כמוזיאון ולא ככנסייה פעילה.

Lærdal מציעה מגוון של טיולים, למשל לאורך כביש הרוח  Vindhellaveien או לאורך דרך המלך בינות ההרים.

Gamle Lærdalsøyri

הכפר הציורי Gamle Lærdalsøyri כולל יותר מ-150 בתי עץ שמורים שנבנו במאות ה-18 וה-19. שריפה גדולה בשנת 2014 הרסה 35 בתים, מהם 6 או 7 בעלי ערך היסטורי. למרות זאת, לאחר זמן קצר הכפר נפתח שוב לתיירים.

הר Beitelen

זהו ההר שמפריד בין הפיורדים נרייפיורד ו- Aurlandsfjord שהם שני חלקיו של הפיורד הגדול בנורבגיה, סונגה פיורד. ההר הוא שער לכניסה לשני הפיורדים והוא מתנשא לגובה של 675 מטר מעל פני הים.

שם ההר נובע כנראה מהמילה "Beitel" שמשמעותה בנורדית עתיקה הוא אזמל. שם זה מבטא את האמונות והמיתוסים הנורבגיים לגבי האופן שבו נוצרו הפיורדים. למעשה, הנורבגים הקדמונים האמינו שענק מיתולוגי פיסל את הפיורד באמצעות ההר והשתמש בו כאזמל. כיום כמובן אנחנו יודעים איך נוצרים פיורדים מבחינה גאולוגית אבל השם עדיין נשאר.

במים מתחת להר חיים דגים נדירים ובעבר נמצא במקום כריש במשקל 2 טון. הדבר המעניין הוא שכל הדגים הנדירים נידוגו במקום אך ורק באמצעות שיטות דיג מסורתיות. כנראה שהדגים מתחת להר יודעים משהו על דיג ולא מספרים…

ניתן לטפס למרומי ההר בשביל מ- Dale שנמשך כ-2 ק"מ עד פסגתו. טיפוס זה לוקח כ-3 שעות כולל שלב הירידה. שימו לב – שביל הטיפוס נהיה חלקלק לאחר שיורד גשם כלומר רוב ימות השנה. סכנה נוספת כרוכה בדריכה על הטחב כי לעיתים מתחתיו יש חורים בקרקע. לכן, לפחדנים שבינינו מומלץ לטפס לפסגת ההר מחוות Stigen שנמצאת 350 מטר מעל הפיורד. ניתן להגיע לחווה זו דרך הים בקיאק ויש במקום רציף עגינה מסודר. שביל טיפוס זה נחשב אמנם לתלול יותר אבל גם לבטוח יותר. להשלמת החוויה ניתן לשלב את הטיפוס עם האפשרויות השונות בחווה בתחומי הלינה והאכילה.

אוכל בפיורד סוגנה

FJÆRLAND FJORDSTOVE HOTEL

המלון הזה כולל 15 חדרים ומספר חדרי אירוח גדולים. המלון נמצא ליד פיורד סוגנה ומציע תצפית על הקרחון, ההרים והפיורד. המלון מקבל אורחים במשך כל השנה כאשר ממאי ועד ספטמבר הוא פתוח כל יום ובחודשי החורף הוא נפתח ע"פ דרישה. המלון מציע טיולים מודרכים, תחבורה, ציוד, אינטרנט אלחוטי וכל מה שהאורח מבקש כדי להפוך את שהותו במקום למושלמת.

ÆGIR BREWPUB

ÆGIR BREWPUB פאב
ÆGIR BREWPUB פאב

לפאב זה מבשלת בירה משלו בסגנון וויקינגי והוא מייצר מגוון של בירות בעבודת יד ששונות זו מזו בטעם ובמראה. בקיץ מוגשות בו ארוחות קלות שמבוססות על הפילוסופיה הקולינרית של: בירה לשתות ואוכל לאכול זה שווה הכל. הבירה של המקום זכתה בפרס "בירת השנה" בשנת 2012.

מסעדת ARVEN – FRETHEIM HOTEL

למלון זה יש אג'נדה ירוקה בכל מה שקשור לשמירת הטבע, התרבות והסביבה. האוכל שמוגש במקום מגיע ברובו מהחוות שבאזור.

אוכל מקומי תמיד הוגש במלון הזה: גבינות, בשר, פירות וירקות. הבשר שמגישים במלון גדל בצדי ההרים שמסביב לפלום. המשקל הממוצע של הבשר גבוה מאשר במקומות אחרים במדינה. זאת בגלל שהעשב שגדל בפיורד הוא מזין יותר מאשר במקומות אחרים. המלון פתוח כל השנה וכל האוכל מבושל במטבח של המלון בדרכים מסורתיות וחדשניות כאחד.

המסעדה של המלון מגישה נוף ישיר לפיורד. אוכל טוב ואווירה חמה גורמים לאורחים להירגע ולא פלא שהם יושבים כאן במשך שעות ונהנים במלוא חושיהם.

VANGSGAARDEN GJESTGIVERI OG RORBUER

המלון ממוקם במרכז Aurland ליד פיורד סוגנה והוא נמצא במרחק של דקה אחת מתחנת האוטובוס ובמרחק של 100 מטר מהחוף. במלון 6 סוויטות בסטנדרט גבוה עם מקלחת, חדרי שינה, מטבח, סלון ועליית גג. כל סוויטה יכולה להכיל 6 אנשים וכולן מציעות נוף מדהים של הפיורד.

המלון נחשב לאחד מהמבנים העתיקים ב-Aurlandsvangen כי הוא נבנה במאה ה-17 מסביב לגן מטופח. המלון מציע אלטרנטיבה טובה למלונות הרגילים:

  • לכל סוויטה יש סגנון משלה וקטגוריית מחיר שונה
  • כל סוויטה כוללת מקלחת, סלון, מטבח וחדרי שינה
  • מסעדה ופאב בקרבת מקום

Kviknes – לחוות אוכל גורמה ויין טוב

במלון Kviknes שמים דגש על חוויה קולינרית. נעשה שימוש במרכיבים מקומיים ככל האפשר והפיורד הוא למעשה המזווה. מנהל המלון וצוותו מציעים יינות ממרתף היינות הגדול שישלימו את חווית האכילה.

רשימת היינות של המקום היא הגדולה והמגוונת ביותר באיזור פיורד סוגנה. כך תהיו בטוחים שתמצאו יין שיהלום את ארוחת הערב שלכם לאורך כל 4 המנות שהיא מכילה. יותר מ-300 יינות מוצעים לבחירתכם ולא תהיה שום בעיה למצוא את המתאים לכם.

תפריט הביסטרו מהווה אלטרנטיבה לארוחת הערב שבחדר האוכל. פה תמצאו הכל: מארוחות ילדים וחטיפים ועד מגוון גדול של מתאבנים, מנות עיקריות וקינוחים.

TØRVIS HOTEL

מלון זה מדהים במיוחד והוא מציע היסטוריה שהתחילה בשנת 1639 כאשר הכפר הקטן Marifjøra היה מרכז של סחר. כיום המלון משמר מסורות עתיקות באוכל ובאווירה.

המלון מגיש מאכלים מקומיים וטריים. יינות משובחים ואווירה עשירה מאפשרים חוויה קולינרית יוצאת דופן. השענו לאחור ותיהנו מהאוכל ומהנוף.

חזית המלון פונה לעבר Lustrafjorden שידוע במי הטורקיז שלו שמקורם בקרחונים בJostedalen והם נמצאים רק 30 דקות נסיעה מכאן. אז למה שלא תבקרו באחד מהקרחונים אם אתם כבר פה?

המלון מציע מגוון של פעילויות מהנות. אם תרצו לשוט בקיאק בפיורד זה פשוט וקל כי נקודת היציאה נמצאת 500 מטר מהמלון. מעבר לכביש נמצאת חנות המכולת הישנה שעברה שיפוץ לאחרונה תוך שמירת הפרטים ההיסטוריים ועכשיו היא מפעל שוקולד מקסים ובית קפה.

אם תרצו לטייל ברגל – השביל מתחיל בחצר האחורית של המלון ומסתיים בפסגת הרי מולדן בגובה של 1116 מטר מעל הפיורד. אם אתם אוהבים אקשן – תוכלו לצאת לרפטינג או להצטרף לסיור מודרך לתוך הקרחונים.

ØSTERBØ FJELLSTOVE – מלון הרים

בין ההרים מלאי ההוד וליד אגם ציורי שמוזן ממי מפלים נמצאת אכסניה שמציעה טעימה מחיי ההרים של נורבגיה. זו נקודת עצירה טבעית בין אוסלו וברגן והיא נמצאת לאורך הכביש הראשי כך שהיא מהווה מקום מושלם לחניית צהריים לקבוצות. אורחים מכל העולם באים לכאן להירגע בחדרים נוחים והם נהנים מארוחות נורווגיות מסורתיות ומתוודעים זה לזה מול האח.

האכסניה מציעה 176 מיטות: 42 חדרים בבניין המרכזי, 10 קוטג'ים מאובזרים והחל מיוני 2016 גם 16 חדרים כפולים בסטנדרט של בית מלון. כמו כן האכסניה מציעה חדרי שירותים חדשים לתרמילאים, חדרי ישיבות וחנות מזכרות.

איך מגיעים לפיורד סונגה

בטיסה – אל שדה התעופה Sogndal יש טיסות יומיות מברגן וגם מאוסלו. זמן הטיסה הוא כחצי שעה.

ברכב – הדרך הקצרה ביותר לפיורד סונגה מברגן נמשכת כשעתיים עד שלוש שעות, מאוסלו – כארבע עד חמש שעות ומטרונדהיים חמש עד שש שעות

אוטבוסים מהירים ונוחים יוצאים מדי יום מפיורד סונגה ואליה מאוסלו, ברגן, טרונדהיים, לילהאמר ומערים נוספות

במשך עונת הקיץ יש קו אוטובוס הלוך-חזור מאוסלו או מטרונדהיים דרך Otta/Lom שמגיעים להרים של פיורד סונגה דרך הפארק הלאומי ובכך יוצרים את מעבר ההרים הגבוה ביותר בצפון אירופה – Jotunheimen.

ברכבת – פלום היא תחנת הרכבת היחידה בפיורד סונגה ושווה ביקור בעצמה. היא מתחברת לקו הרכבת אוסלו-ברגן ב-Myrdal ויש מספר רכבות שיוצאות משם כל יום.

בשייט – לאורך השנה סירות מהירות מחברות בין ברגן לכפרים רבים לאורך בפיורד סונגה. הסירות פועלות פעמיים ביום בימי חול ופעם אחת בסוף השבוע (ראשון ושבת). בקיץ יש סירה יומית נוספת שפועלת בין ברגן לפלום.

למגיעים ברכב, יש מעבורות שחוצות את ערוצי פיורד סוגנה השונים בנקודות קבועות לאורך פיורד סונגה ובפיורד סונגה עצמה.

בעונת הקיץ אל תפספסו שייט בקרוזים השונים בין יעדים מגוונים לאורך פיורד סוגנה. למשל באמצעות ספינת המסע החופית שעוגנת ב-Floro שלחוף הפיורד במסעותיה צפונה ודרומה.